Hvorfor i dag?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Hvorfor i dag?

Beitragvon bgh » Sa, 29. Okt 2005, 19:20

Hei alle sammen,
i dag vi / jeg har en time ekstra, slik at (så?) jeg tenkte på meg: carpe horam!
Jeg liker Norge og av denn grunn jeg vil ikke lenger snakke engelsk når jeg er på ferie / besøk i Norge.
Enda om Nordmannen snakker flott engelsk og det finnes en fantastisk ( og gratis :D ) datamaskin-ordbok, nemlig Heinzelnisse Home Edition, jeg tør skrive norsk om å trene norsk bedre og hurtigere.
Min spørsmål (p.g.a. trening og interesse):
Frank Schätzing er en suksessrik forfatter i Tyskland. "Den Sverm" er en veldig vellykket bok på oss (und ich glaube auch in Österreich/Østerrike und im deutschsprachigen Teil der Schweiz/Sveits)... - på dere også?
Mvh, bgh
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Hvorfor i dag?

Beitragvon Maya » Sa, 29. Okt 2005, 19:33

Hei!
bgh hat geschrieben:Hei alle sammen,
i dag vi / jeg har en time ekstra, slik at (så?) jeg tenkte på meg: carpe horam!

...så jeg tenkte meg osv.

Frank Schätzing er en suksessrik forfatter i Tyskland. "Den Sverm" er en veldig vellykket bok på oss (und ich glaube auch in Österreich/Østerrike und im deutschsprachigen Teil der Schweiz/Sveits)... - på dere også?

Aner ikke, vet ikke engang hvem han er :shock:
Hva er historien boken dreier seg om, da?
Maya

Beitragvon bgh » Sa, 29. Okt 2005, 20:46

Hei Maya,
du er rask i vendingen (?), men vent litt, fordi jeg må overveie og skrive..., men ikke i aften (kveld ?) :-)
...Edit...: Unskyld Maya, men jeg vet ikke ennå, hva betyr "Du bist (aber) schnell...
mvh, bgh
Zuletzt geändert von bgh am So, 30. Okt 2005, 9:02, insgesamt 1-mal geändert.
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Maya » Sa, 29. Okt 2005, 22:37

Hei!
bgh hat geschrieben:Hei Maya,
du er rask i vendingen (?),

"flink i/med vendinger", tror det er dette du ville si :wink:
(skjønt jeg brukte ingen vendinger i det hele tatt). Ikke glem å legge merke til liten forskjell på hvilken preposisjon uttrykket er knyttet til.

men vent litt, fordi jeg må overveie og skrive..., men ikke i aften (kveld ?) :-)

I kveld, heut (diesen) abend.

...Edit...: Unskyld Maya, men jeg vet ikke ennå, hva betyr "Du bist (aber) schnell...

Bare ta en titt på ordene "flink, rask, fort, flott" eller lignende.
Men de er ikke helt ensbetydende og kan ikke byttes på hverandre i alle tilfeller.
Maya

Beitragvon bgh » So, 30. Okt 2005, 10:57

Hei Maya,
tusen takk for din forståelse!
i går jeg trengte nesten en time om å overveie og skissere og skrive min spørsmål... [jeg vet at min norsk er under lavmål :-(, neimen håpløs :-)]
Men nå jeg vil gå til handling...
Handlingen dreier seg om sannhet, mot, vilje til seier, menneskelighet, toleranse mot nykommere, fremmedhat, osv.
En andre art har bebodd dyphav i mannsminne og de har en kollektiv intelligens - en parallell utvikling, de er ikke "aliens".
Menneskes miljøforurensingen går framover stadig flere, derfor de beslutter å drepe Menneskeheten...
Ha det, bgh
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » So, 30. Okt 2005, 13:18

hei bgh!

bgh hat geschrieben:Frank Schätzing er en suksessrik forfatter i Tyskland. "Den Sverm" er en veldig vellykket bok på oss (und ich glaube auch in Österreich/Østerrike und im deutschsprachigen Teil der Schweiz/Sveits)... - på dere også?

jeg har hørt om boka og at det delvis spiller i trondheim ved ntnu. så jeg har også tenkt å lese denne boka siden den finnes nå også som billigbok!

men fortell mer :D jeg er veldig spent på boka siden pappen min snakket om den stadigvekk 8)

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon bgh » So, 30. Okt 2005, 21:35

Hei Hobbitmädchen,
jeg tenkte på meg: hmm, hva betyr pappen min,... en papp, en interessant navn for...?... Jaså :D,
jeg kan forstå pappaen din, fordi boken er meget spennende!
Handlingen dreier seg om kampen "god mot vond"(?). Den andre livsform er meget liten og har muligheten til å fremstille bio-robotene(?), f. eks. krepser eller padder som explodere på land. Handlingen spiller i først halvdel mye i Norge (Bergen og Trondheim og på boreplattformene).
Tusen takk for nå, da Tom Cruise og Minority Report venter... :-)
ha det bra, bgh
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Di, 01. Nov 2005, 18:18

Hei,
bgh hat geschrieben:Handlingen spiller i først halvdel mye i Norge (Bergen og Trondheim og på boreplattformene).

Høres interessant ut, vil skaffe meg boken når jeg er i Norge neste gangen. F.ø.: hvis det er flere her innom som leser norske bøker regelmessig, ville det ikke vært en god ide å danne en slags lesesirkel? Jeg mener sånt som når en er ferdig men bok, så blir den sendt videre til neste medlem, og han/hun som fikk boken sender en annen tilbake, som gjengjeld så å si. Når alt går greit havner alle bøker hos sine eiere en vakker dag ;-)

Hva synes dere om det? Bra ide eller ikke?
Hvem ville muligens bli med i noe sånt?
(har utallige norskspråklige bøker liggende her)
Det finnes bare to tragedier i dette livet: den ene er ikke å få det som man vil, og den andre er å få det som man vil.
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 01. Nov 2005, 18:52

hei!

Magnetic North hat geschrieben:Når alt går greit havner alle bøker hos sine eiere en vakker dag ;-)

ideen er egentlig ikke så værst. men jeg tror du er en liten optimist du :wink: jeg tror ikke at alle bøker havner hos sine eiere en vakker dag i framtida... jeg har mistet noen på denne måten og jeg er en person som har et veldig nært forhold til bøkene sine... spesielt når de er norske! og jeg har en spesiel tilknytning til hver bok siden den fulgte meg i et avsnitt av livet mitt. høres kanskje litt rart ut men det og jeg er bare sånn :wink:

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon bgh » Mi, 02. Nov 2005, 0:05

Hei :-),
@Magnetic North,
"vil skaffe meg boken når jeg er i Norge neste gangen"
unnskyld, men Frank Schätzing er en tysk forfatter og jeg vet ikke ennå, om det finnes en oversettelse til norsk...?...
Tysk boken har tusen sidene og veier tusen gram og er dypgående i ordets videste forstand. Hvis du er interessert:
http://www.spiegel.de/reise/kurztrip/0, ... 08,00.html
Med vennlig hilsen, bgh
P.S.: Forslaget din er veldig interessant :-).
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Do, 03. Nov 2005, 16:20

Hei, Hobbitmädchen!

Jeg forstår deg veldig godt! Jeg har likeså en stor rekke med norske bøker i bokhyllen min som jeg aldri ville gi bort, fordi jeg måtte frykte aldri å se dem igjen. Jeg oppfatter det likeså at sysselsettingen med en norsk bok markerer en viss avsnitt av mitt liv. Så vil jeg heller ikke gi bort en bok dersom jeg ikke har sikkerheten at den kommer tilbake igjen.

Var det en tysk bok, så kunne jeg lettvint skaffe den igjen. Men norske bøker er forholdsvis vanskelig å få i Sør-Tyskland. Man får dem ikke i bokhandelen. Man kan selvfølgelig bestille dem i en norsk bokhandel, men da blir det aldeles dyrt, fordi man betaler både prisen for boken, taksten for forpakningen og porto, toll for tyske myndigheter og ikke tilsist en aldeles dyr takst får bank-anvisningen.

Jeg ville foretrekke å anbefale noen bøker til andre lesere. Og hadde noen interesse, så skulle han eller hun skaffe seg bøkene selv, når han eller hun er underveis i Norge, eller la dem sende som en gave fra en norsk venn.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Do, 03. Nov 2005, 21:08

Hei, allesammen!

Jeg ber om unnskyldning, fordi jeg skrev feil:

Jeg mener selvfølgelig: .... og ikke tilsist en aldeles dyr takst for <-- ! bank-anvisningen. Jeg la merke til min feil, da jeg allerede hadde bortsendt denne mailen. Og da kan man dessverre ikke lengre korrigere den.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Fr, 04. Nov 2005, 19:21

Hei!
bgh hat geschrieben:unnskyld, men Frank Schätzing er en tysk forfatter og jeg vet ikke ennå, om det finnes en oversettelse til norsk...?...

Jøss, nå som du sier det ser jeg det og :oops:
Men skal skaffe meg boken uansett, nå er jeg blitt veldig nysgjerrig.
Det finnes bare to tragedier i dette livet: den ene er ikke å få det som man vil, og den andre er å få det som man vil.
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Fr, 04. Nov 2005, 19:34

Hei hei!
Lavskriken hat geschrieben:Jeg oppfatter det likeså at sysselsettingen med en norsk bok markerer en viss avsnitt av mitt liv. Så vil jeg heller ikke gi bort en bok dersom jeg ikke har sikkerheten at den kommer tilbake igjen.

Skjønner, når det kommer til å bli en personlig sak blir det nok litt vanskelig, spesielt når en må frykte å miste bøkene noen sted på veien.

Man får dem ikke i bokhandelen. Man kan selvfølgelig bestille dem i en norsk bokhandel, men da blir det aldeles dyrt, fordi man betaler både prisen for boken, taksten for forpakningen og porto, toll for tyske myndigheter og ikke tilsist en aldeles dyr takst får bank-anvisningen.

Jaså, og det er akkurat grunnen hvorfor jeg tenkte på en slags boksirkel. Da fins det muligheten at bøkene leses av flere personer, men jeg må tilstå at jeg gikk vel ut fra min egen oppfattelse og tenkte at det fins vel ikke så mye bøker en leser flere ganger :wink: Selv har jeg bare få bøker som skal absolutt bli her. Vanligvis har det seg sånn at når jeg har lest en bok engang, så er det nok for alltid. Kanskje er jeg litt annerledes i dette tilfellet, vet ikke... :roll:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Fr, 04. Nov 2005, 19:44

Hei igjen,

Lavskriken hat geschrieben:Jeg mener selvfølgelig: .... og ikke tilsist en aldeles dyr takst for <-- ! bank-anvisningen. Jeg la merke til min feil, da jeg allerede hadde bortsendt denne mailen. Og da kan man dessverre ikke lengre korrigere den.

Det er jo helt vanlig at man tar feil en eller annen gang, norsk er ikke morsmålet vårt, og det gjør absolutt ingenting. Uansett blir du forstått :wink:
Ut fra det fins det muligheten å rette teksten etterpå, bare ta en kikk oppover til høyre hjørne, da finner du knappen "endre". Når du trykker på den blir teksten framlagt på nytt, og du får muligheten til å forandre det du vil.
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk