Digermulen på Lofoten

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Digermulen på Lofoten

Beitragvon Lavskriken » Mi, 12. Okt 2005, 22:06

Hei, alle sammen!

Her stiller jeg et usedvanlig spørsmål! Og det ville glede meg å få kanskje et svar fra Geir Svendsen fra Digermulen.

Vi har besøkt Lofoten øyene iår og har vandret til forskjellige steder. Blant annet har vi reist til Digermulen ved Raftsundet og vandret opp stien til Digermulkollen. Været var dengang grå men tørt, man hadde fin utsikt over Vestfjorden til Hamarøy.

Digermulen beskrives i alle bøker om Lofoten. Likeså her i forumen leser man om Digermulen i sammenheng med Lofoten. Men Raftsundet er fjorden som skiller Lofoten fra Vesterålen. Man kjører over en bru og følger veien til Digermulen langs kysten.

Etter min forståelse er Digermulen ikke del av Lofoten, men den ligger på Hinnøy, og dette er en stor øy som hører til Vesterålen. Eller har jeg misforstått noe med det? Klatrer man altså til toppen av Digermulkollen, så har man forlatt Lofoten og oppholder seg på Vesterålen. Er dette riktig? Vi har en del kranglet om dette, mens vi sto på toppen: Vi er enda på Lofoten! Nei, vi oppholder oss nå på Vesterålen! Hvem hadde rett i dette?

Jeg er spent, hva som svares på mitt spørsmål!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Digermulen i Lofoten

Beitragvon haraldnord » Fr, 14. Okt 2005, 6:29

Fra http://www.storenorskeleksikon.no/

“Digermulen
tettbebyggelse og fergested i Vågan kommune i Lofoten, Nordland; bussforbindelse med Svolvær; ferge til Hanøy og Finnvik.”

Med vennlig hilsen Harald N =
Alkoholen er menneskehetens fiende og derfor maa den drikkes opp!
haraldnord

Re: Digermulen på Lofoten

Beitragvon camillchen » Fr, 14. Okt 2005, 16:43

Den sydligste delen av Hinnøya hører til Lofoten. En annen del av øya, hører til Vesterålen.

Digermulen ligger i Vågan kommune som er en del av Lofoten.

:D
camillchen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk