Hei, alle sammen!
Ingo M hat geschrieben:Når jeg ser innlegget over som nevner "Kehrwoche", får jeg helt mark. Det må nok dreie seg om Sørvest-Tyskland. Der jeg kommer fra (nord i Tyskland), er dette helt ukjent.
Jeg vet ikke, om "Kehrwoche" er bare typisk i Sørvest-Tyskland. Visstnok har jeg først og fremst levd bare der, men aldri i Nordtyskland. Men da jeg var student, bodde jeg i Hessen i nærheten til Frankfurt. Dengang bodde jeg i et hus med 9 leiligheter. Og da fantes likeså "Kehrwoche". Jeg husker, at leien ble dyrere og dyrere og jeg fikk vanskeligheter med å betale den, siden jeg hadde ikke så mange penger som student. Dengang snakket jeg med husverten. Han forstod mine problemer. Da unngikk jeg fortsatt stigning av leien, men jeg fikk oppdrag til å overta "Große Kehrwoche" hvereneste lørdag. Jeg gjorde det. Det var nokså besværlig, fordi huset stod på en aldeles stor jordeiendom og det fantes mye trafikk der: i samme huset fantes det postkontoret, en apotek og en tannlege. Da var jeg opptatt med rensningen av fortauet i flere timer hver lørdag - og det spilte ingen rolle om solen skinte, om det regnet, om det blåste en stor vind eller om det fantes snø om vinteren. Dere kan sansynligvis forestille seg, at jeg var meget glad, da jeg kunne flytte derifra etterat jeg var ferdig med mitt studium i Frankfurt.
Nå bor jeg i Baden-Württemberg, har mitt eget hus og tar det ikke så nøye med "Kehrwoche" som andre naboer. Da finnes det grantre-nåler og grantre-tapper på fortauet som falte ned fra grantreet som står på vår jordeiendom. Da finnes det sigarettstumper og annen avfall som jeg ikke koster vegg hver helg. Om sommeren blomstrer løvetanner ved vegkanten - og de skal bare gro! Men engang, da jeg stod ute, kom en nabo-dame forbi og sa til meg: "Ja, det er vel lenge siden du har renset fortauet ditt! Dette skulle du virkelig gjøre nå!"
Hilsen! Lavskriken