Er tyskere besatt av putzen og sauberkeit?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Er tyskere besatt av putzen og sauberkeit?

Beitragvon Dagros » Mi, 21. Dez 2005, 22:41

Hehe. Dette forklarer mye. Moren til min samboer skryter alltid av hvordan han var "tørr" som vi sier på norsk allerede da han var 1 år gammel. Jeg sa at det kan jo umulig stemme. Et barn på 1 år har ikke full kontroll over blære og tarmer. Men joda, det var helt sant, kunne hun fortelle. Hun hadde ganske enkelt satt ham på potta med jevne mellomrom hele dagen og dermed unngikk hun at han gjorde sitt fornødne i bleia.
Men at dette har sammenheng med hans (og hennes) behov for å ha ekstrem orden og system i huset har jeg ikke tenkt på før. Meget interessant. Problemet er at de mener at de er gjennomsnittlig opptatt av å ha det rent og pent mens jeg mener det grenser til det sykelige.
Hjelpe meg, hva slags familie er det jeg har rotet meg bort i?! :)

Spennende at du er barnelege forresten. Det må være et av de mest givende yrker som fins. Min lille datter har en barnelege her i Hamburg som jeg er svært godt fornøyd med. Flere jordmødre på sykehuset anbefalte ham og han er virkelig helt topp. Jeg gleder meg imidlertid til hun kan snakke, så hun kan fortelle meg hvor hun har vondt. Det er fortvilende når man ikke vet. Hun hadde kikhoste i flere måneder i år. Det var forferdelig. Vet du at det er 5-10 prosent sjans for å få det selv om man er vaksinert?? Det synes jeg er urettferdig... Som sagt tidligere; das Leben ist hart.
Time you enjoy wasting is not a waste of time.
Dagros

Beitragvon Lavskriken » Mi, 21. Dez 2005, 23:38

Dagros hat geschrieben:Moren til min samboer skryter alltid av hvordan han var "tørr" som vi sier på norsk allerede da han var 1 år gammel. Jeg sa at det kan jo umulig stemme. Et barn på 1 år har ikke full kontroll over blære og tarmer. Men joda, det var helt sant, kunne hun fortelle. Hun hadde ganske enkelt satt ham på potta med jevne mellomrom hele dagen og dermed unngikk hun at han gjorde sitt fornødne i bleia.

Ja, dette var ingen sedvanlig oppdragelse til å bli ren. Dette var en dressur! Jeg samligner dette med tigeren i sirkus som hopper gjennom en brennende ring. Ingen tiger ville gjøre noe sånt i naturen. Men sirkusfolk dresserer tigeren til å gjøre dette allikevel.

Etter krigen måtte våre foreldre tvinge sine barn å bli hurtig ren, for dengang fantes ingen "pampers" som man bare kaster bort etter bruk. Dengang måtte man vaske bleiene, og mange folk hadde heller ingen vaskemaskin. Dessuten måtte mange unge foreldre snart jobbe for å tjene nok penger. Derfor skjedde det at mange barn ble dressert til renhet aldeles tidlig. Derfor finnes nok tyskere med tvangsnevroser, som holder gaten rent, som klipper gress i hagen med fingernålsaksen, som man sier hos oss. Men du må ikke tro at de er så altfor glad med livet, selv om de pusser og er så meget renslige.

Dagros hat geschrieben:Vet du at det er 5-10 prosent sjans for å få det selv om man er vaksinert?? Det synes jeg er urettferdig... Som sagt tidligere; das Leben ist hart.

Dette vet jeg selvfølgelig! Og jeg er meget ut etter å vaksinere helst alle barn imot kikhoste. Den som har fått vaksinasjonen, har en sikkerhet for 5 år, så må man vaksinere igjen. Jeg har nettopp vaksinert meg selv 3 uker før, fordi jeg har jo store sjanser å smitte meg ved et hostende barn.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Do, 22. Dez 2005, 11:52

" Men du må ikke tro at de er så altfor glad med livet, selv om de pusser og er så meget renslige. "

Nei, det tror jeg ikke på noen måte. Heller tvert imot. De blir stresset og i dårlig humør hvis ikke alt er perfekt, og derfor kan de aldri sette seg ned og nyyyyte livet. Betyr forresten dette at de fleste tyskere sluttet med bleie for tidlig? :)

Mitt barn hadde fått tre av sine fire vaksiner mot kikhoste da hun likevel fikk sykdommen. Hun fikk sin tredje vaksine i mars og fikk kikhoste i juli.
Barnelegen forklarte at det kan forekomme. Vi var på sommerferie i Norge (som alltid) og hennes tyske barnelege ba oss gå til kontroll i Norge. Så vi oppsøkte en lege i Norge. I Norge er det jo slik at man går til en vanlig "voksen-lege" også med barna. Barneleger fins stort sett bare på sykehusene for de som er alvorlig syke.
Vel, denne norske legen hadde tydeligvis ikke så mye peiling for han sa at dersom hun er vaksinert er det ikke kikhoste. Jeg sa at Joooda, det ER kikhoste, hun har tatt blodprøver og prøver fra nesa. Så jeg måtte liksom sitte der å forklare ham om kikhoste. Typisk norsk helsevesen. Jeg må si jeg føler meg myyye tryggere i Tyskland når jeg er syk. Her tar man ting mye mer på alvor. Gjengangstonen i Norge er alltid "Jeg synes du skal vente å se det an". Og så blir det heller verre.
Etter å ha vært gravid i Tyskland har jeg ikke særlig lyst til å være gravid i Norge. Mye bedre her!
Dagros

Beitragvon Lavskriken » Do, 22. Dez 2005, 15:56

Hei, Dagros!

Ja, det er sant: Man kan smitte seg med kikhoste, selv om man har fått en vaksinasjon imot dette. Det kommer alltid an på hvor sterk man blir smittet. Barna i barnehagen har en stor sjanse, fordi da hoster jo mange barn, og dessverre finnes det alltid noen Barn som ikke enda ble vaksinert. Det var derfor at jeg vaksinerte meg selv for noen uker siden.

Jeg husker en jente som i 90-årene ble 3 ganger vaksinert av meg. Den fjerde vaksinasjonen følger ett år seinere. Om sommeren imellom reiste familien til Garda-sjøen og tilbrakte feriene der. De ble kjent med en annen familie som hadde en gutt i samme alder. Barna lekte mye med hverandre. Men gutten var syk og hostet forferdelig. Jenten som jeg hadde vaksinert, ble smittet og begynte likeså å hoste. Da familien kom hjem igjen, ble jenten forestillt hos meg. Jeg tok både blodprøven og en prøve fra nesa: Riktig, kikhosten ble funnet. Jeg behandlet jenten med en antibiotikum. - En måned seinere kom moren til meg igjen. Hun skulle hente en anvisning til en annen faglege. Ved denne anledningen sa moren til meg, at datteren var frisk igjen og at hun ikke trodde at jenta hadde fått kikhoste. Jo, sa jeg, det var kikhoste. Men moren ville ikke tro: hun hadde lest i en bok at kikhoste er en meget langvarig sykdom som går i flere uker. Jenta hennes var frisk etter 2 uker. Dette var følgen av den forhenværende vaksinasjonen. Da kunne kroppen hennes bli fortere kvitt av denne sykdommen.

Jeg er forresten ikke helt enig med at dere har ikke så gode leger i Norge. I alle fall finnes det meget gode barneleger i Norge. Man kan forresten kjøpe et meget godt barnehelseprogramm på norsk. Den heter MultiMedicus og ble lagt av norske barneleger. I 2003 ble det produsert en tysk versjon. Jeg ble blandet inn i dette med kvalitetssikringen. Det er bare beklagelig at den tyske versjonen ikke ble understøttet skikkelig. Så forsvant den hurtig igjen, selv om det ikke finnes noe lignende på den tyske market.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Do, 22. Dez 2005, 16:12

Hei igjen.

Hmm.. vel, jeg synes fortsatt ikke at det norske helsevesen er like bra som det tyske.

Jeg kjenner en norsk barnefamilie som bodde her i HH i 10 år. Barnet deres hadde/har en alvorlig hjertefeil og ble operert to ganger her i Hamburg. Foreldrene følte seg i trygge hender. Nå bor de i Norge og de føler seg ikke like trygge lenger. De må stadig til kontroll pga hjertefeilen, men føler ikke at legene er så kompetente.

En norsk mann jeg kjenner her hadde tenkt å flytte tilbake til Norge etter 15 år i HH, men da han fikk diagnosen kreft bestemte han seg for å bli i Tyskland. Han trodde ikke han ville få en så god behandling og oppfølging i Norge.
Dagros

Beitragvon Lavskriken » Do, 22. Dez 2005, 16:26

Hei, Dagros!

Vi skrev om tvangsnevrosen. Da vil jeg gjerne skrive noe mer om det. Du spør, om det betyr at alle tyskere ble dressert for tidlig å bli tørre. Jeg synes at det er en liten sannhet i denne saken! Visstnok reagerer ikke alle mennesker slik, at de må få en tvangsnevrose etter en altfor tidlig oppdragelse til renheten. Men sjansen er stor!

Dengang, da vi bodde i rekkehuset med naboen som måtte skylle alle vinglasser fordi hun fryktet at det kunne komme uventet besøk, dengang hadde vi en stor hage ved huset. Min kone og jeg syntes det hadde kanskje vært bra å dyrke noe i hagen. Så spurte jeg husverten og han sa, at vi bare skulle gjøre det. Jeg hadde visstnok ingen erfaring med arbeide i hagen. Så gravet jeg en seng i hagen og sådde radiser, gulrøtter og erter. Dessuten fant jeg en liten vildjordbærplant som jeg plantet mitt i mellom. Sengen ble litt skjev, men jeg var tilfreds med den. Naboen sto ved gjerdet og bare ristet med hodet: Slik en skjev seng! Og så mye ugress imellom! Hun viste meg, at hun slo en nål i jorden, målte 2 meter med målestokken, slo en annen nål i jorden der, spente en tråd. Slik ble sengekanten helt rett. Dessuten sa hun at man måtte bruke mye gjødsel, fordi jorden var bare dårlig. Dette gjorde ikke jeg. Seinere om sommeren høstet jeg store radiser med god smak. Men naboen hadde bitte små radiser som ikke smakte godt.

I selve hagen hadde vi en kompostkasse. Der kastet vi allslags bio-avfall som det fantes i kjøkkenet: Visne blad av salaten, skreller av poteter, epler, gulrøtter og agurker, brukte blad av teen, osv. En gang oppdaget vi at det grodde noe grønt i kompostkassen. Vi viste det til naboen. Men hun sa at dette bare var ugress, og vi skulle bare rive det vekk. Men vi lot planten stå. Den ble større og større, og etterhvert la vi merke til at dette måtte være en potet-plant. Min kone husket at hun engang hadde funnet en liten grønn potet blant de andre poteter. Hun hadde lest at man ikke skulle spise de grønne poteter, fordi de var giftige pga for mye solanin. Så hadde hun bare kastet den på kompostkassen og seinere glemt den. Det ble en riktig liten busk på kompost-kassen. Om høsten visnet den bare bort. Så begynte vi å grave i kompostkassen og fant en kjempestor, lysebrun potet. Vi viste den til naboen, men hun mente, vi skulle bare kaste den bort, fordi den hadde ikke ligget i ordentlig jord, men bare i avfallhaugen. Men vi kokte denne poteten som veiet mer enn 500 g og spiste den til middag. Det var bare en eneste potet som var nok for hele familien. Og den smakte aldeles mildt og godt! Vi har seinere prøvd det igjen med å stikke grønne poteter i kompostkassen, men vi aldri igjen høstet en så aldeles bra og stor potet!

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Do, 22. Dez 2005, 17:18

UTROLIG hvor godt mange kan skrive norsk!!!!

Jeg er kanskje noe eldre enn de fleste paa dette forumet (foedt desember 1943). Naar jeg vokste opp saa var det vanlig at husmoedrene ikke hadde noe arbeide utenfor hjemmet (min mor hadde det heller ikke etterat hun ble gift i 1940). Vi hadde en nabo, hvor fruen i huset var MEGET pertentlig! F. eks., de hadde en stue (i dette huset var det kun en stue) og den var avlaast paa hverdager! Kun i bruk for jul, nyttaar og foedselsdager osv. Min mor sa til meg, at denne damen hadde "stoev paa hjernen" (min mor var ikke SAA fanatisk!! (men vi hadde det det da forholdsvis rent og pent vi ogsaa, selv med en hund i huset (boxer)).

Det minner meg litt on Tyskland: I 1973/74 arbeidet jeg paa Howaldtswerke- Deutsche Werft i Kiel, og i den leiligheten jeg fikk anvist av verftet, var det noe som ble kalt for "Wohnkueche"! Dvs. ??? Vanligvis bodde disse familiene paa kjoekkenet og brukte aldri stuen???

Med vennlig hilsen Harald +
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Do, 22. Dez 2005, 17:42

Hei, Harald!

En "Wohnküche" i en tysk leilighet er et rom, hvor man kan (eller må) både koke og sitte. Dette er sedvanligvis forholdsvis trange leiligheter med ikke altfor mye plass. I et hjørne av rommet finnes det kjøleskapet, noen få kjøkkenmøbler og en komfyr med kanskje 2 kokeplater. Man sparer plass på den måten, dvs leien blir rimeligere. Men man sitter i en stue hvor det alltid lukter etter kjøkkenet.

Jeg tror forresten ikke at dette er bare en tysk fenomen. Jeg lærer meg fransk fortiden. I en del av tekstene som jeg måtte studere, var det likeså snakk om "coin-cuisine", dvs. kjøkkenet i hjørnet.

Hvordan står det til i Bangkok nå? Du feirer sansynligvis jul i badeboksen, sittende i hagen med en glass øl? Jeg har nettopp i de siste dagene hatt kontakt med en indisk familie som skal reise til Goa over jul og nyttår. De fortalte meg at de regnet med 30 varmegrader og mye solskinn til jul.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Do, 22. Dez 2005, 19:54

Lavskriken hat geschrieben:Hvordan står det til i Bangkok nå? Du feirer sansynligvis jul i badeboksen, sittende i hagen med en glass øl? Jeg har nettopp i de siste dagene hatt kontakt med en indisk familie som skal reise til Goa over jul og nyttår. De fortalte meg at de regnet med 30 varmegrader og mye solskinn til jul.

Nei, nei! Her i Bangkok er det KALDT!! Maksimumstemperaturen i den siste uken har aldri vaert over 30 grader og om natten er det nesten "for kaldt"!! Ja, jeg liker det, hunden vaar, "Frodo" (en golden retriever), liker det, min venninne (som er thai) synes det er for kaldt!!

I januar reiser jeg en liten tur til Oslo. Kanskje ikke den lyseste og varmeste maaneden, men den har ihvertfall en fordel: I Oslo behoever man ikke i januar aa bestille bord paa restauranter maanedsvis i forveien! (Det maa man i november/desember).

Ellers saa stemmer nok det du sa om "Wohnkueche"! Den leiligheten jeg fikk av verftet i Kiel var forholdsvis liten, og kjoekkenet var nok like stort som stuen og sovevaerelset tilsammen!

Beste hilsener fra Harald =
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Do, 22. Dez 2005, 20:40

Hei Lavskriken.

Jeg må si at jeg har lært noe nytt. Kanskje jeg kan konfrontere min samboer med denne teorien ved en passende anledning. Hehe.

Egentlig burde jeg ha vært i full sving med vaskebøtte og mopp nå, men jeg er syk og har ikke fått gjort så mye som jeg burde. Heldigvis er det en ny dag i morgen! Mine foreldre kommer fra Norge i morgen og vi skal ha norsk jul med ribbe og pinnekjøtt.

Som jeg nevnte så er jeg syk og jeg har et faglig spørsmål til deg, hvis du vil svare. Jeg har en veldig vond halsbetennelse (og er i tillegg "vanlig" forkjølet) og går på en 7-dagers antibiotikakur. Jeg er redd for at mitt lille barn har blitt smittet, selv om legen min sa at det slett ikke er sikkert at det smitter så lett.
Barnet mitt er blitt litt snørrete de siste par dagene og hoster litt. Hun har ikke feber og allmenntilstanden er god. Spiser bra og er i godt humør. Jeg regner med at en halsbetennelse hos barn også vil merkes på allmenntilstanden? Lurer nemlig litt på om barnelegen hennes kan ta en titt på henne før juleferien, men det er kanskje litt overhysterisk. Som sagt, hun virker ikke syk i det hele tatt.
Hva tror du om det? Du behøver ikke svare. Jeg vet du er lege og at du ikke arbeider gratis. Men jeg er lærer og kan hjelpe deg med norsk språk og grammatik i gjengjeld :)
Ikke slik å forstå at du trenger mye hjelp med norsken din for den er virkelig god! Bedre enn min tysk, og jeg har studert tysk samt bodd i Tyskland i flere år nå. Du har et veldig rikt språk med et imponerende ordforråd. Sånn, det var dagens kompliment fra Hamburg.
Dagros

Beitragvon Frøken Ur » Do, 22. Dez 2005, 21:25

Heisann,

Dagros hat geschrieben:Jeg har en veldig vond halsbetennelse (og er i tillegg "vanlig" forkjølet) og går på en 7-dagers antibiotikakur. Jeg er redd for at mitt lille barn har blitt smittet, selv om legen min sa at det slett ikke er sikkert at det smitter så lett.

De fleste forkjølelser hos voksne er virusrelaterte, og antibiotikakurer hjelper da ikke så innmari mye. Hvis barnet ditt ikke kommer til å utvikle noe sterkere symptomer ville jeg bare hatt et vaktsomt øye på det. Du skal få se det tidlig nok hva som foregår. Men du får riktige diagnosen bare ved å ta en besøk hos legen, fordi ingen kan se på deg og barnet ditt via pcen, ikke sant? :wink:

F.ø.: fin tråd her, synd jeg har ikke så mye tid til overs til å bli helt med :-?
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Do, 22. Dez 2005, 21:44

Frøken Ur,

Hei! Jada, jeg vet at kun en legekontroll kan avgjøre om barnet har vond hals. Men jeg synes det er på grensen til hysteri å dukke opp hos legen og be ham sjekke henne selv om hun ikke virker syk. Da kan jeg jo i prinsipp gå dit både titt og ofte og be om en sjekk, bare for moro skyld liksom.
Lurte bare på om Lavskriken kunne fortelle meg om det er grunn til å tro at hu IKKE har halsbetennelse så lenge allmenntilstanden er god. Jeg har nemlig vært veldig syk og sengeliggende.
Legen min sa at bare antibiotika vil ta knekken på betennelsen i halsen min. Om det er virus eller ikke vet jeg ikke. Forkjølelser får man vel pga virus, men en infeksjon i halsen?? Tja, ikke vet jeg.
Jeg er dessverre ikke særlig "gelassen" når det gjelder helse og tilstand hos barnet mitt. Satser på at det blir bedre når jeg har vært mor litt lenger. Jeg er ganske ny i gamet :) Kunne jeg velge på nytt, ville jeg ha studert medisin. Det fins nesten ikke noe mer interessant, synes jeg.
Dagros

Beitragvon Lavskriken » Do, 22. Dez 2005, 23:06

Hei, Dagros!

Unnskyld, at jeg ikke svarte med engang. Jeg var litt ut av forumet. Og da jeg begynte igjen, leste jeg hele debatten om barneleger og legevakten og sykehus i Norge og i Tyskland, som det finnes på den tyske delen i forumet.

Hjertelig takk forresten for komplimentene angående mine språkkunnskaper. Selv om du oppfatter dem som rike, så er jeg allikevel alltid interessert i forbedringen og bare åpen overfor kritikk! Jeg leser dessuten mye, har mange norske bøker hjemme. Fortiden studerer jeg Hamsun, Svermeren av Ingar Sletten Kolloen. Annet bind "Erobreren" ligger ved siden av meg, er ikke enda begynt.

Men nå endelig noen ord til dette som du spurte meg. For det første er dette helt riktig hva Frøken Ur har skrevet: Det er vanskelig å bedømme en situasjon, et symptom eller en sykdom bare etter beskrivelsen over PCen. Man kan forbedre sjansen imidlertid med å sende digitale bilde med mailen. I alle fall må jeg si: Halsbetennelse og halsbetennelse er aldri detsamme. Det finnes forskjellige sykdomsfremkallere. Det mest viktige er undersøkelsen hos en lege. Dessuten kommer det an på, hvor gammel din jente er og hvor trang kontakten mellom deg og ditt barn har vært i de siste dagene. Har du mye kysset henne, vil sjansen at hun ble smittet bli større. Er hun enda spebarn, og har du en sedvanlig halsbetennelse med streptokokker, så vil sjansen være liten at ditt barn ble smittet. For spebarn har ikke reseptorer hvor streptokokker kan få tilknytning. Jeg ville anbefale å vente. Viser ditt barn noen tegn som fever, dårlig appetit, problemer med å svelge, gråter den altfor mye - da ville jeg anbefale å forestille den til legen.
Du nevnde noe om betaling. Nei, det er jul om helgen. Denne anbefalingen er en julegave til deg! Du skal ikke sende meg forsikringsbevisen!
Jeg ønsker deg snart god bedring! Kos deg med din familie og foreldrene til jul! Men ikke avslutt intagelsen av medikamenten altfor tidlig, gjør det slik som din lege hadde det anbefalt for deg!

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Do, 22. Dez 2005, 23:58

Tusen takk for julegaven! :)
Jeg avventer nok litt og ser.. Hun er forresten 1,5 år. Jeg har hatt mye nær kontakt med henne de siste dagene. Jeg er alene med henne hele dagen så det er vanskelig å unngå siden jeg jo må bære henne (noen ganger), skifte bleie, stelle, trøste... Men jeg har passet på å ikke kysse henne.
Jeg synes alltid det er noen bekymringer med småbarn. Fordi de er så små er jeg redd for at de skal bli syke og ikke få behandling fort nok.
Men selv om hun skulle ha fått (konjunktiv) halsbetennelse må det vel ikke alltid behandles. Vel, du har rett, bare en lege kan kikke ned i halsen hennes og bedømme hennes tilfelle.
Jeg mener bare at jeg har vært skikkelig syk den siste uken. Først nå de siste dagene har jeg vært oppe på bena igjen. Men mitt barn er i strålende humør, full av energi og glad som alltid. Så jeg håper det har gått bra.

Ha en riktig god jul og kos deg sammen med familien. Håper du nyter fridagene, spiser noe deilig og at du kanskje tilogmed får en liten presang?!
Dagros

Beitragvon Ingo M » Fr, 23. Dez 2005, 13:40

Unnskyld, men omhandeler denne tråden syke barn?
Kan dere vær så snill holde dere til temaet?
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk