Er tyskere besatt av putzen og sauberkeit?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Er tyskere besatt av putzen og sauberkeit?

Beitragvon Lavskriken » Fr, 23. Dez 2005, 15:52

Ingo M hat geschrieben:Unnskyld, men omhandeler denne tråden syke barn?
Kan dere vær så snill holde dere til temaet?

Hei, Ingo M!
Det har du bare rett i! Men jeg tenkte at jeg skulle svare når jeg ble bedt om dette. Skal ikke fortsette på den måten! Skulle noen ønske svar av meg, så skal jeg svare med pn-knappen i framtiden.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Fr, 23. Dez 2005, 16:00

Heisann,

Skal ikke fortsette på den måten! Skulle noen ønske svar av meg, så skal jeg svare med pn-knappen i framtiden.

Men det er jo menneskens naturen at ting utvikler seg ofte helt annerledes enn forventet, akkurat som i denne tråden her, og hvorfor skal man stoppe når en interresant diskusjon er nettopp i ferd med å komme opp?
Snarere er det moderatorens tur å dele opp tråden på riktige tidspunktet og sette inn en annen og passende overskrift. Bedre en tråd som løper litt ut av banen enn stykkevis diskusjon uten mening og sjel...
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Fr, 23. Dez 2005, 16:50

Hei, alle sammen!

Tilbake til temaet: Er tyskere besatt av putzen og sauberkeit?

Jeg tror: Ja, det er vi! Det er 3 år siden at jeg begynte å lære meg fransk. Jeg gjør dette med en telekurs, fordi jeg finner ikke tid ved siden av yrket å delta i en kurs ved folkehøyskolen. Da leser og skriver man mye, man snakker noen oppgaver på bånd og sender dette tilsammen med skriftlige oppgaver inn til læreren. Dette som mangler, er muligheten å prate språket, og da har jeg fremdeles mine vanskeligheter.

Så ble jeg engang kjent med en fransk dame som bor i nærheten. Da spurte jeg henne om jeg kanskje kunne få lov å besøke henne og å prate litt fransk med henne for øvelsens skyld. Jeg har møtt henne noen ganger og snakket om forskjellige ting. Da fortalte hun meg, at det var en stor forandring for henne å leve i Tyskland og å tilpasse seg til våre forhold. Hun kjente det ikke at man måtte feie gaten og delta i "Kehrwoche". Kommer hun nå tilbake til Frankrike, da ser hun hvor mye møkk det finnes på gatene, så mye hundeskitt på fortauet at man har vanskeligheter å finne sin veg, aldeles overfyllte søppelbøtter som står på gaten. Hun måtte først venne seg til at man var tvunget til å samle avfall og skille den etter papir, glass, plast og kartonasje. Imidlertid har man begynt noe sånt i Frankrike likeså, men ikke med denne perfeksjonismen som i Tyskland.

Ja, jeg er helt overbevist: Vi er besatt av putzen og sauberkeit!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 23. Dez 2005, 19:42

Lavskriken hat geschrieben:Ja, jeg er helt overbevist: Vi er besatt av putzen og sauberkeit!

Tja, jeg vet ikke. Er ikke Holland det landet som hvert aar blir kaaret som det reneste landet i Europa?

Mvh Harald =
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Fr, 23. Dez 2005, 20:56

Harald96 hat geschrieben:Er ikke Holland det landet som hvert aar blir kaaret som det reneste landet i Europa?

Dette er kanskje mulig. Men man holder landet rent med mindre perfeksjonismen.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Fr, 23. Dez 2005, 23:14

Ingo M hat geschrieben:Unnskyld, men omhandeler denne tråden syke barn?
Kan dere vær så snill holde dere til temaet?

Men kjære deg da, er det virkelig så nøye? Jeg startet denne tråden og det viktigste er vel at folk skriver, kommuniserer og har det litt gøy. Har aldri opplevd på et norsk forum at folk IKKE sporer av og begynner å snakke om andre ting i tillegg.
Du hadde jo uansett ikke noe å bidra med i tråden bortsett fra ditt lille sure oppstøt.
Jeg synes forresten signaturen din burde ha vært "Ordnung muss sein".

God jul!
Time you enjoy wasting is not a waste of time.
Dagros

Beitragvon Ingo M » Di, 27. Dez 2005, 12:50

Dagros hat geschrieben:Men kjære deg da, er det virkelig så nøye? Jeg startet denne tråden og det viktigste er vel at folk skriver, kommuniserer og har det litt gøy. Har aldri opplevd på et norsk forum at folk IKKE sporer av og begynner å snakke om andre ting i tillegg.
Du hadde jo uansett ikke noe å bidra med i tråden bortsett fra ditt lille sure oppstøt.
Jeg synes forresten signaturen din burde ha vært "Ordnung muss sein".

