von Fjellwanderer » Fr, 04. Jul 2003, 21:04
Hallo Biggi,
ich hoffe, du kannst etwas norwegisch. Folgender Zeitungsbericht sollte einiges beantworten.
Kurz dazu, die M/S Nordnorge wird diese Touren wahrscheinlich nur in der nächsten Saison machen, denn die M/S Finnmarken soll diese Aufgabe übernehmen. Der Einsatz der M/S Lofoten ist lt. Bericht geplant.
Die Reederei hat allerdings ein großes Problem, die Lohnkosten der norwegischen Seeleute, das mit der M/S Finnmarken (meine Vermutung) abgemildert werden soll, weil 50 % größer, mehr Betten und Passagiere, ........
Dazu fand ich folgenden Beitrag im Internet, neu zusammenhängend verfasst .......
....... Bei der OVDS gelten für Auslandseinsätze sowie für den Linieneinsatz der sechs Hurtigrutenschiffe, die Verdienstverordnung für norwegische Seeleute.
Schiffe, die international verkehren fahren unter dem Norsk International Register (NIS). Um den fallenden nationalen Markt Paroli bieten zu können, will sich die Reederei mehr dem Kreuzfahrtmarkt zuwenden. Die Verdienstverordnungen für die norwegischen Seeleute sind ein Manko im internationalen Kreuzfahrtkonkurrenzkampf für die Reederei, denn der hohe Lohnkostenfaktor ist nicht konkurrenzfähig. Derzeit haben die weltweiten Konkurrenten 80 % niedrigere Kosten für die Mannschaft und selbst in Schweden und Dänemark liegen diese 40 % niedriger. Zum Einsatz von ausländischen Mannschaften auf den Hurtigrutenschiffen wollte sich der OVDS-Sprecher in dem Interview mit der Zeitung Nordlys jedoch nicht äußern.
Aber hier nun der Zeitungsbericht in der Nordlys ...... der auch die Strategien der OVDS beinhaltet.
Av: Rune Endresen, Nordlys
TROMSØ: OVDS vurderer nå å ta ut sitt andre skip, stoltheten MS «Finnmarken», fra vinterseiling langs norskekysten. Planen er å sette skipet inn i utenlandstrafikk.
TFDS og OVDS velger forskjellig kurs når framtiden skal planlegges.
OVDS er allerede i Chile, Antarktis og på Grønland. Nå planlegges det også seilinger til Falklandsøyene og øyen Sør Georgia samt ytterligere en ny, men hemmelig destinasjon for nyskipet MS «Finnmarken».
- «Finnmarken» vil gå andre steder enn den går nå. Det er et fleksibelt skip med svømmebasseng og store utearealer, og det gjør at den egner seg også i varmere strøk. Vi har vært i dialog med agentene våre og er i gang med planleggingen av en mulig ny destinasjon for «Finnmarken», men foreløpig vil jeg ikke si noe om hvor det blir, sier utviklingsdirektør i OVDS, Steinar Sæterdal.
Han legger til at det vil sannsynligvis ta opp mot to år før «Finnmarken» går ut av hurtigruteleia vinterstid.
Selskap i Santiago
Satsingen i Antarktis og Chile blir også utvidet. OVDS er nå sammen med chilenske CPT Maritimas i ferd med å danne et felles selskap C & O, som skal videreutvikle Chile-Antarktis-konseptet.
- Dette er ikke gjort over natten. Vi har over lengre tid utviklet tette bånd til ledelsen og styret i CPT Maritimas. Grunnen er at vi ønsker en lokal forankring i Chile og at det ligger en trygghet i kunnskap om lokale forhold, sier Sæterdal til Nordlys.
Nytt skip
En ny, mindre hurtigrute på størrelse med «mellomskipet» MS Narvik er under planlegging og skal sannsynligvis seile langs norskekysten i vinterhalvåret, og på Grønland i sommerhalvåret.
- I løpet av året vil det bli klart om vi bygger en ny Hurtigrute, men vi er kommet ganske langt og har allerede tegninger klare. Det er en topp moderne hurtigrute, og den vil være mer enn nok til å fylle behovet i vinterhalvåret. Dessuten vil den spare store summer i driftskostnader. Om vi reduserer kapasiteten med mellom 20 og 40 prosent vil det fortsatt være mye kapasitet ledig.
«Lofoten» vil fortsatt gå
Han opplyser at gammelskipet MS «Lofoten» vil gå i mange år framover vinterstid.
- Hva sier TFDS om deres planer?
- Det må du nesten spørre dem om. Vi lytter til markedet. For oss er det viktig at vi har jobbet tett med de viktigste agentene i mange år for å få til det nye konseptet, og det er svært positive til det vi gjør. De kan drive kryssalg med Hurtigruten og få det beste ut av begge halvårene. Dette er ikke noe vi har funnet på innerst i Ofotfjorden, hvis noen måtte tro det.
- Hva med Hurtigruteavtalen? - Har dere ikke tro på at den blir fornyet?
- Vi har ikke is nok i magen til å sitte å vente på hva staten vil bestemme seg for. Det er ett og et halvt år til Hurtigruteavtalen går ut og det tar lang tid å utvikle nye destinasjoner. Vi både forberedt på at Hurtigruteavtalen blir fornyet, men også at den ikke vil bli fornyet i den form den er i dag.
Utenlandsk arbeidskraft
- Hva betyr de nye planene for norske arbeidsplasser i OVDS?
- I dag har det vært en miks av utenlandske og norske arbeidstakere på MS «Nordnorge» i Antarktis, og skipet har seilt under norsk internasjonalt register (NIS).
- Men hvordan vil det bli i framtiden?
- Det kan jeg ikke uttale meg om nå. Det kommer jo an på hvilke ordninger vi får for norske sjøfolk. Det er et dilemma at cruiseskip vi konkurrerer med har 80 prosent lavere mannskapskostnader enn våre. Svenske og danske har 40 prosent lavere enn oss, men hovedforskjellen ligger i rammebetingelsene i form av skattesystemet.
- Blir noen oppsagt?
- Det vil jeg ikke kommentere. Det har alltid vært sesongvariasjoner, men det vil nå også bli muligheter til å jobbe utenlands for norske sjøfolk.
Publisert : 22.04.2003 - 23:55 Oppdatert: 23.04.2003 - 10:58
Thomas
PS - In drei Wochen ist wieder Hurtigrutenfeeling angesagt, entlang der Finnmarkküste, von Ort zu Ort.
Ein Tag Urlaub, der nicht in Skandinavien verbracht wird, ist ein verlorener Tag. Das Fjell, die Menschen sowie allgemein das Leben in Norwegen und Schweden verzaubern meine Sinne immer wieder. Bitte erlöst mich nicht!