Vent litt, Karin, ikke at dette her blir helt feil.
Å si ting rett ut er akkurat like legalt i Norge som i Tyskland - og blir også normalt sett gjort.
Nei, Karin, akkurat her tar du feil. Nordmenn er myer mer varsom ovenfor kritikk, og når en ønsker å komme med kritikk, så er en nødt til å trå VELDIG varsomt her i Norge - noe som er en tydelig forskjell til Tyskland.
Du har sagt at "Jeg som tysk er vant til å si ting rett ut - noe som ofte oppfattes som uhøflig i Norge."
Det ligger ikke nødvendigvis her. Jeg har ikke sagt at jeg uttrykker meg uhøflig, jeg har bare sagt jeg er mer direkte enn Nordmenn pleier å være og at dette ofte oppfattes som uhøflig her til lands.
Der er akkurat der i denne nyansen, at forskjellen mellom de to landene tydeligvis ligger.
Og så var det ikke deg jeg siktet til i utgangspunktet heller, jeg siktet til henrik sin uttalelse om at norske studenter i Tyskland oppfatter Tyskerne som generelt uhøflig. Da har de antakeligvis ikke vært lenge nok i landet til å skille mellom språkbruken i de to landene, sier jeg da, fordi Tysk ikke nødvendigvis er så uhøflig som det - for en uvant Nordmann i Tyskland - kan virke. Det er også noen år siden jeg bodde i Tyskland, og selv om jeg er langt i fra gammel
, så kan det hende dagens ungdomsspråk i Tyskland hat forandret seg siden min tid og har blitt røffere. Men nå er jo sutdentmiljøer noe for seg selv uansett, og jeg regner med at tonen mellom forskjellige studieretninger også er forskjellig. Kunstnere f.eks. har en annen "jargon" enn naturfaglere, medisinere eller ingenieurer.
forholder meg bare til dine egne ord; "noen ganger synes jeg den norske måten å "finsnakke" et problem på, er fryktelig irriterende"
Her har du egentlig et glimrende eksempel
. Jeg sier rett ut at det irriterer meg noen ganger, men - jeg skulle kanskje heller sagt at jeg synes det er vanskelig å håndtere noen ganger eller noe sånt - akkurat det samme, bare veldig mer forsiktig og "høflig"? Du må ikke tro at jeg bare går her og irriterer meg - langt ifra!!! Jeg er absolutt lykkelig her, og med neon småting må man alltid lære seg å leve. Så ikke tillegg denne "irritasjonen" så mye vekt, det mente ikke jeg å gjøre heller! Og noen ganger er det faktisk greit å irritere seg litt, for så å være ferdig med problemet en gang for alle. Å blåse ut litt røyk, så er det over, istedet for å gå og gnage på det og aldri snakke ut om det.