Et spørsmål

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Et spørsmål

Beitragvon bgh » Di, 30. Mai 2006, 8:33

God morgen,
hvorfor lever nordmannen "på brødskiver"? Hva betyr det?

["Tillat meg å fortelle om et eksotisk land. Et land der så godt som alle bærer dyre folkedrakter. Et land der man lever på brødskiver, har spritforbud på søndager og konsumerer mer coca-cola enn noe annet folk. Nei, du behøver ikke reise over halve jordkloden for å finne Bizarro World. Det holder å dra over Sveriges vestlige grense. Landet heter nemlig Norge." --> http://forum.norwegen-freunde.com/viewtopic.php?t=8977 ]

Hilsen, bgh
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Et spørsmål

Beitragvon erik-turambar » Di, 30. Mai 2006, 13:33

Hei,

jer er tilbake fra åpen barnehagen og jeg veit nu hva det betyr. Man
spiser alltid brødskiver om middagen og det er bare her i Norge. Først om kl. 5 spiser man lunsj.

Hilsen
erik-turambar

Beitragvon bgh » Di, 30. Mai 2006, 14:10

Hei,
erik-turambar hat geschrieben:jeg veit nu hva det betyr. Man spiser alltid brødskiver om middagen og det er bare her i Norge...

.. mange takk for svaren din!
Haha, Sverige har virkelig humoristik sans ;-).

Ha det, bgh
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Di, 30. Mai 2006, 15:01

bgh hat geschrieben:God morgen, hvorfor lever nordmannen "på brødskiver"? Hva betyr det?

Tidligere, f. eks. i 1920 - 1930 aarene og ogsaa, saerlig, etter 2. verdenskrig, var Sverige betydelig rikere enn Norge!

Idag er situasjonen en annen, men det er fra "gamle dager' dette uttrykket kommer!

Med vennlig hilsen Harald =
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon bgh » Di, 30. Mai 2006, 21:47

Harald96 hat geschrieben:det er fra "gamle dager' dette uttrykket kommer!

Veldig interessant! Takk skal du ha!
Mvh, bgh
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Imsewims » Mi, 31. Mai 2006, 21:28

Men man spiser virkelig mye brød i Norge!
Vi har nå til og med gått til anskaffelse av en brødbakemaskin fordi vi bruker så mye penger til brød!
Det måltidet man inntar i 12-tiden heter lunsj og ikke middag! Middag (dvs varm mat) spiser man i 5-tiden eller om kvelden.
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon erik-turambar » Do, 01. Jun 2006, 0:09

Å, i er så dummt. :lol:
erik-turambar

Beitragvon Frøken Ur » Do, 01. Jun 2006, 0:13

Imsewims hat geschrieben:Men man spiser virkelig mye brød i Norge!

Det er akkurat dette jeg alltid henviser på. Helt klart at mange her oppe er overvektige, når du har dårlig råd så er du alltid opptatt med å spare penger, og karbohydratholdige matvarer er engang mellom de billigste du får tak i her i Norge. Smaker alltid godt, gjør mett (iallefall i noen minutter eller kvarter), er lette å framstille og ikke å glemme det viktigste: de er billige. Mye billigere enn gode kjøttvarer og fjørfe. Det må være uten fet og billig her oppe, uansett om akkurat disse spisevaner er hovedårsaken til fenomenet. Brød er billig og vanlig, nettopp greit for den billige og enkelte hverdagen... :twisted:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Do, 01. Jun 2006, 0:17

Imsewims hat geschrieben:Vi har nå til og med gått til anskaffelse av en brødbakemaskin fordi vi bruker så mye penger til brød!

En rører sammen 500g hvetemel, 300g siktet rugmel og tilsetter lunkent vatn og gjær. Det er alt. En vanlig gammeldags kjøkkenmaskin er mere enn nok. 8)
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Imsewims » Do, 01. Jun 2006, 21:18

Frøken Ur hat geschrieben:
Imsewims hat geschrieben:Vi har nå til og med gått til anskaffelse av en brødbakemaskin fordi vi bruker så mye penger til brød!

En rører sammen 500g hvetemel, 300g siktet rugmel og tilsetter lunkent vatn og gjær. Det er alt. En vanlig gammeldags kjøkkenmaskin er mere enn nok. 8)

Hva med sukker og salt?
Det som er så fint med brødbakemaskina er at et deilig, nystekt brød venter på oss når vi står opp om morgenen!
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Do, 01. Jun 2006, 22:43

Hei,

Hva med sukker og salt?
Det som er så fint med brødbakemaskina er at et deilig, nystekt brød venter på oss når vi står opp om morgenen!

Javel, du kan nok tilføye litt salt hvis du er glad i det, men det er jo så innmari enkelt: mel, gjær og vatn, og 30 minutter senere har du deilig og lekker brød, uansett hva slags blanding du liker best. Synd det er ikke det samme med vinen :mrgreen:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Imsewims » Fr, 02. Jun 2006, 22:26

Frøken Ur hat geschrieben:Hei,

Javel, du kan nok tilføye litt salt hvis du er glad i det, men det er jo så innmari enkelt: mel, gjær og vatn, og 30 minutter senere har du deilig og lekker brød, uansett hva slags blanding du liker best. Synd det er ikke det samme med vinen :mrgreen:

30 minutter? det var kjapt!!!
Ikke misforstå meg: jeg er stor tilhenger av å bake brød selv. Særlig i de første årene her i Norge gjorde jeg det mye, siden brødutvalget var så elendig. Nå er utvalget mye bedre, men det er jo billigere å bake selv.
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » So, 04. Jun 2006, 21:01

Hei, alle sammen!

Og i tillegg er brødet som kan kjøpes i bakerien eller i butikken sedvanlig loff - ikke noe som man må tygge på. Jeg foretrekker skikkelig helkornbrød med kraftig korn som må tygges lenge. Har dere engang spist et helkornbrød slik som det blir bakt i Mecklenburg, så smaker norsk loff dårlig! Og hva er med Brezel fra Bavaria? Den finnes ikke i Norge. Jeg beklager at bakkunsten i Tyskland blir stadig mindre siden mange bakerier kjøper ferdige blanninger som består av forskjellige mjøl- og kornsorter. Bakeren må bare blanne dette sammen med vann eller melk. Dette betyr at bakkunsten blir mindre og mindre, man kan kjøpe de samme brødsortene i hele landet. Det finnes snart ingen forskjell i Nord- og i Sørtyskland!

Men selv om man ser denne tendensen, så finnes det fremdeles større utvalg av brødsorter i Tyskland enn i Norge!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Do, 08. Jun 2006, 19:27

Imsewims hat geschrieben:Nå er utvalget mye bedre, men det er jo billigere å bake selv.

Bortsett fra at det er faktisk billigere å bake det selv må jeg tilstå at det ikke fins et eneste bakeri i mitt område... :shock: :lol:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Imsewims » Do, 08. Jun 2006, 21:59

Det var jo dumt!
Jeg liker godt brødet som de har på Baker Hansen. Men 32 kr for et brød er drøyt!
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk