Seljakt i Norge

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Seljakt i Norge

Beitragvon antares » Fr, 29. Apr 2005, 8:31

Hva tenker dere om det?
antares

Re: Seljakt i Norge

Beitragvon norgejenta » Fr, 29. Apr 2005, 13:22

Det er helt i orden. Men - med denne som med all annen jakt; på humanitært vis.
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon magne » Fr, 29. Apr 2005, 17:35

Dette er eit betent tema for mange som ikkje kjenner Norge og spesielt utkant Norge.
Selbestanden langs kysten har lenge vore freda men er no opna for beskatting.Utan regulering av bestand vert det mange plasser raskt for mange sel.Dette går ut over fisket og er til stor iretasjon for kystfiskarane.
Det er og større fare for at store mengder sel i eit område får sjukdommer og dør.
Det er viktig at myndigheitene har streng kontrol med bestand og tildeling av kvotar.
Under dei forutsetningane som eg her legg til grun,meiner eg faktisk at beskatting av sel og salg av jakt på den er eit gode for kysten vår.
Eg er meir bekymra for det fiske som t.d. tyske turistar står for i dei viktigaste kystfiskar områda våre. Store mengder fisk har vorte frakta med heim at til Tyskland.Eg er klar over at det no er laga ei grense for antal kilo du kan ta med.
Eg kan sjølv ikkje fiske frit i fjorden og så selgje eller gje bort til alle eg kjenner.

Håpar dette lagar debatt.

Magne
magne

Beitragvon Jupp, der Wal » Sa, 07. Mai 2005, 21:46

selve seljakten var en gang sikkert en kjempeviktig kilde for mat og klærforsyning. pga dette bli jakten ansett som betydningsfullt, både kultrurell og historisk. folk flest i norge setter mye pris på å ivareta gamle tradisjoner og reagerer sterke dersom "andre" bruker å innblande seg med bestemmelser og forbud. det er nok forståelig om det bli motstand og mange normenn er mot inskrenkninger, oppdiktert av andre.

hilsen fra tromsø

jupp, der wal
Jupp, der Wal
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » So, 08. Mai 2005, 15:25

Er ikke helt up-to-date i denne saken, lurte nettopp på hvorfor de gjennomfører seljakten. Hva er grunnen for det?
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Jupp, der Wal » So, 08. Mai 2005, 15:46

hei Digital Punk,

det er fremdeles stor etterspørsel. selskinnprodukter som skoer, jakker, vesker, lommebøker er veldig populære. kjøttet av durene selges også, spesiell i nordnorge. en tradisjonell interesse på jakt som fritidsopplevelse burde heller ikke undervurderes
hilsen fra tromsø

jupp der wal
Jupp, der Wal
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » So, 08. Mai 2005, 19:22

Hei Jupp, takk for forklaringen! Jeg oppsummerer: det eksisterer altså fremdeles et marked for selbaserte produkter (hud, kjøtt osv.), det er en tradisjonell opplevelse med historisk bakgrunn, og selene kunne til og med vise seg som et betydningsfullt aspekt ved fiskeøkonomien. Okei, andre land - andre skikker. Som Karin allerede skrev, hvis alt skjer på en humanitær måte, helt i orden, greit. Men en ting forstyrrer meg (antakeligvis fordi jeg har for lite bakgrunn til saken og for lite innblikk i det norske jaktvesenet): jakten på sel som et rent fritidsaktivitet, å drepe dyr som er langsomme, klumpete og på ikke noen måte et mål som er bevegelig og vanskelig å få tak i? Noe sånt kalles jakt? Helt uforståelig, jeg nekter å begripe...

Ha det riktig bra alle sammen!
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon magne » Mo, 09. Mai 2005, 16:28

Her tek du feil.Sel er svært sky,redd,og det vert rekna som ei svært vanskelig jakt.Sel som har vore jakta på er heile tida på vakt.
Jegeren må bruke kamuflasje,eller, svært stille i båt.
Båt med motor er ikkje lov.Jakt på sel som er i fjorden ,i vatnet. er også vanskeleg.Du må treffe hodet,og helst i det selen dreg inn luft før han dukkar.
Det er riktig at alt vil som kan nyttast til mat har vore jakta på i Norge.For ca 80 år sidan var det nødvendig for oss å jakte for å få mat.
Tradisjonen har blit ført vidare av våre foreldre.Difor er jakta i dag viktig for oss å ta vare på.Sjølvsagt må vi ikkje lenger jakte for å få mat.
Men for oss som bur i utkant Norge er vilt ein viktig del av maten vår,dvs hjort og elg.

Magne
magne

Beitragvon norgejenta » Mo, 09. Mai 2005, 16:57

Siden vi er på tema "øve norsk" :D har jeg noen små kommentarer:

@Jupp der Wal:
- "mange normenn er mot inskrenkninger, oppdiktert av andre".
Ordet Oppdiktert finnes ikke. Enten er det oppdiktet/ diktet opp = fri fantasi, eller det er diktert av noen = gitt beskjed om.
- "skoer" for føttene finnes ikke .. En sko, flere sko, alle skoene. At noen skoer seg på noe betyr at de har en gevinst av noe.

Til saken; jeg er imponert over deg, Magne- du har en flott måte å forklare hensikten med og tradisjonen bak seljakt.

Faren min var født på Træna i Helgeland, og jeg husker at vi hadde et par selskinn hjemme. Selskinn var brukt som gulvteppe, det var til sko og jakker, og det var selkjøtt i fryseren. Likedan hadde vi andre "eksotiske" matvarer som måsegg og kjøtt av skarv, alke, hval og reinsdyr. Og dundyna var laget av selvplukket ederdun fra efugl som de hadde bygd reir til og holdt vedlike.

Sannelig morsomt med slike barndomsminner! :D

Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon magne » Mo, 09. Mai 2005, 20:15

Hei og takk Karin.

Dette opptek meg spesielt.Då sett i ein større samenhang.Fleir og fleir i Norge bur no i byane.Slik var det ikkje for berre få tiår sidan.Mange fleir budde i utkant Norge og dei som då budde i byen hadde slekt som var på landsbygda. Det eg vil fram til er at avstanden mellom det liv som eg og andre på bygda har,blir større og større i forold til bylivet.
Eller forutsetningane for å forstå og sette seg in i våre levemåte og daglege liv blir vanskelegare..
Kor vanskelig må det då bli å forklare utenlandske om vår levemåte,når dei ofte har fåt foruttatte meiningar via media.
Difor er det og viktig å legge fram korleis vi har det og kvifor vi gjer som vi gjer.

Magne
magne

Beitragvon Digital Punk » Mi, 11. Mai 2005, 17:05

Hei Magne og Karin, takk for at dere brakte noe lys inn i hjernen min. :-)
Nå forstår jeg noe bedre og kan se med andre øyne på seljakten (og tar selvfølgelig avstand fra siste setningen min i siste innslaget mitt).
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk