Suche Lerngruppe / emailkontakte

Til alle som vil prøve seg på norsk og de som kan hjelpe litt til

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Barney Bär » Di, 10. Jun 2008, 22:54

dageng1 hat geschrieben:Det er det som er hele greia, det å kunne "tenke tysk/norsk/engelsk".
Hovedproblemene mine er å kunne "tenke tysk", den tyske ordstillinga og kjønn på substantiv (virker som det er det samme som går igjen).

logisk egentlig. jeg har fordelen at jeg kan blande tysk og engelsk. :wink:

* -> når du allerede snakker tysk og...

takk. :D dette er "tysk" ordstilling, mens *...snakker tysk...* er "engelsk" ordstilling.

(Jeg har gått gjennom litt norsk grammatikk, men jeg fant dessverre ingen god regel for hvorfor det er slik. :( )

takk for bryet.

annet spørsmål: du benytter "slik" i din setning. kan man like god benytte "sånn"? hvis ikke, hvorfor?

vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Barney Bär » Di, 10. Jun 2008, 23:01

@dag:

Lucky hat geschrieben:For det Norge er så fantastisk.


klassisk virusinfeksjon. :mrgreen:

for tiden er jeg i full fart med å smitte en venn.... :lol:

vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Di, 10. Jun 2008, 23:38

@Lucky:

Lucky hat geschrieben:tusen takk for korrekturen din.
Jeg er veldig takknemlig for det,
for jeg har ikke et kurs å lære norsk.
* ->(for) jeg har (nemlig) ikke mulighet til å gå på norskkurs, (?) (bruker komma her, slik at setningene "henger sammen")
så jeg sitter hjemme og forsøker å komme videre(?). :-?

@ Barney Bär: takk for forklaringen(?) din "reisemåten" :super:
Det er det jeg mente.

Dag, du spør hvorfor vi har lyst til å lære Norsk.
Jeg vil lære Norsk fordi jeg reiser til Norge nesten hvert år. Etter ti (tall fra 0 - 12 skrives vanligvis med bokstaver) år jeg tenker at det er på tide (på tide er det samme som det tyske uttrykket an der Zeit) å lære språket, (fordi jeg setter ikke punktum for reise til Norge). (Er litt usikker her, men jeg forstod det som at du ønsker å lære språket for ikke å sette en stopper for de fremtidige reisene til Norge) (For - Prøv å begrens bruken av for) Norge er så fantastisk (Denne setningen virker litt kort).
- Jeg håper, at dette plan å lære Norsk blir bestandig. Kanskje du og andre her kan hjelpe meg uten at det blir kjedelig.
* -> Jeg håper at (Det er vanligvis ikke nødvendig med komma før at (dass)) planen om å lære norsk blir varig(?). Kanskje du og andre her kan hjelpe meg uten at det blir kjedelig. :bounce:

dageng1 hat geschrieben:Det ser ut til at du sliter litt med akkurat det samme som meg (bare at jeg lærer tysk, selvfølgelig). Den tyske og norske ordstillinga er nokså forskjellig.
- Dag


Ja, det er riktig. Jeg vil/skal forbedre meg.


Oooooh, hvor mange feil (Ordet feil kan ikke bøyes i tall. Du må bruke ord som mange, flere osv. for å angi "mengden" feil. Substantivet får selvfølgelig derfor heller ingen endelse (-er). Et annet eksempel er ordet post, som heller ikke bøyes i tall. Du får enten mye eller lite post) har jeg gjort? ("atter", "nok en gang", osv. er egentlig ikke nødvendig her.) :oops:

Jeg er glad for korrekturen deres.

Mange vennlige (I det du bruker ordet "mange", så er det snakk om flere enn én. Derfor må adjektivet vennlig bøyes) hilsener (Pga. (På grunn av - wegen) "mange" må også substantivet hilsen bøyes tilsvarende. )
Silke


@Barney Bär:
Man kan like gjerne benytte "sånn" i den setningen. Antagelig ville "sånn" virket mer moderne. "Slik" kan ofte oppfattes litt mer "dannet/snobbete/gammeldags".

- du benytter "slik" i din setning. (Den ordstillingen er ingen måte feil, men den er mer vanlig i formell sammenheng.)
* -> du benytter "slik" i setningen din. (I dagligtale er sistnevnte å foretrekke.)

Det er litt sent nå, så jeg får håpe jeg ikke overså noe.

Dag :)
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: Mo, 09. Jun 2008, 0:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Mi, 11. Jun 2008, 8:32

Hi Dag,

tusen takk for stor bryet dit. Jeg tenker at du er en veldig god læerer. For øyeblikket det er alt på en gang veldig mye for meg, fordi jeg nettopp begynner å lære norsk. Så jeg bruker ofte ordboken min og jeg forsøker å formulere på følelsen. :roll:

dageng1 hat geschrieben:Lucky: Etter ti år jeg tenker at det er på tide å lære språket, fordi jeg setter ikke punktum for reise til Norge. dageng: Er litt usikker her, men jeg forstod det som at du ønsker å lære språket for ikke å sette en stopper for de fremtidige reisene til Norge


Hmmm, jeg menter at jeg planlegger å reise til Norge enda mange ganger og deretter det er bedre og fin å snakke språket deres.

Hva tenker nordmenn over turister, de snakker norsk litt og prøve å kontakter innfødter?

Hilsen
Silke


:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Mi, 11. Jun 2008, 15:29

@Lucky (Silke):
- tusen takk for stor bryet dit.
* -> tusen takk for at du tar deg bryderiet med å hjelpe meg.
- Jeg tenker at du er en veldig god læerer.
* -> Jeg synes at du er en veldig god (evt. flink) lærer.
- For øyeblikket det er alt på en gang veldig mye for meg, fordi jeg nettopp begynner å lære norsk.
* -> Det blir litt mye å huske på så kort tid, jeg har tross alt nettopp begynt å lære norsk.
- Så jeg bruker ofte ordboken min og jeg forsøker å formulere på følelsen.
* -> (Så - dersom skal stå her, bør setningen helst hektes sammen med den foregående.) jeg bruker ofte ordboken min og jeg forsøker å formulere så godt jeg kan (slik jeg tror er riktig/korrekt). (på følelsen blir feil i den sammenhengen. Du kan ha på følelsen at noen står utenfor døra/at noen forfølger deg. Osv.)
- jeg menter at jeg planlegger å reise til Norge enda mange ganger og deretter det er bedre og fin å snakke språket deres.
* -> jeg mente at jeg planlegger å reise til Norge flere ganger, og da er det fint å kunne (snakke) språket deres.
- Hva tenker nordmenn over turister, de snakker norsk litt og prøve å kontakter innfødter?
* -> Hva tenker nordmenn om turister som snakker litt norsk, og prøver å komme i kontakt med de innfødte? (En innfødt - flere innfødte. En innfødt = substantivert form av adjektivet innfødt)

Jeg tror at mange nordmenn synes det er artig hvis turister prøver seg på språket. Som regel vil de fleste nordmenn forstå hva man sier selv om språkkunnskapene skulle vise seg å være dårlige. Hvor begeistret man er for å bli kontaktet av turister er nok ganske individuelt, men de fleste nordmenn ville nok reagert positivt.

Dag :)
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: Mo, 09. Jun 2008, 0:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Mi, 11. Jun 2008, 20:41

Hei Dag :)

jeg gleder meg at du har ennå lyst på korrigere meg. Mange takk for det.

Men jeg kann ikke forstår dette setningen:

dageng1 hat geschrieben: Som regel vil de fleste nordmenn forstå hva man sier selv om språkkunnskapene skulle vise seg å være dårlige.


Vær så snill hvis du kan forklare meg med annet orden.

Hva språket lærer barna i skola etter engelsk i Norge?

Hilsen
Silke :winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Mi, 11. Jun 2008, 21:09

Hei!

@Lucky (Silke):
- jeg gleder meg at du har ennå lyst på korrigere meg.
* -> Det gleder meg at du fortsatt korrigerer meg.
- Men jeg kann ikke forstår dette setningen:
* -> Men jeg kan ikke forstå (rettet til infinitiv, du forstår er presens - eller nåtid som det også kalles.) denne (det heter en setning (hankjønn - Maskulinum) et eple (intetkjønn - sächlich (der Apfel))-> Dette eplet) setningen:
- Vær så snill hvis du kan forklare meg med annet orden.
* -> Vær så snill og forklar (imperativ - erklär) meg med andre ord:

De fleste nordmenn vil forstå hva du sier selv om du uttaler ting feil. (Det gjelder også feil ordbruk og ordstilling) :)

- Hva språket lærer barna i skola etter engelsk i Norge?
* -> Hvilke språk er det vanlig å lære på skolen i Norge (I tillegg til engelsk)?

Det er vanlig å lære tysk, fransk og spansk. På enkelte skoler får man også tilbud om russisk, kinesisk, japansk og italiensk. (De fire siste er mindre vanlig - det skyldes nok at det ikke er så mange lærere som kan undervise i disse fagene.)

Dag :)
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: Mo, 09. Jun 2008, 0:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Mi, 11. Jun 2008, 21:46

Hei Dag :winkewinke:

dageng1 hat geschrieben:De fleste nordmenn vil forstå hva du sier selv om du uttaler ting feil. (Det gjelder også feil ordbruk og ordstilling) :)


Nå jeg forstår deg, mange takk.
In Tyskland er også noen folkene de kan ikke skrive og snakke grammatikligvis riktig :wink: .
Jeg er in tysk veldig eksakt med grammatik, jeg syner hva du i Norge.

I Tyskland det er vanlig å lære fransk eller/og spansk eller/og latin i tillegg til engelsk på skolen.
Jeg lærte latin på skolen og nå jeg må lære det atter med datter meg. :screamer:
Hun kan ikke forstå at jeg vil frivillig lære en andre språk, nemlig Norsk. :)

Hilsen
Silke


:)
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Mi, 11. Jun 2008, 22:53

Hei!

- In Tyskland er også noen folkene de kan ikke skrive og snakke grammatikligvis riktig
* -> I Tyskland er det også noen folk som ikke kan skrive og snakke grammatikalsk riktig.
- Jeg er in tysk veldig eksakt med grammatik, jeg syner hva du i Norge.
* -> Jeg er veldig nøye med grammatikk i tysk. (Det siste forstår jeg ikke hva du mener med.)
- Jeg lærte latin på skolen og nå (Dette er det vi kaller en adverbial leddsetning/bisetning (Nebensatz). I slike setninger skal verbet stå først i leddsetning, i dette tilfellet blir det før jeg) jeg må lære det atter med datter meg.
* -> Jeg lærte latin på skolen og nå må jeg lære det nok en gang (Du kunne også skrevet atter en gang) med datteren (En datter er en hvilken som helst datter, i dette tilfellet regner jeg med at du mener en bestemt datter, altså datteren.) min (Når noe tilhører deg bruker du min akkurat som du ville brukt mein på tysk. Husk bare at når det som tilhører deg er intetkjønn er det snakk om mitt, og når det er flertall mine).
- Hun kan ikke forstå at jeg vil frivillig lære en andre språk, nemlig Norsk
* -> Hun kan ikke forstå at jeg ønsker å lære et annet språk (Substantivet språk er intetkjønn) frivillig.

Dersom du er interessert i å lære mer om de forskjellige typene "adverbiale leddsetninger", bør (Dette var nok et eksempel på en adverbial leddsetning - legg merke til at leddsetningen starter med verbet burde. For å være litt mer presis er dette det man kaller en betingelsessetning.) du ta en titt på denne siden:
http://www.riksmalsforbundet.no/grammatikk/grammatikk3.html#Leddsetninger (Jeg håper det er tillatt å legge ved linker til eksterne sider i forumet?)

Dag :)
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: Mo, 09. Jun 2008, 0:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Barney Bär » Do, 12. Jun 2008, 21:12

hei, Dag.

takk for linken, den er kjempefin!
Ha en fin helg!

vh.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Di, 17. Jun 2008, 13:25

Hei Dag :)

jeg har ikke skrevet i siste dager, fordi jeg var på en bryllup.
Nå jeg er ikke i øving på norsk :nixwissen:.
Mange takk for linken, jeg vil lese den grundig snart.

Om sju uker jeg vil endelig være på Norge ingjen. :bounce:

Forhåpentlig jeg kan lære enda bedre norsk språket.

Er her i forumet enda andre nybegynner de vil øve å skrive norsk?

Hilsen
Silke
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Di, 17. Jun 2008, 16:26

* jeg har ikke skrevet i siste dager, fordi jeg var på en bryllup.
-> jeg har ikke skrevet på noen dager(,) fordi jeg var i et bryllup (intetkjønnsord!).
* Nå jeg er ikke i øving på norsk. (Verbet er ALLTID andre setningsledd i en norsk setning. I din setning er verbet tredje ledd.)
-> Nå er jeg ute av trening med norsken.
* Om sju uker jeg vil endelig være på Norge ingjen.
-> Om sju uker vil jeg endelig være i Norge igjen. (Verbet er ALLTID andre setningsledd i en norsk setning. I din setning er verbet tredje ledd. "Om sju uker" teller som ett ledd fordi det er et tidsuttrykk.)
* Forhåpentlig jeg kan lære enda bedre norsk språket.
-> Forhåpentlig kan jeg lære norsk enda bedre før jeg reiser. (Verbet er ALLTID andre setningsledd i en norsk setning. I din setning er verbet tredje ledd.)
* Er her i forumet enda andre nybegynner de vil øve å skrive norsk?
-> Er det andre nybegynnere her i forumet som vil øve mer på å skrive norsk?

Når du har en relativsetning på norsk skal du bruke ordet "som", ikke "de" som du skriver.
Et eksempel:
Fritz, den ich traf, hat ein Auto.
Fritz, som jeg møtte, har bil.
Legg merke til at "den" blir til "som".
Nok et eksempel:
Frida, die liest, ist aus Bonn.
Frida som leser, er fra Bonn.
Legg merke til at "die" blir til "som".
Enda et eksempel:
Das Sofa, das ich kaufte, war hässlich.
Sofaen som jeg kjøpte, var stygg.
Legg merke til at "das" blir til "som".

Som du ser er "som" det eneste relativpronomenet på norsk.
Dette gjør det veldig enkelt. Kjønn, tall eller kasus har ingenting å si. Det har selvfølgelig heller ingenting å si om det er dyr, mennesker eller ting det er snakk om.
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: Mo, 09. Jun 2008, 0:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Di, 17. Jun 2008, 19:56

Hei Dag :)

jeg er så takknemlig for korrekturen din.
Jeg vil ikke lenger glemme :nixda: at verbet er alltid andre seningsledd og at i norsk er eneste relativpronominet.

dageng1 hat geschrieben:Fritz, den ich traf, hat ein Auto.
Frida, die liest, ist aus Bonn.
Das Sofa, das ich kaufte, war hässlich.


Setningene din er riktig. :super:

Hvor lenge lærer du tysk?

Hildings
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon dageng1 » Di, 17. Jun 2008, 21:47

* Jeg vil ikke lenger glemme at verbet er alltid andre seningsledd og at i norsk er eneste relativpronominet.
-> Jeg vil ikke lenger glemme at verbet alltid er andre seningsledd, og at i norsk er som eneste relativpronomen.

Adverb (alltid) skal alltid stå så langt framme som mulig. Jeg er dessverre ikke helt sikker på hvorfor det skal stå foran verbet i dette tilfellet :-?

* Setningene din er riktig.
-> Setningene dine er riktige.

Siden det er snakk om flere setninger enn én, må eindomspronomenet "din" bøyes, altså blir det: dine.

* Hvor lenge lærer du tysk?
-> Hvor lenge har du lært tysk?

Slike ting synes jeg er vanskelig på tysk (tid - når noe har vart en viss periode), derfor er det godt mulig at du synes det er vanskelig på norsk.

Jeg har lært tysk i snart fire år. De tre første årene var riktignok ikke så lærerike (Det ble mest tull, og ikke spesielt mange interesserte seg noe særlig). Det er først det siste året at jeg har fått forståelsen for språk, så både tysk og engelsk har vært en del lettere i år. Jeg er for øvrig 17 år nå, så det er fortsatt noen år igjen på skolebenken (skolen)!

Dag :)
Zuletzt geändert von dageng1 am Mi, 18. Jun 2008, 16:54, insgesamt 1-mal geändert.
Bitte korrigiere mein Deutsch nach Schreibfehlern.
dageng1
 
Beiträge: 41
Registriert: Mo, 09. Jun 2008, 0:09
Wohnort: Oslo, Norge

Re: Suche Lerngruppe / emailkontakte

Beitragvon Lucky » Mi, 18. Jun 2008, 14:04

Hei Dag :winkewinke:

dageng1 hat geschrieben:Slike ting synes jeg er vanskelig på tysk (tid - når noe har vart en viss periode), derfor er det godt mulig at du synes det er vanskelig på norsk.


Jeg forstår ikke ordstilling ditt i begynnelsen settningens.
Hvorfor skriver du "jeg" etter "synes"?

Oh Dag, du er så ung og så godt til å forklare språket ditt.
Jeg er - skal jeg forråde deg? :roll: - ok, jeg er 38 år gammel og jeg har to barne. Datter mi er 13 og sønn min er åtte år gammel.

Går i normal norsk skolen heller handikappet barne? I Tyskland det er dessverre mest veldig atskilt og så har mange mennesker hemninge å kontakte handikappet medmennesker.
Er det i Norge avanserter?

Mange vennlige hilsener
Silke
:winkewinke:
Lucky
 
Beiträge: 79
Registriert: Mi, 04. Jun 2008, 19:53
Wohnort: Bayern

VorherigeNächste

Zurück zu Nybegynnere

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 5 Gäste