Norske på begynnerne

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Norske på begynnerne

Beitragvon dschuui » Di, 20. Sep 2005, 21:58

Hallo sammen!

Jeg håper, at jeg er riktig her! Jeg heter Daniela og kommer fra sveits. Nå lærner jeg norsk siden seks dagene. Jeg håper, at jeg treffer andre begynnerne her. (Nok på i dag! Phu! Diese drei Sätze haben mich sage und schreibe eine halbe Stunde gekostet... :oops: und wer weiss was ich hier zusammengebrösmelt habe :wink:) Men nå slutt med tysken. Det får seg endre!

God natt og vi ses,
Daniela
dschuui

Re: Norske på begynnerne

Beitragvon Magnetic North » Di, 20. Sep 2005, 22:26

dschuui hat geschrieben:Jeg håper, at jeg er riktig her! Jeg heter Daniela og kommer fra sveits.

Hei Daniela, bare hyggelig at du har bestemt deg for å være med oss :wink:

Nå lærner jeg norsk siden seks dagene.

Det gjør ingenting, her er du på rette plassen. Setningen ovenfor er ikke helt riktig, men uansett, jeg gjør et forslag til deg: nå lærer jeg norsk i seks dager (eller enda bedre: jeg har lært norsk i seks dager). Jeg tror du finner raskt ut hva som er gått galt her.

Jeg håper, at jeg treffer andre begynnerne her.

Dette er jeg helt sikker på. :)

Diese drei Sätze haben mich sage und schreibe eine halbe Stunde gekostet... :oops: und wer weiss was ich hier zusammengebrösmelt habe :wink:)

Til begynnelsen er det ganske vanskelig, dette, og det er ikke unormalt i det hele tatt at å lage bare få setninger tar masse tid når man er nybegynner. Men jo mer du får lært deg, jo bedre blir det og du blir raskt fortere med å skrive også.

God natt og vi ses,
Daniela

Ønsker deg fortsatt en kjempefin natt! :wink:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon dschuui » Mi, 21. Sep 2005, 8:54

Hei magnetisk nord!

Det er så vanskelig, å forstå deg! :shock: Men takk skal du ha at du har skrivet! :wink:

Det forstår jeg ikke helt:
Magnetic North hat geschrieben: Til begynnelsen er det ganske vanskelig, dette, og det er ikke unormalt i det hele tatt at å lage bare få setninger tar masse tid når man er nybegynner. Men jo mer du får lært deg, jo bedre blir det og du blir raskt fortere med å skrive også.

Heter dat, at jeg måtte la være å? :cry: Jeg håper ikke! :lol:

Noe enkel:
Hva heter du?
Hvor er du fra?
Hvor ligger det?
"Takk til snakk!" :wink:

God klem fra,
Daniela
dschuui

Beitragvon pannekakelansk » Mi, 21. Sep 2005, 9:32

Hei Daniela.
Nei ingen har sagt at du skal ikke forsatte. Han har bare sagt at det er normalt at det tar litt lengre.
Så bare prøv videre og med hver dag blir du bedre etter noen uker skal du le om begynnelsen - jeg er helt sikkert.
Alle som lærte seg selv norsk og har ikke norsk som morsmål begynnte jo med enkelt setninger som "hei" og "ha det bra" på først timen og senere "Mari har en grønn lue" :)

Hilser og lykke til

Pannekakelansk
pannekakelansk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 21. Sep 2005, 10:23

ja, det er sant!
bare skriv på norsk, det er veldig viktig at du bruker det du lærer!
du må da ikke være redd for vi alle begynte slik en dag :)

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Magnetic North » Mi, 21. Sep 2005, 17:18

dschuui hat geschrieben:Det forstår jeg ikke helt:
Til begynnelsen er det ganske vanskelig, dette, og det er ikke unormalt i det hele tatt at å lage bare få setninger tar masse tid når man er nybegynner. Men jo mer du får lært deg, jo bedre blir det og du blir raskt fortere med å skrive også.
Heter dat, at jeg måtte la være å? :cry: Jeg håper ikke! :lol:

Tror det er på sin plass å svare på tysk nå. :shock:

Nein, keine Angst :-)
Es bedeutet: am Anfang ist das alles recht schwierig, und es ist überhaupt nicht abnormal, dass das Bilden von nur wenigen Sätzen eine ganze Menge Zeit braucht, wenn man Anfänger ist. Aber desto mehr du dir aneignest/ lernst, desto besser wird es und du wirst schnell auch mit dem Schreiben flotter.

Synes du har lært noe til denne gangen, nemlig en flokk av nye ord og vendinger. Bare to som jeg anser å være ganske viktige: i det hele tatt betyr "overhodet" (überhaupt), og hvis noe tar tid så må du ha god tid til å
få gjort det (zeitaufwendig, viel Zeit brauchen/ beanspruchen).

Ok, la oss fortsette på norsk nå... :wink:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon dschuui » Mi, 21. Sep 2005, 21:24

Kjære vennene!

Av straks har jeg ingen tid på andre greiene. Siden i går, jeg bare setter her av computeren og studerer deres setninger! Men dat er god slik! :super: Takk dere!

Nå er jeg glad, at jeg tør videre skriver. :wink:
@magnetisk nord: din tysk er mirakuløs (forståelig)! :D

Hva har jeg lærnet i dagen:
- Ingen syntax! :wink:
- Hvor er du fra? - Jeg er fra Sveits.
- Hvor ligger "Wohlen"? - "Wohlen" ligger i Sveits.
- Hovedstaden i Sveits er "Bern". ...og så videre *gjesper*
- ...og naturlig til mye flere frå dere! Takk! Men nå: God natt! :muede:

PS:
@hobbitmädchen: Pixies er kul! :wink:
@pannekakelansk: "Mari har en grønn lue", det skriver jeg meg bak øret! :wink:
dschuui

Beitragvon Magnetic North » Mi, 21. Sep 2005, 22:28

dschuui hat geschrieben:Av straks har jeg ingen tid på andre greiene. Siden i går, jeg bare setter her av computeren og studerer deres setninger! Men dat er god slik! :super: Takk dere!

"von jetzt an" oversettes bedre ved å bruke uttryket "fra nå av". Det er helt usunt det, å sitte hele dagen foran datamaskinen :shock: Men når du bruker tiden til å øve deg er det selvfølgelig bare bra. :lol:

@magnetisk nord: din tysk er mirakuløs (forståelig)! :D

Jeg er tysker, man skulle kunne forvente at min tysk er helt forståelig, ikke sant? :mrgreen:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon pannekakelansk » Do, 22. Sep 2005, 7:18

Hei Dschuui.
Du lærer sikkert senere også hvor epler ligger i butiken og at de selger der også sjokoldaden ;)
Er du på norsk-kurs eller lærer du norsk på datamaskin?

Håper du har sovet godt og du kan forsatte i dag med norsk øvelser så du blir snart veldig bra :)

Lykke til

Pannekakelansk
pannekakelansk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon dschuui » Do, 22. Sep 2005, 8:10

God morn alle sammen!

Ok, jeg setter foran datamaskinen! Dette ord er uansett mye kulere som computeren. :wink:

Hvorfra er dere slik flink til norske språk?

@magnetisk nord, jeg forvente også, at dyn norsk er riktig også forståelig, dermed jeg lærne god! :wink:

@pannekakelansk:
Nei, dessvere er jeg ikke på norskkurs. Jeg har bare dette liten bok kalt "Kauderwelsch Band 30 - Norwegisch Wort für Wort", denne super Heinzelnisse online ordbok og en e-post lærer kalt "NorWord". :wink: Men jeg like kjøpe en mer omfangsrik lærebok. Kunner dere noe god anbefale?

Har en fin dag!
dschuui

Beitragvon pannekakelansk » Do, 22. Sep 2005, 8:32

Hei Dschuui.
Jeg gikk på kurset ved folkeshøgskolen i Verden (Tyskland) i tre semester og deretter studerte jeg et semester (praksis-semesteret mitt) ved Høgskolen i Bergen. Mens dette semesteret spurte jeg alle om å snakke kun norsk med meg og ikke tysk - der vi er jo i Norge og ikke i Tyskland ;)
Etterpå leste jeg mye norske aviser (begynnte med http://www.bt.no men nå er det tre til fire jeg leser).
Så jeg glemte ikke så mye mens jeg satt her fast i fem år.
Kun en uke til - der skal jeg flytte tilbake til Norge og skal bo og arbeide i Oslo.
Jeg kan dessverre ikke anbefale en spesiel god bok med øvelser men hvis du trenger en grammatik også der kan jeg anbefale "Norsk grammatikk for fremmedspraklige" fra Kari MacDonald (tror navnet stemmer) forlaget er Capelen. Der blir det godt forklart i norsk uten at de bruker en utrykk i latin etter en annen...

Men hvis du ser på websiden av Trolljenta så finner du der mye informasjoner om hvordan å lære norsk på vebben og om kurs som Assimili.

Lykke til i hver fall!

Pannekakelansk
pannekakelansk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon dschuui » Do, 22. Sep 2005, 10:16

Hei pannekakelansk!

Jeg beunderer mennesker, det har studeret norsk... Mitt studium i "Gesellschafts- und Kommunikationswissenschaften" behager meg ikke. Jeg er enkel farlig usikker og merker først veldig sen, hva jeg virkelig liker.

Oh topp, at du blir bo in Oslo snart! Går det an å spørre, hva du arbeider det? Om 18 oktober jeg flyr til Oslo også! Min kjæreste og jeg må vandre et eller annet sted. Er noe sen (og kold), jeg vet... men vi har norsk disiplin! :wink:

Trolljenta er et kjempefin nettsted! Tusen takk!

Ha det bra,
Daniela
dschuui

Beitragvon hobbitmädchen » Do, 22. Sep 2005, 10:22

hei dschuui!

dschuui hat geschrieben:@hobbitmädchen: Pixies er kul! :wink:

ja! har värt paa konsert naa i august, da de - og jeg selvfölgelig - var paa highfield-festivalen! kjempebra :D

kjenner du den norske gruppen gaate?! de var ogsaa der 8)

vi snakkes!

hilsen fra den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon pannekakelansk » Do, 22. Sep 2005, 10:29

Hei Dschuui.
Nei, jeg studerte ikke norsk. Jeg studerte kun 20 uker i Norge. Faget har vært tekniske datafag fagretning anvendte datafag. Så jeg er siviling. nå og skal arbeide som senion consulent i databaseutviklingen.

Hva slags jobb muligheter har du etter dette studium? Er det noen du er interessert på?

Hilser

Pannekakelansk [som må arbeide litt nå ;) ]
pannekakelansk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Do, 22. Sep 2005, 14:15

dschuui hat geschrieben:Ok, jeg setter foran datamaskinen! Dette ord er uansett mye kulere som computeren. :wink:

Nei, du har ikke helt fått med deg hva jeg ville si. Uansett om du bruker ordet datamaskin, computer eller pc er det "sitter" det heter, ikke "setter", og man sitter "ved" eller "foran" datamaskinen, ikke "av". :wink:

@magnetisk nord, jeg forvente også, at dyn norsk er riktig også forståelig, dermed jeg lærne god! :wink:

Dette kan jeg ikke garantere, norsk er ikke morsmålet mitt, men jeg lover å være spesielt samvittighetsfull når jeg skriver til deg :wink:

Men jeg like kjøpe en mer omfangsrik lærebok. Kunner dere noe god anbefale?

Javel, da har jeg noe for deg: boken heter "Nå forstår jeg - Norsk arbeidsgrammatikk for fremmedspråklige", forfatteren er Ann-Karin Furre. Boken utkom på Tell Forlaget og koster omtr. 290-300 NOK. Har kjøpt den til sønnen min for omtr. 2 år siden og aldri noensinne sett noe bedre. ISBN er 82-7522-032-7. Bare ta en kikk på Norlis internet-sider, jeg er overbevist om at du finner boken der. Lenken er http://www.norli.no .

Og før jeg kommer til å glemme det: jeg kan også anbefale kurset fra Assimil (som heter "Norwegisch ohne Mühe" på tysk), det er dyrt, men pengene verd.
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk