Husdyr til Norge

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Husdyr til Norge

Beitragvon gullfisken » So, 13. Feb 2005, 16:46

Hei,

bare en kort henvisning for alle de som har planlagt å ta med seg husdyr til Norge, uansett om det gjelder permanent flytting eller ferietur. Artikelen inneholder ingen nytt men snarere skal være en advarsel mot å ikke ta kravene som stilles for å reise med dyr til Norge alvorlig.

http://www.aftenposten.no/dyr/article968348.ece

Bortsett fra dette, har noen av dere anelse om hvilke betingelser må overholdes når man tar hunder, katter og smågnagere med seg til eller gjennom Sverige?

Statens Jordbruksverk (http://www.sjv.se) sier det gjelder EU-bestemmelsene for hunder og katter, og innførsel av smågnagere (unntatt kaniner) er uten videre tillatt hvis det er ikke mer enn 10 stykker. Er det noen her i forumet som kan bekrefte dette? (bare for å være på den sikre siden, har lest/hørt noen rare ting om saken i fortiden...).

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Husdyr til Norge

Beitragvon Erika » Mo, 14. Feb 2005, 11:37

Hei
Jeg reiser alltid med hunden min til Norge. Du trener en chipp med registererings nummeret eller tätowäringsnummerert.
(Jeg vet ikke om det rigtig å skriver). Ti dager for jeg reiser henter jeg en helsebevis til dyrlege her i Tyskland. Hunden får en behandlig for orm. Den er veldig viktig. Når kommer jeg til Norge går jeg til toll og for der en
bevis. (Einreisebwilligung) Det koster ingenting.

Ich glaube ich schreibe besser in deutsch weiter. Du benötigst unbedingt eine Blutuntersuchung dass dass Tier Antikörper für Tollwut im Blut hat.
Das bekommst du nur bei einer Stelle in Deutschlad. Wenn das einmal gemacht wurde, gillt das immer wieder. Das wissen die Tierärzte in Deutschland wo das Blut hingeschickt werden muß. Das kann aber einige Wochen dauern. Selbstverständlich sind auch alle notwendigen Impfungen.

Grüße Erika
Gruß Erika
Erika
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Husdyr til Norge

Beitragvon gullfisken » Mo, 14. Feb 2005, 21:15

Heisann,

Jeg reiser alltid med hunden min til Norge. Du trener en chipp med registererings nummeret eller tätowäringsnummerert.
(Jeg vet ikke om det rigtig å skriver). Ti dager for jeg reiser henter jeg en helsebevis til dyrlege her i Tyskland. Hunden får en behandlig for orm. Den er veldig viktig. Når kommer jeg til Norge går jeg til toll og for der en
bevis. (Einreisebwilligung) Det koster ingenting.

Mange takk for svaret ditt! Dette som du beskriver er EU-reglene vi allerede kjenner, disse gjelder både hunder og katter i like måte.

Du benötigst unbedingt eine Blutuntersuchung dass dass Tier Antikörper für Tollwut im Blut hat.
Das bekommst du nur bei einer Stelle in Deutschlad. Wenn das einmal gemacht wurde, gillt das immer wieder. Das wissen die Tierärzte in Deutschland wo das Blut hingeschickt werden muß. Das kann aber einige Wochen dauern. Selbstverständlich sind auch alle notwendigen Impfungen.

Ja, jeg vet om det.:wink:

Som sagt, problemet mitt er ikke kravene som stilles for å ta med meg dyrene til Norge men snarere til Sverige (vi har planlagt å reise gjennom Sverige til Norge, det er grunnen hvorfor jeg spør). Hva jeg allerede vet er: EU-bestemmelsene gjelder også i Sverige, og smågnagere kan innføres uten spesielle krav dersom det er ikke mer enn 10 stykker (ellers ansees saken som kommersiell). Men siden jeg leste om strenge reglene som gjelder alle skandinaviske land når det dreier seg om innførselen av smågnagere er jeg blitt veldig mistenksom. Statens Jordbruksverket har ennå ikke svart på forespørselen min (og det er på lenge jeg har sendt email dit) og så spurte jeg om det kanskje finnes noen her i forumet som kan opplyse meg om dette.

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk