Nordic Walking

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Nordic Walking

Beitragvon Lavskriken » Mi, 07. Sep 2005, 17:08

Jeg er underveis med syklen i skogen. Plutselig hører jeg en lyd som raskt nærmer seg: Tak - tak - tak - tak. Jeg sykler en sving - og da kan jeg se årsaken: Det kommer en flokk av 6 kvinner imot meg. De utøver den nye idrettsformen som kalles Nordic Walking. De marsjerer i en rekke - 3 ganger 2 - og bruker staver som gjør denne lyden. Det ser ikke ut som en liten spasertur i skogen, men ligner mer en gammel prøysisk marsj, fordi de går meget hurtig og setter stavene samtidig. Det er først og fremst kvinner som utøver denne idrettsformen - og de gjør det ofte meget energisk og innett. De marsjerer rett fram - og jeg som syklist, jeg må stige av syklen og la dem marsjere forbi, ellers ville vi ha opplevd et sammenstøtte. Tak - tak - tak - tak, så er de forsvunnet bak svingen.

Det er en merkelig idrettsform! Man sier at denne idretten skal komme fra Skandinavia. Derfor heter den Nordic Walking. Jeg har ofte vært i Norge og vandret mye i fjellet. Men jeg har aldri truffet en Nordmann som beveget seg på den måten. Kanskje man møter noen folk i Oslomarka som går slikt. Men ellers kjenner jeg bare Nordmenn som går uten staver i fjellet.

Har dere opplevd noe sånt?

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Nordic Walking

Beitragvon Magnetic North » Mi, 07. Sep 2005, 18:10

Lavskriken hat geschrieben:Men ellers kjenner jeg bare Nordmenn som går uten staver i fjellet.

Jeg anser det som et krystallklart markedsføringsknep, en kan like godt ta en tøff tur uten å bruke staver til det. Men stavgang-bølgen har noe godt ved seg også: det fins nå stadig mer som skaffer seg noen mosjon istedenfor å sitte hele dagen foran titteskapet eller datamaskinen :wink:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 07. Sep 2005, 18:57

Da har du bare rett i!
Men det er vi jo selve, som sitter mye ved datamaskinen, ikke sant?
Dessuten skjønner jeg ikke, hvorfor man driver denne idrettsformen så innett, at man nesten kaster en syklist fra sitt fartøy!

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Mi, 07. Sep 2005, 20:01

Når jeg oppsummerer tiden jeg tilbringer faktisk foran pcen kommer jeg på noe som omtr. 30-45 min. per dag. Men dessuten har du riktignok rett i at dette er plassen hvor folk flest bruker altfor mye av sin livsstid foran datamaskinen. Og det er samtidig grunnen til at jeg favoriserer "forumet på norsk" når jeg er innom her. Da går tiden også borte, men i alle fall for noe nyttig (nemlig å vedlikeholde språkkunnskapene) ;) . Og jeg er meget stolt av å kunne tilføye ved denne anledningen at jeg ikke engang har tv hjemme! Så tar jeg meg god tid til å lese, flest på engelsk, norsk eller dansk, og snart kommer tiden der det begynner å vokse i skogen (javel, det er sopp jeg mener), og så finner du meg hele dagen ute (men først må det regne litt, ellers blir det ingenting med sopp i år).

Dessuten skjønner jeg ikke, hvorfor man driver denne idrettsformen så innett, at man nesten kaster en syklist fra sitt fartøy!

Høres ut som stavgangerne du hadde å gjøre med i dette tilfellet var nok litt hensynsløse som utnytta situasjonen :-?
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Mi, 07. Sep 2005, 20:02

Når jeg oppsummerer tiden jeg tilbringer faktisk foran pcen kommer jeg på noe som omtr. 30-45 min. per dag. Men dessuten har du riktignok rett i at dette er plassen hvor folk flest bruker altfor mye av sin livsstid foran datamaskinen. Og det er samtidig grunnen til at jeg favoriserer "forumet på norsk" når jeg er innom her. Da går tiden også borte, men i alle fall til noe nyttig (nemlig å vedlikeholde språkkunnskapene) ;) . Og jeg er meget stolt av å kunne tilføye ved denne anledningen at jeg ikke engang har tv hjemme! Så tar jeg meg god tid til å lese, flest på engelsk, norsk eller dansk, og snart kommer tiden der det begynner å vokse i skogen (javel, det er sopp jeg mener), og så finner du meg hele dagen ute (men først må det regne litt, ellers blir det ingenting med sopp i år).

Høres ut som stavgangerne du hadde å gjøre med i dette tilfellet var nok litt hensynsløse som utnytta situasjonen :-?
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 07. Sep 2005, 21:04

Hei, Magnetic North! Du kan virkelig være stolt av det å gi klipp av fjernsynet! Vi har slik en kasse i leiligheten, men det er svært sjelden at jeg må sitte der. Har mange andre ting å gjøre. Jeg sitter heller ikke så mye ved datamaskinen, helst til helgen eller om kvelden av og til. Jeg vil ikke bli avhengig av den, selv om jeg må innrømme, at jeg ofte må si til meg selv: Men nå er det virkelig nok! Slår av denne kassen!

Angående bevegelsen, da er jeg helt enig med deg, at det er godt å oppholde seg ute, i skogen. Jeg sitter gjerne på syklen, både når jeg skal til jobben og i fritiden. Min mor bor i et aldershjem, 15 km fra meg. Det har bare skjedd en eneste gang at jeg brukte bilen for å besøke henne, fordi været var dengang så styggt og i tillegg måtte jeg transportere en tung bagasje for henne som jeg ikke kunne ta med på syklen.

Angående sopp, så spiser jeg dem gjerne. Men jeg har ingen kunnskap om sopp og ville aldri plukke dem i skogen. Jeg frykter da å plukke den gale! Tre uker før har jeg besøkt en venn på Trondheim. Han kom hjem fra hesteturen i skogen og hadde store mengder av steinsopp. Han laget en rett for oss som smaket glimrende!

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Do, 08. Sep 2005, 14:34

ja dette med nordic walking er egentlig (mener jeg) en henspilling til nordic skiing hvor man også bruker staver. Her nede er det veldig populært men for meg blir det for dumt å gå på tur med staver ;)
Dessuten har jeg kun to hender og i en av dem må jeg holde båndet til hunden vår ;)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Do, 08. Sep 2005, 18:19

Hei alle sammen,

Men jeg har ingen kunnskap om sopp og ville aldri plukke dem i skogen. Jeg frykter da å plukke den gale!

Synd du er bosatt omtr. 140 km herfra, ellers ville jeg tatt deg med og vist noen deilige sopper og hvordan man skiller de gode fra de dårlige. Da jeg var liten hadde jeg svært ofte vært ute med faren min, og der hvor jeg kommer opprinnelig fra er det helt normal at allerede unggutter plukker sopp. Her i området er det ofte altfor het og tørr, og dessuten er det stor fare vedr. flått, hadde allerede flere bitt i år (til tross for jeg har alltid en lang bukse og tette sko på meg). Men jeg klarte det å trekke dem ut raskt etter de hadde begynt å suge. Disse små beist er rett og slett djevelens verk, det finnes ingen sted du er sikker mot dem. :evil:

Tre uker før har jeg besøkt en venn på Trondheim. Han kom hjem fra hesteturen i skogen og hadde store mengder av steinsopp. Han laget en rett for oss som smaket glimrende!

Jeg tørrer og bruker dem som krydder når jeg lager mat, fremfor alt til kylling. For noen dager siden så jeg en meget interessant lydende rett på NRKs nettside, det dreide seg om lagring av steinsopp i flasker med sprit,de kalte dette for steinsopp-likør :lol:

@Linda
men for meg blir det for dumt å gå på tur med staver

Dette synes jeg også, skjønt det fantes situasjoner jeg hadde ønsket meg dem, f.eks. da jeg var på vei til Zugspitze-fjelltoppen for noen år siden. :wink:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Sa, 10. Sep 2005, 19:40

Hei, Magnetic North!
Jeg tror ikke at disse damene som jeg møtte i skogen, var hensynsløse og utnyttet situasjonen. For det første eksisterer kanskje hemmelige forfartsregler som bare er kjent for stavgangere. Dessuten gikk de i en rekke. Hadde de gått nærmere sammen til hverandre, så hadde de sansynligvis forstyrret hverandre med stavene. Og hadde de gått litt mer tilsiden for å la meg sykle forbi, så var de sansynligvis kommet ut av skrittet som de brukte for din marsj.

Angående sopp i skogen, så takker jeg meget for ditt tilbud å vise meg forskjellen mellom gode og dårlige sopper i skogen. Kanskje tar jeg engang seinere en tur til Heidelberg, men fortiden har jeg lite tid.

Vennlig hilsen! Ha en god helg! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » So, 11. Sep 2005, 10:34

hei!

Magnetic North hat geschrieben:Dette synes jeg også, skjønt det fantes situasjoner jeg hadde ønsket meg dem, f.eks. da jeg var på vei til Zugspitze-fjelltoppen for noen år siden. :wink:

jeg har faktisk slike staver, men det er da mest pga. de ødelagte knærne mine. og jeg bruker dem da bare i alpene og i andene... ved elbe-bredden hadde det vært for dumt ja :wink: men der finnes de også som flokker og de skriker på deg når du sykler forbi...

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » So, 11. Sep 2005, 12:54

vi var nettopp oppe på Brauneck (1540 m.o.h) og der var det en haug folk som hadde staver. Men de er greit når veien er brei men i ulendt terreng med masse steiner må jo de være i veien?
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » So, 11. Sep 2005, 13:17

Hei, alle sammen!
Å bruke staver i fjellterrenget kan mangengang være en god hjelp. 2 år før har min kone og jeg vært på Rigi-toppen i Sveits. Vi hadde vandret en bred fjellveg oppover, men ville ikke gå tilbake densamme veien. Så klatret vi ned en aldeles bratt fjellsti med flere trapper. Delvis var stien så bratt at jeg måtte bruke paraplyen som støtte. Da hadde det vært bra å ha slike staver som kan forandres i størrelsen.
Men disse som går med staver i skogen, de bruker stavene ikke for å støtte seg på en bratt sti, men de bruker stavene for å komme foran fortere. Faktisk raser man gjennom skogen, fordi med stavene gir man seg mer kraft i tillegg å komme foran. Landskapet spiller i så fall ingen stor rolle. Dessuten gjelder det ikke å komme ut av skritten. Man marsjerer hurtig gjennom skogen.
Jeg har innrettet temaet her, fordi jeg har aldri truffet Nordmenn i norsk fjell som gikk foran på denne måten. I august har jeg vært på en topp i Trollheimen som heter Snydda, sør fra Gjevilvatnet. Der møtte jeg et norsk ektepar med staver, men de brukte disse staver som støtte i aldeles bratt terreng, men ikke for å komme foran fortere.
Ha en god helg!
Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » So, 11. Sep 2005, 13:26

hei!

Linda hat geschrieben:Men de er greit når veien er brei men i ulendt terreng med masse steiner må jo de være i veien?

nei, egentlig er det helt omvendt. for du trenger egentlig ikke disse stavene når veien er brei. de støtter mye når du er i terreng med masse steiner og når det er veldig bratt og du har ingenting å holde i. for meg er de veldig viktige for å avlaste knærne når terrenget er bare med store steiner og uten noen vei.

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » So, 11. Sep 2005, 13:35

jo men der hvor vi gikk hadde jeg blitt gal av staver, mye lettere å holde seg fast i steinene som er der samt når det er trengt passer man jo ikke i melloms teinene med stavene.
Merkelige greier
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » So, 11. Sep 2005, 14:44

Lavskriken hat geschrieben:Kanskje tar jeg engang seinere en tur til Heidelberg, men fortiden har jeg lite tid.

Hvis du noen gang skulle være på gjennomreise her i området og legger brett på å ikke være alene, bare si ifra! Det er alltid morsomt å bli kjent med en som snakker norsk :wink:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk