Jeg er underveis med syklen i skogen. Plutselig hører jeg en lyd som raskt nærmer seg: Tak - tak - tak - tak. Jeg sykler en sving - og da kan jeg se årsaken: Det kommer en flokk av 6 kvinner imot meg. De utøver den nye idrettsformen som kalles Nordic Walking. De marsjerer i en rekke - 3 ganger 2 - og bruker staver som gjør denne lyden. Det ser ikke ut som en liten spasertur i skogen, men ligner mer en gammel prøysisk marsj, fordi de går meget hurtig og setter stavene samtidig. Det er først og fremst kvinner som utøver denne idrettsformen - og de gjør det ofte meget energisk og innett. De marsjerer rett fram - og jeg som syklist, jeg må stige av syklen og la dem marsjere forbi, ellers ville vi ha opplevd et sammenstøtte. Tak - tak - tak - tak, så er de forsvunnet bak svingen.
Det er en merkelig idrettsform! Man sier at denne idretten skal komme fra Skandinavia. Derfor heter den Nordic Walking. Jeg har ofte vært i Norge og vandret mye i fjellet. Men jeg har aldri truffet en Nordmann som beveget seg på den måten. Kanskje man møter noen folk i Oslomarka som går slikt. Men ellers kjenner jeg bare Nordmenn som går uten staver i fjellet.
Har dere opplevd noe sånt?
Hilsen. Lavskriken