@Digital Punk: du skriver: [to begreper som etter min mening har ingenting å gjøre med hverandre, nemlig mediene og ytringsfrihet. Nå om dagen blir mediene (dessverre!) altfor mye brukt til å overlesse folket med altfor kortvarige reportasjer og sendinger som er bare lagt for et eneste formål: å øve innflytelsen på vår evne å lage oss en egen, unik mening om hva som skjer ute i verden. Man behøver ikke lenger bruke tid til å tenke selv, det er jo mye enklere å overta akkurat denne meningen vi får levert på sølv brett hver dag.]
For det første:
Jeg tror kanskje at en journalist ville ha vært ganske så uenig med deg i denne generaliseringen, men som utgangspunkt for en diskusjon om menings- og ytringsfrihet er det bra - uten litt provokativ meningsytring blir det ofte litt kjedelig.
Jeg for min del har gjort meg noen tanker rundt ditt innlegg, og stiller deg følgende små kommentarer og spørsmål tilgjengelig:
Gjennom medier som radio, TV, tidsskrifter, aviser, bøker og internet/WWW/foredragsholder får du din kunnskap tilført som informasjon. Denne informasjonsstrømmen er selvsagt preget av den som har ytret den (det er vanskelig å være 100% nøytral så lenge du ikke kjenner ditt publikum), og så lenge du lever i et fritt samfunn med fri tilgang til informasjonsstrømmer og med frihet til å ytre deg, kan du velge å 1)være enig i den og ytre deg om det eller la det være, - eller 2) ikke være enig i den og ytre deg om det eller la det være, - eller 3) du kan velge å lytte, observere og ta det til etterretning at "noen" har denne meningen - og ytre deg om det eller la det være.
Du kan også velge å la være å "tenke selv" (=reflektere over dette?) fordi du tar det enkelt og ganske enkelt adopterer en eller annen sin mening om noe.... men ikke glem; å la være å velge er også et valg.
Eller - og her kommer den frie tankes genialitet: du kan velge å innhente så mye informasjon som mulig eller ønskelig og ut i fra dette igjen forme din egen mening over dette temaet. Din egen mening vil naturligvis være farget av det du fra barnsbein av eller gjennom livet og din kontakt med medier/foreldre/lærere/mentorer/kolleger/venner/osv.. har lært er riktig eller galt, interessant eller "helt bak mål".
Hvordan du så forholder deg til det som i forhold til dine egne oppfatninger er "avvikende" meninger vil være avhengig av din toleranse; aksepterer du at noen har denne meningen eller finner du at det er uakseptabelt? Og hvordan ytrer du i så fall dette? Må du skrike opp og hyle over urettferdighet eller feiltolking eller skriver et harmdirrende innlegg til avisen, - eller humrer du litt for deg selv og rister på hodet .. "at det går an...!" - eller finner du det interessant at noen har slik en mening og lurer på hvordan noen kan ha en slik mening?
For det andre:
I dag får et gjennomsnittsmenneske (i et velutviklet og industrialisert samfunn) i løpet av én eneste dag tilført mer (ny) informasjon enn det for 100 år siden gjennom et helt liv fikk tilført. Det skal noe til å forholde seg til det!
Desto større er da også muligheten til å (videre)utvikle sitt kunnskapsnivå innenfor forskjellige tema og emner. Hvordan og hvorfra man innhenter denne informasjonen er nesten 100% valgfritt - det avhenger av din tilgang til disse mediene; internet, internasjonale aviser, lokalaviser, ordforråd, intelligens osv..
Du kan eksempelvis velge aviser som VG eller Aftenposten - eller du kan velge Fruehstuecksfernsehen i Sat.1 eller Morgenmagazin i Das Erste, alle er medier som har samme uttrykksform - men som likevel er ganske forskjellig når det gjelder type innhold, dybde og lengde på innhold og ikke minst seriøsitet.
Valg av innhold som blir ytret henger selvfølgelig sammen med hvilket publikum og målgrupper man ønsker å treffe - og ikke nødvendigvis sammen med det som du eller jeg ville ha ønsket oss. Derfor må hver enkelt søke og lete til han/hun finner det som er interessant for seg - og interesse vekker som kjent alt det som bejaer det du selv står for eller søker etter - eller det som reiser en provokativ liten pekefinger mot det du selv står for eller søker etter.
Skal du altså sikre muligheten din til å ytre deg fritt må du finne de mediene som stemmer overens med dine egne nøyaktig fastsatte skikker og verdier, altså dine egne "viktige sammfunnstema" - og som henvender seg til den omtrentlig samme målgruppen.
@alle: Jeg kan med min beste vilje ikke generalisere og fortelle hvorfor "nordmenn" mener sånn og sånn om katolisme og andre store religioner - jeg kan bare ut fra egne oppfatninger si noe om det.
Skulle man gå nøye inn på for eksempel verdensreligioner og "underordener" av disse og så diskutere disse trosretninger og etikk i forhold til hverandre så burde man kanskje først lese både Koranen og Bibelen pluss alle skrifter som utdyper disse. Og det orker jeg ikke.
Derfor forholder jeg meg til det som offentlige medier og det som andre mener og sier om dette og hint - og så gjør jeg meg opp noen meninger om dette som jeg kanskje også da videreformidler - som for eksempel her i dette forumet hvor vi akkurat nå øver oss på norsk.
Ha en super dag!
Karin