God jul!

Jeg hadde jo kanskje hatt noe å bidra med om tråden hadde holdt seg noenlunde i nærheten av det som egentlig ble diskutert. Det er klart jeg ikke hadde så mye si når tråden til slutt omhandlet pottetrening og kikhoste, mao. interessant for dere få som deltok i den diskusjonen. Det var noe ganske annet enn jeg hadde gått inn for da jeg åpnet den.
Jeg beklager, men jeg ble bare oppgitt over at en tråd som startet ganske interessant mhp. kulturforskjeller mellom Norge og Tyskland utartet i GPP.

Og i tilfelle du ikke så det, så hadde jeg faktisk ett tidligere innlegg i tråden også.

God jul!

P.S: Jeg vet ikke om du er klar over hvor tankeløst og fornærmende det egentlig er å bruke det mest kyniske av alle konsentrasjonsleirenes mottoer i denne sammenheng.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Di, 27. Dez 2005, 13:14

Hvilket motto? "Ordnung muss sein"?

Nei, du tenker nok paa "Arbeit macht frei""

Mvh
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Di, 27. Dez 2005, 18:09

Harald96 hat geschrieben:Hvilket motto? "Ordnung muss sein"?

Nei, du tenker nok paa "Arbeit macht frei""

Mvh

Nei, jeg tenker på riktig sitat, men klarer ikke å få bekreftet at det virkelig kommer derfra... kanskje jeg bare tok feil? I så fall: Unnskyld, jeg tok feil om sitats opprinnelse.
Og lurer samtidig på hvor "Ordnung muss sein" kommer fra.
Dermed er vi tilbake til trådens tema.
Henger "Ordnung muss sein" sammen med den påståtte "Putzfimmel"?
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Di, 27. Dez 2005, 20:03

Ingo M hat geschrieben:Og lurer samtidig på hvor "Ordnung muss sein" kommer fra.
Dermed er vi tilbake til trådens tema.

Det er vel bare et gammelt tysk ordspraak (?)

Se ellers her:

http://www.teachers.ash.org.au/dnutting ... verbot.htm

Med vennlig hilsen Harald =
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Mi, 28. Dez 2005, 15:36

Ordnung muss sein har da ingenting med nazi-tiden å gjøre. Nå ser du virkelig spøkelser ved høylys dag! Arbeit mavht frei derimot....
Ordnung muss sein er bare et tysk ordtak som passer godt på tyskeres higen etter orden i sakene.

Hvis du syntes tråden ble kjedelig, kunne du vel ha startet en ny tråd?! Det var tross alt ikke du som startet tråden, så egentlig har du ingen rett til å klage:) Joda, jeg så at du hadde et lite innlegg på ca 2 linjer.

Det var mitt siste ord om den saken. Vær litt "locker" og ikke heng deg opp i småting:)
Dagros

Beitragvon sternschnuppe020 » Do, 12. Jan 2006, 23:04

:D
men uansett er det jo mye bedre enn å ha en norsk-kone( ex-kone) som ligger hele dagen hjem på sofaen og drikker brus og kaffe, liker bare å røyke - tenker ikke engang på og går jobbe til hun dør- og har ikke lyst idet hele tatt å rydde- spørrs om hun egendlig vet hva det er.......barn som får heler ikke opplært det og heler ikke får de følelsen hva det betyr å være familie- og ektemannen liker ikke mer å komme hjem fra jobb,

han som først blir lykkelig når han hentet kjæresten fra Tyskland til seg..... :lol:

:wink:
og uansett er han fremdeles lykkelig nå og ikke vil at tysk kjæresten skal reise tilbake til Tyskland....

men ikke alle er like selv ikke i tyskland :idea:
sternschnuppe020

Beitragvon Dagros » Fr, 13. Jan 2006, 21:56

Vi får håpe at din tyske kjæreste er bedre til å vaske og rydde enn din kaffedrikkende, sofaliggende norske eks-kone da. Høres ut som dere opplevde litt kulturkræsj. Du veldig typisk tysk og effektiv og hun med en litt slappere, norsk holdning. Nordmenn er nok litt slappere og tar ting som de kommer, og JEG trives best med det! Kanskje ikke mannen min, men... :)
Dagros

Beitragvon sternschnuppe020 » Sa, 14. Jan 2006, 12:02

:D :wink:
sternschnuppe020

Beitragvon Lavskriken » Sa, 14. Jan 2006, 17:48

Ja, Ordnung muss sein!

I 1999 har jeg reist til Norge og blant annet besøkt Trondheim. I en bokhandel kjøpte jeg flere norske bøker. Ved kassen spurte jeg damen om det kanskje var mulig å bestille bøker fra Tyskland seinere. Hun tilstemte meg og gav meg et lite kort med alle dater som jeg skulle bruke i den fall.

I januar 2000 skrev jeg et brev til denne bokhandelen og bestillte flere bøker. 4 uker seinere leverte postbetjenten en stor pakke fra Trondheim. Selvfølgelig måtte jeg betale toll for den. Da jeg åpnet pakken, fant jeg de fleste bøker som jeg hadde bestillt. En liten del av dem kunne ikke leveres. Men det fantes ingen regning. Så ringde jeg til Trondheim og spurte etter den. Jeg skulle bare vente, regningen kommer med ekstra brev, fikk jeg beskjed. Den 14. februar kom brevet med regningen. I tillegg til regningen fant jeg en bankformular for bankanvisningen, som man ikke kan benytte i Tyskland. Den 16. februar gikk jeg til banken og ga oppdrag til bankanvisningen. Beløpet skulle være ankommet i Trondheim seinest den 1. mars. Jeg spurte bankbetjenten som hjalp meg å ordne alt med utenlands anvisningen, om beløpet ville ankomme der i rett tid. Han visste det ikke og anbefalte at jeg skulle ringe.

Den 1. mars 2000 ringde jeg ved bokhandelen og spurte om pengerne var ankommet. Men nei, de var ikke enda ankommet. Damen anbefalte meg, jeg skulle bare vente og kanskje ringe engang til en uke seinere. Pengerne ville da sikkert være tilstede. Så ringde jeg igjen den 8. mars. Men nei! Pengerne var ikke enda ankommet. Men jeg skulle bare ta det med ro og ringe igjen en uke seinere. Jeg ringde den 15. mars: Ingen penger! Jeg ringde den 22. mars: Nei, ingen penger enda! Jeg ringde den 29. mars: Nei, fremdeles ingen penger. Nå bad meg damen å gå til banken og la den sende et bevis at pengerne virkelig var blitt anvist. Dette gjorde jeg. Damen på den tyske banken sa til meg, at pengerne hadde gått sin vei så langt som hun kunne følge dette. Hun visste ikke, hvilken vei de hadde tatt seinere. I alle fall skrev hun en kopi av anvisningen, fordi den originale kopien kunne nesten ikke leses. Den sendte hun med faks til Trondheim.

Den 8. april ringde jeg igjen til bokhandelen i Trondheim. Ja, de hadde overtatt faksen fra min bank, men pengerne var fremdeles ikke enda ankommet. Jeg forsto absolutt ingenting. En uke seinere ringde meg min kone på jobben: Jeg skulle ringe til Trondheim nå, en dame hadde ringt til meg hjemme, men kona forsto ikke norsk. Så ringde jeg til Trondheim og fikk beskjed at pengerne endelig var ankommet nå. Alt var i orden nå. Fint, sa jeg, og når har De overtatt mine penger? spurte jeg. De var blitt bokført på den norske banken den 17. februar, altså nettopp en dag etterat jeg hadde gitt oppdrag til anvisningen i Tyskland. Men den norske banken hadde ikke gitt noen informasjon om dette til bokhandelen!

Jeg var glad for at mine penger hadde funnet sin vei! Men noe sånt hadde man aldri opplevd i Tyskland. Hadde da pengerne ikke blitt bokført i rett tid, så hadde bokhandelen allerede truet med retten!

Noen dager seinere fikk jeg et brev fra den tyske banken: Siden jeg hadde spurt etter hvor pengerne var blitt av, hadde man gitt i oppdrag til etterforskning etter disse penger. Man hadde funnet, at alt hadde gått sin riktige gang. Men derfor måtte jeg betale en ekstra avgift av 30,- DM. Dette har altså vært noen helt spesielle bøker, meget verdifulle for meg, for jeg måtte ikke bare betale prisen for bøkene, men også prisen for embalasjen og porto, for toll, for en dyr bankanvisning, for mange telefonsamtaler, og til slutt for etterforskningsoppdragen.

Ordnung muss sein! Noe sånt hadde man aldri opplevd ved en tysk bokhandel!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk