Per Zufall auf euer schönes Forum gestossen und ich denke, hier kann der oder die eine oder andere besser Norwegisch als ich und kann mir bei meiner Bewerbung ein bisschen helfen. Natürlich habe ich die Bewerbung bereits selber geschrieben, aber ich wär froh, wenn ihr die durchlesen könnt und mich auf grobe Fehler aufmerksam macht. So lernt man nebenbei vielleicht noch was bezügl. der norwegischen Sprache.
Zum Bewerbungstext: Ich möchte mich in einem Museum in Norwegen bewerben. Ich habe 5 Jahre Rechtswissenschaft studiert, dort aber leider an der Schlussprüfung durchgefallen, daher werde ich im nächsten Herbst ein Übersetzerstudium beginnen. In der Zwischenzeit möchte ich 2-3 Monate nach Norwegen, um mein Norwegisch zu verbessern (daher auch die Jobsuche).
Und hier der Text:
Med stor interesse leste jeg stillingsbeskrivelse dere for jobben som guider på museet XY. Jeg bor i Sveits og studerte fem år rettvitenskap. Fordi jeg bestod ikke den avsluttende eksamen, vil jeg begynne i høst 2011 for å studere i oversettelse. Nå ønsker jeg å forbedre min norsk, så vil jeg gjerne bli i to eller tre måneder til Norge.
Jeg er veldig interessert i nordisk kultur og i polarområdene, men også i norges geografi og historie. Jobbe i museet dere vil derfor være veldig høvelig og lærerikt for meg. Jeg snakker fire forskjellige språk: Tysk som morsmålet mitt, engelsk på et godt nivå (Certificate of Advanced English), fransk også på et godt nivå (andre nasjonale språk i Sveits) og norsk for ett år.
Jeg jobbet på diverse stillinger i Sveits, hovedsakelig i kundeservice og i sekretariat av diverse virksomheter. Men jeg jobbet også som konsulent for juridisk råd.
Jeg er en lagspiller, vennlig og pålitelig, attpå veldig motivert og engasjert for denne jobben.
Håper med dette på en positiv behandling av min søknad. Jeg ser frem til å høre fra dere.
Med vennlig hilsen
Verbesserungsvorschläge sind erwünscht, der Text muss hingegen nicht komplett überarbeitet werden, man darf auch sehen, dass ich erst seit einem knappen Jahr Norwegisch lerne.