Froskekongens kone

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Froskekongens kone

Beitragvon Lavskriken » So, 25. Dez 2005, 14:52

"Rødhette", sa mor, "ta denne kurven med rødvin og kake og gå ut i skogen til bestemoren. Hun ligger syk i huset sitt og har behov for dette. Men vær forsiktig og ikke gå av veien i skogen!" Rødhette tok kurven og forlot huset. Da hun var på veien i skogen, møtte hun ulven. "Hva for en ung godbit!" tenkte ulven og han spurte Rødhette, hvor hun skulle hen. Rødhette fortalte ham at bestemoren lå syk og at hun hadde fått oppdrag å bringe kurven med rødvin og kake til henne. "Men da skulle du absolutt plukke noen av de fine blomster her i skogen og bringe dem til bestemoren din i tillegg! Hun ville bare glede seg." sa ulven. Rødhette var enig med ham, hun forlot veien og begynte å plukke blomster. Ulven løp hurtig til bestemorens hus.
Mens Rødhette letet etter fine blomster for bestemoren og buketten ble større og større, da ble det etterhvert meget kaldt. Og det begynte å snø. Tilsist kunne Rødhette ikke finne noen nye blomster, og så bestemte hun seg for å fortsette på veien til bestemoren. Men siden det hadde snødd så mye, kunne Rødhette ikke gjenkjenne stien og gikk feil. Hun stappet besværlig gjennom snøen og angret at hun hadde glemt å ta skiene med seg. Da hadde hun sansynligvis kommet foran mye hurtigere. Etter en lang marsj i vinterskogen fant hun endelig bestemorens hus. Men det var så merkelig! Hun husket at bestemoren om sommeren hadde planlagt å renovere huset sitt. Men at hun hadde gjort dette på den måten? Veggene og taket var nå lagd av honningkake, snøen som hadde falt på huset, så ut som sukkertøy, og røyken som steg ut av skårstenen, minnet meget om sukkervatt. Da Rødhette ville tre inn, så hun at døra sto åpen. Inne i kjøkkenet var det veldig varmt, fordi det var god fyr i komfyren. Bestemoren satt ved kjøkkenbordet og spiste de siste rester. Men hvor hun hadde forandret seg! Hele ansiktet var full av vorter, nesa var blitt lang og kroket, gammelt hår hang ned i ansiktet, det stod 2 store tenner i munnen, og nettopp da Rødhette trådde inn, rapet bestemoren høyt og etterpå luktet det forferdelig i kjøkkenet. "Jeg tror at det er lenge siden hun pusset tennene sine!" tenkte Rødhette. "Godt, at du kommer endelig!" sa bestemoren til Rødhette. "Jeg er så sulten idag!" Hun tok et lite bein av bordet. "Se, dette er den siste resten av Hänsel, som jeg har nettopp spist opp. Han og Gretel har besøkt meg noen dager før. Det var jo bare to dumme barn! Hänsel var jo så aldeles tynn at jeg først måtte fete ham. Jeg var bare heldig at jeg hadde nok honningkake igjen. Så ville han lure meg: Han forsto at jeg var litt nærsynt, så spiste han godt, men alltid viste meg et lite trestykke, når jeg skulle kontrollere kjøttkvaliteten. Men det hjalp ingenting. Imidlertid ble han stekt, og jeg har spist ham opp sammen med sin søster. - Og nå er det din tur. Bare ta av deg dine klær. Jeg har allerede fyr i komfyren og skal steke deg nå med engang!"
Rødhette ble forferdelig skremt. Hun satte kurven på gulvet, pakket bestemoren med all sin styrke og kastet henne med full kraft mot veggen. Da hørtes det et veldig høyt smell i huset. Da bestemoren falt ned fra veggen og havnet på gulvet, så satt der en ung blond gutt med blå øyne. "Hei, Rødhette!" sa han. "Du har frelst meg fra stygg trolldom! Jeg er nemlig en prins, og skal snart bli konge av et stort rike. Som barn fikk jeg juksenavnet "froskekongen", fordi jeg leket mye med frosker. Men det fantes en ond heksemester som misunte meg min lykke og derfor forvandlet han meg til denne stygge heksen som du har møtt her. Bare følg meg til slottet mitt, så skal du gifte meg og bli dronning av mitt rike." Og dette gjorde Rødhette og derfor ble hun froskekongens kone.

Lavskriken
Zuletzt geändert von Lavskriken am Mi, 28. Dez 2005, 11:27, insgesamt 1-mal geändert.
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Froskekongens kone

Beitragvon Harald96 » So, 25. Dez 2005, 20:32

Ja, det er et flott eventyr, men vel egentlig ikke norsk (eller tysk)?

Det finnes jo ellers bortimot hundre (eller flere) norske folkeeventyr (nedskrevet av Asbjoernsen og Moe) paa 1800-tallet!

Med vennlig hilsen Harald =
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Froskekongens kone

Beitragvon Lavskriken » So, 25. Dez 2005, 21:28

Hei, Harald!

Dette som jeg skrev her, var en blanding av 3 forskjellige tyske eventyr: "Rødhetta", "Hänsel og Gretel" og "Froskekongen". Dette skrev jeg bare for moro skyld, det var ikke særlig alvorlig ment.

Velsignet Jul til deg! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk