Leter etter norsk uttrykk

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Leter etter norsk uttrykk

Beitragvon DocFunfrock » Mo, 11. Apr 2005, 16:46

Hva er "Kosten- und Leistungsrechnung" på norsk?
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Leter etter norsk uttrykk

Beitragvon gullfisken » Mo, 11. Apr 2005, 18:44

Hallo,

DocFunfrock hat geschrieben:Hva er "Kosten- und Leistungsrechnung" på norsk?

kostnader og bedriftsfaktura :?:

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon DocFunfrock » Mo, 11. Apr 2005, 22:22

gullfisken hat geschrieben:Hallo,

kostnader og bedriftsfaktura :?:

Hmm, du er ikke sikkert på det? Jeg skal nå lære mye om økonomien og det blir ikke særlig greit når man vet ikke, hvilke fagbøker man kan kjøpe :(

Forklaring:

I tyskland mener det at man har en oversikt over produksjonsprosesser med
hensikt til kostnader. Summen må være:

kostnad(prosess1) + kostnad(prosess2) + ...

==

direkte lønn + indirekte lønn + øvrige kostnader

Av og til er ikke interessant å se på lividiteten og andere økonomiske
nøkkeltall, som er interessant for aksjemarkedet. I hvert fall ikke for dem som planlegger produksjon, det er grunnen at det finnes uttrykken.
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Mo, 11. Apr 2005, 23:16

Hei igjen,

Hmm, du er ikke sikkert på det?

Vet ikke om det finnes et spesielt faguttrykk for dette, men har ofte sett at begrepet "bedriftsfaktura" blir brukt ved månedsregninger av telefonselskaper og lignende. Dette er temmelig sikkert en oppsummering av Leistungen, og på denne måten betegnes det jo her i Tyskland også.

Jeg skal nå lære mye om økonomien og det blir ikke særlig greit når man vet ikke, hvilke fagbøker man kan kjøpe :(

Forstår. Har du prøvd å finne slike bøker hos Norli, Mao eller lignende? Kanskje hjelper det å ringe til Norli og etterspørre om det. De vet sikkert hva det er du leter etter, og hvis de skjønner ikke ønskete begrepet, så kan du gi det på tysk, jeg er helt sikkert de finner raskt ut hva det er på norsk :wink:

I hvert fall ikke for dem som planlegger produksjon, det er grunnen at det finnes uttrykken.

Hvis jeg var deg ville jeg etterspurt hos en fagbokhandel og hadde prøvd å forklare hva jeg leter etter.

Beklager at jeg kan ikke hjelpe deg noe videre. :(
Men vi har jo noen ivrige nordmenn her, muligens vet en av disse om dette alt er korrekt eller hvilket ord det er du trenger her.

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon DocFunfrock » Di, 12. Apr 2005, 6:18

gullfisken hat geschrieben:Hei igjen,
Forstår. Har du prøvd å finne slike bøker hos Norli, Mao eller lignende? Kanskje hjelper det å ringe til Norli og etterspørre om det. De vet sikkert hva det er du leter etter, og hvis de skjønner ikke ønskete begrepet, så kan du gi det på tysk, jeg er helt sikkert de finner raskt ut hva det er på norsk :wink:

Teoretisk er det sånn. Men i praksisen må jeg reise i 5 timer for å komme til Oslo... 8)

Men tusend takk...

Doc Funfrock
Zuletzt geändert von DocFunfrock am Di, 12. Apr 2005, 23:16, insgesamt 1-mal geändert.
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon norgejenta » Di, 12. Apr 2005, 7:20

Hei,
jeg tror nok det handler om et oppsett hvor direkte og indirekte (produksjons)kostnader blir synliggjort. Driftskostnader, kan man kanskje også si.
Dessverre har jeg ingen ordbok tilgjengelig nå, men for ca 250- 300 kr kan du anskaffe deg en Norsk-tysk/tysk-norsk økonomisk ordbok
- en spesialordbok innenfor økonomisk-administrativt språk. Den inneholder i tillegg til fagterminologi også en del allmenne ord og uttrykk.

Gruss,
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon almuth » Di, 12. Apr 2005, 11:36

Enten

"kostnads- og/eller driftskalkulasjon"

eller

"regnskapsanalyse"

Faktura i regnskaps eller kalkulasjonsammenheng er bare tull og blir aldri brukt. Faktura blir KUN brukt til å betegne arket med selveste regning på (i forhold mellom kunde og bedrift).

Mvh,
Almuth
almuth

Beitragvon DocFunfrock » Mi, 13. Apr 2005, 8:52

almuth hat geschrieben:

Enten

"kostnads- og/eller driftskalkulasjon"

eller

"regnskapsanalyse"

Supert! Du er et helt...
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon norgejenta » Mi, 13. Apr 2005, 14:43

ALtså - jeg tror (?) fortsatt det handler om et oppsett hvor direkte og indirekte kostnader blir synliggjort. Altså en enkel faktura eller en regning som er utstedt for et eller annet arbeid som er gjort. Et regnskap heter vel Rechenschaft? Som eksempel; en brønn er boret. Kosten blir da de produksjons-/materialkostnadene som er relatert til jobben/arbeidet - f.eks. rør, skruer, annet materiale og pumpe, mens Leistung relaterer seg til timelønn, besiktigelse, tilkjøring osv.. Og alt i alt - skriver man altså en Rechnung - en regning som leveres kunden - eller en faktura med utskilt merverdiavgift som da faktureres kunden.
Nåja.. det er ingen spøk å være utdannet Wirtschaftswissenschaftlerin, gitt...

Gruss,
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon DocFunfrock » Mi, 13. Apr 2005, 14:53

karin.mogaard hat geschrieben:ALtså - jeg tror fortsatt det handler om et oppsett hvor direkte og indirekte kostnader blir synliggjort. Altså en enkel faktura eller en regning som er utstedt for et eller annet arbeid som er gjort. Som eksempel; en brønn er boret. Kosten blir da de produksjons-/materialkostnadene som er relatert til jobben/arbeidet - f.eks. rør, skruer, annet materiale og pumpe, mens Leistung relaterer seg til timelønn, besiktigelse, tilkjøring osv.. Og alt i alt - skriver man altså en Rechnung - en regning som leveres kunden - eller en faktura med utskilt merverdiavgift som da faktureres kunden.
Nåja.. det er ingen spøk å være utdannet Wirtschaftswissenschaftlerin, gitt...

Gruss,
Karin

Nei det er det ikke! Jegfant uttrykk etter mye letting: KRV-analyser eller
kostnad-resultat-volum-analyser

Jeg trenger det for å lage bedre planleggning av produksjon. For oss betyr det å analysere kostnadene til våre produksjonsprosesser slik at vi få oversikten om forbedringer er lønnsomt.
DocFunfrock
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon norgejenta » Do, 14. Apr 2005, 10:27

ah, for en lettelse! Lykke til!

Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Mo, 18. Apr 2005, 17:31

Kost-/nytteanalyse kan forsåvidt også brukes.

Skulle det være noe mer kan jeg jo forsøke å hjelpe videre. Jeg som er tysk studerte økonomi her i Norge.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon plumbum » Sa, 14. Mai 2005, 15:30

Goddag, jeg er ny her.
Norsk min er ikke god men jeg vil gjerne laere det.
18.Aug. vil jeg bli i norge og jeg vil bore der for ett ar!
Jeg hoper at dere kunne hjelpe meg lite gran a fortsta norsk.

Som jeg leter etter norsk uttrykk, vil jeg skribe i dette forum, o.k.?

Takk vil du ha!
plumbum
plumbum

Beitragvon Digital Punk » So, 22. Mai 2005, 10:08

Heisann plumbum, jeg skrev dette en gang før men innslaget mitt ble ødelagt på siste datacrash her i forumet (totalt sammenbrudd, hvis du ikke har allerede lest om det).

Velkommen skal du være! :-)

Skriv gjerne her i denne delen av forumet hvis du snubler over noen rare uttrykk. I tillegg burde du skaffe deg en god ordbok, bare ta en titt på Norwegenfreundes hovedside, tror jeg har sett flere bokanbefalinger der.
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk