Det skulle meget til før jeg ville ta beslutningen om å emigrere til et fremmed land
Det er flott for deg at du trives i hjemlandet dit, men føler du aldri kallet i deg for å oppdage andre land, litt mer enn bare å reise dit for å ligge på stranden? Jeg skulle gjerne hatt en jobb som tillot meg å jobbe i mange forskjellige land noen år! Og språk er jo noe flott! Språk er nøkkelen til verden! Du behøver jo ikke å flytte til Finland for det, men jeg personlig kunne godt tenkt meg å kunne litt finsk (jobber litt mot Finland og synes det er frustrerende å måtte ty til Engelsk eller Svensk).
Selv om jeg alltid har vært glad i Norge, var det bare tilfeldigheter som gjorde at jeg til slutt havnet her og ikke andre steder. Det var ikke Norge jeg var på jakt etter da muligheten bød seg for meg å komme hit (gjennom et jobbtilbud), tvert imot, jeg siktet mot andre siden av jordkloden... Men jeg tenkte meg ikke om to ganger da tilbudet var der.
Det finnes mange fantastiske og interessante land med masse fantastisk kultur og natur som lønner seg å oppdage. Det utvider ens egen beskrenket horisont lite grann og kan derfor anbefales alle, uansett nasjonalitet.
Det er først når du bor i et annet land (eller reiser dit i lengre perioder) at du får en dypere forståelse for det landet, for levemåten, problemene og utfordringene der (og i retur kan bedømme dit hjemland på en helt annen og mer objektivt måte). Det behøver ikke en gang å være for alltid, et eller to år i et annet land holder ofte. Og den erfaringen du tar med deg hjem derfra er uvurderlig. Jorda er for liten til at vi kan lukke oss inne hjemme. Jeg personlig oppfatter meg egentlig mer som "verdensborger", og jeg vet at jeg ville trives i en del andre land også. Så ja, jeg har i hvert fall et svekket nasjonalitetsbevissthet eller nasjonalfølelse, eller hva dere kallte det.
Som sagt, så trives jeg veldig godt i Norge. Norge kan by på en livskvalitet du skal lete lenge etter andre steder, og jeg har aldri angret at jeg tok det skrittet. De årene jeg har levd her har jeg blitt ganske bortskjemt etter hvert.
Et sted jeg derimot aldri kunne tenke meg å bo, er Oslo. Takk, storby kunne jeg godt hatt hjemme i Tyskland også, og minst like attraktive. Norge har andre kvaliteter som lokker mye mer...