Norsk i Heilbronn

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Norsk i Heilbronn

Beitragvon Marita » So, 19. Feb 2006, 20:49

Hei og haa!

Vil först takke for en toppers side, ble veldig glad da jeg fant den og har lest flere av innleggene med stor fornöyelse :P

Jeg er norsk (fra Bergen) og har naa bodd i Heilbronn i Baden-Württemberg i ca 1 aar. Jeg bor sammen med kjäresten min og jobber som sykepleier her i omaadet. Har funnet meg godt til rette, lärt meg tysk ganske bra og trives godt. Men til tross for dette savner jeg jo likevel det norske. Det hadde värt kjekt aa vite om det bor noen andre nordmenn her i närheten? Det hadde värt morro ä treffes, ha noen aa feire 17 mai sammen med for eksempel. Vi har stor hage, her kunne vi trasket rundt med flagg og sunget for full hals!!!
Hadde värt morro aa starte et "stamtisch" et sted ogsaa, hvor som helst, Stuttgart, Heidelberg, Mannheim, Karlsruhe, de ligger naa her i närheten alle sammen.

Blir kjempeglad for tilbakemeldinger, send meg gjerne en email :D

Hilsner fra Marita
Marita

Re: Norsk i Heilbronn

Beitragvon snowstorm » So, 19. Feb 2006, 22:28

Har du sjekka http://www.norgeiverden.net ?

Hilsen og lykke til
Patricia
Ich bin keine Signatur. Ich bin hier nur die Putzfrau!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Marita » Mo, 20. Feb 2006, 22:06

Takk skal du ha Snowstorm! Den siden skal jeg sjekke fluksens. Kanskje det dukker opp noe interessant:) Ha det bra!
Marita

Beitragvon Lavskriken » Sa, 04. Mär 2006, 23:03

Hei, Marita!

Det er beklagelig at du ikke fikk altfor mange svar på ditt innlegg. Jeg er ikke norsk, men jeg er tysk! Derfor ventet jeg en stund med mitt svar. Jeg er meget interessert i Norge, har selv bodd der engang i 18 måneder, har flere ganger reist til Norge til forskjellige steder, har noen venner fremdeles i Norge, skriver og leser mye på norsk. Jeg har heller ingen frykt å snakke. Jeg tror at jeg kan delta i alle samtaler med forskjelliger temaer. Kona sier det er jo helt uten vits å gi meg en tysk bok, siden jeg bare leser norske bøker. Dette er ikke helt riktig, men det er sant at jeg liker først og fremst å lese norske bøker.

Jeg har lest hva som du forestiller deg. Jeg vet ikke om det går an å feire den 17. mai med en tysker, siden vi ikke kjenner denne begeistringen hos oss i landet som Nordmenn føler til denne dagen.

Skulle du ha interesse å komme i kontakt med meg allikevel, så gi beskjed her på forumen.

Jeg skal snart svare deg!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Marita » Mo, 06. Mär 2006, 9:24

Hallo Lavskriken!

Veldig hyggelig at du sendte et svar, selv om du ikke er norsk. Du har mye norsk erfaring og opplevelser bak deg, saa det er naa ikke langt ifra heller :D .
Det bor kanskje ikke saa mange nordmenn her i omraadet? Men jeg er taalmodig og venter og ser, saa dukker det kanskje opp noe.

Hvor bor du i Tyskland da? Og hvor bodde du i Norge? Hva likte du best med livet i Norge?

Jeg reiser hjem en tur i neste uke, gleder meg veldig. Det er baby boom i venne kretsen, saa naa er det paa tide aa bli kjent med de nye smaa og bysse litt og kanskje läre de noen tyske fraser :roll:

Ha en fin uke!

Hilsner fra Marita
Marita

Beitragvon Mads » So, 09. Apr 2006, 20:37

Hei Marita,

registrerte meg her for over et halvt år siden, men pga mye hektikk fikk jeg bare skrevet ett eneste innlegg.

Jeg er også norsk (fra Florø, også kjent som reserve-bergenser :lol: ), har bodd i Baden-Würtemberg i tilsammen 4 år. Møtte min kone her mens jeg tok et utvekslingsår på Universität Karlsruhe, og bestemte meg for å bli. Jobber nå som dataingeniør i et lite firma i Kirchentellinsfurt og bor ca. 5 minutter unna arbeidsplassen. Stuttgart ligger 25 km unna og Tübingen ca 5-10 km i den andre retningen.

Jeg kjenner en nordmann som bor i Karlsruhe. Han er også sykepleier og bor sammen med sin tyske kjæreste. Siden jeg flyttet fra Karlsruhe (august i fjor) har vi vært dårlig med å opprettholde kontakten (menn :roll: ). En 17. mai feiring høres jo artig ut. Hage har vi også, men ikke så forferdelig stor og vår vert bor i andre etasje.

Jeg er definitiv åpen for stamtisch.
Mads

Beitragvon Marita » Di, 11. Apr 2006, 15:20

Hallo Florö Mann!

Det var jammen kjekt! Det viser seg at man rett og slett maa väre litt tälmodig saa dukker det opp nordmenn baade her og der. Jeg er sikker paa at det er flere og, baade i Heidelberg og Stuttgart, men det er vel ikke alle som har funnet frem til denne siden kanskje.

Det hadde värt veldig morro aa faatt til et stammtisch! Hvor skulle vi hatt det da? I Stuttgart kanskje? Jeg skal skjekke ut hvor vi bor i forhold til hverandre og se hva som passer best (sykemeldt etter korsbaandoperasjon for tiden og har veeeeeeldig god tid... :lol: )Vi har god plass her hos oss og stooor hage, saa jeg skulle nok stellt i stand en god 17 mai feiring hvis folk var interessert. Kanskje jeg til og med hadde klart aa lage römme gröt av tysk saure sahne? Maa jo nesten pröve. Tror du han i Karlsruhe er interessert? Da er vi naa en liten gruppe ivertfall.

God paaske!!! Hilsen Marita
Marita

Beitragvon Marita » Fr, 28. Apr 2006, 16:34

Hallo Mads

Hvordan staar det til hos deg?

Jeg har sjekka ut kartet og har tenkt meg ut at Stuttgart nok er navlen mellom oss alle. Dit kan alle ta et tog eller kjöre paa rimelig kort tid, eller hva? Jeg synes absolutt vi skal pröve aa starte et stammtisch. Hva med aa ta det förste paa 17 mai rett og slett? Saa gaar vi ut og spiser noe godt og skaaler for oss selv??

Jeg vet om to nordmenn til her i Heilbronn og en Norges venn i Backnang og skal pröve aa kontakte de i närmeste framtid. Tar du kontakt med han i Karlsruhe? (kom igjen Mads, du klarer det!!! :lol: )

Haaper vi faar det til, det hadde värt kjekt!

Hilsner fra Marita
Marita

Zurück zu Forum på norsk