Pål, en gutt på 6 år, kom til barnelegen, for han var blitt syk av en influensa-lignende forkjølelse med hoste og høy feber. Etterat gutten var blitt undersøkt og legen hadde forordnet noen medikamenter, klaget moren om at hun hadde vært hos skolelegen dagen før. Man hadde krevet mange ting fra Pål, men han hadde dengang allerede hatt høy feber og orket ikke å følge alle anvisninger. Moren hadde for ekstra bedt om å få en annen termin, men skolelegen hadde ikke tilstemt hennes søknad. Hun syntes at det var altfor mye som skolelegen hadde kritisert hos Pål.
Pål satt stille ved siden av henne og syntes å drømme litt. Men plutselig ble han meget urolig. Han avbrøt morens samtale, for nå måtte han fortelle noe til barnelegen: "Du, når vi skal være ferdig her, da skal mor og jeg gå til leketøy-foretningen. Og da skal vi kjøpe en fjerte-pute for meg. Da kan man blåse litt luft i den, så setter man seg på den, og da hører man noe .... " og han gjorde en usedelig lyd men munnen. "Og skulle du gjerne ha lyst å sette deg på den, værsågod, da bringer jeg den med ved neste anledning!"
Lavskriken