Gelöscht von henrik

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Gelöscht von henrik

Beitragvon henrik » Di, 18. Jan 2005, 16:19

gelöscht von henrik
Zuletzt geändert von henrik am Fr, 28. Jan 2005, 16:32, insgesamt 1-mal geändert.
henrik

Re: Hvorfor utvandre til Norge? (warum in Norwegen auswander

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 18. Jan 2005, 17:52

henrik hat geschrieben:Hva er det ved vårt lille land som virker så tiltrekkende at folk vil forlate sitt hjemland og måtte lære seg et helt nytt språk (bortsett fra personlige forhold)?

ja, si det du ;)
nei, jeg vet ikke hvorfor det er så mange som ønsker å flytte til norge. for meg så er det slik at jeg har bodd i norge over 1 1/2 år - en gang ett år som au pair og en gang et halvt år for jobbinga. jeg trivdes veldig godt og det er bestandig som å komme hjem når jeg drar til den familien min jeg bodde hos som au pair eller når jeg besøker vennene mine som bor over hele landet.
jeg bor i tyskland for tida, men egentlig hadde jeg tenkt meg til norge etter studiene. kan ikke helt si hvorfor, det er bare en følelse :)

henrik hat geschrieben:Det skulle meget til før jeg ville ta beslutningen om å emigrere til et fremmed land :wink:

ja, det har du helt rett i! for meg er norge ikke fremmed lengre, det er blitt som det andre hjemmet mitt :) men det er jo svært avhengig av folk du møter der. jeg var veldig heldig å bo hos en familie som er blitt "min norske familie". men hvis jeg ikke hadde hatt så mange venner der, nei, jeg tror ikke at jeg hadde tort å emigrere til et fremmed land.

ja, jeg håper at jeg kunne bringe litt lys inni dette :)

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Di, 18. Jan 2005, 19:16

Jeg kan heller ikke fatte og begripe hvorfor folk vil flytte frivillig til Norge.
I allefall når jeg ser hvor mye bedre man egentlig har det i Tyskland.

Jeg emmigrerte uten å tenke alt for nøye igjennom saken, ung og forelsket som jeg var. Først til Frankrike og så til Tyskland og for oss kommer det ikke på tale å flytte til Norge :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Di, 18. Jan 2005, 20:22

Hei Henrik, et godt og spennende spørsmål.
Jeg er selv tysker og hadde drømt om å flytte opp i min ungdom, men på 80-tallet ble det ikke fullt så enkelt enda. Det ble 2 Norgesturer pr. år i stedet, og i dag er jeg delvis glad for at jeg valgte å bli her. Livserfaringen har lært meg at de fleste FERIELAND er helt spesielle og sensasjonelt spennende, men så snart det hele blir hverdag, desto mindre blir forskjellene. Når jeg ser på prisnivået og utelivet, så er Tyskland muligens litt bedre. Men Norge har sine STORE fortrinn også!!! :D
Hva det er som er så tiltrekkende der oppe? Det er først fremst naturen og den gode, vide plassen dere har. Det er det jeg selv fortsatt drømmer om, nesten daglig. Og de som ønsker å utvandre til Norge, forbinder nok en spesiell frihet med landet, kanskje det store og ukjente, samt vårt kontinents såkalte siste villmark eller „de ubegrensede muligheters land i Europa“. Og naturelskerne finner akkurat det de er ute etter, selv om industrialiseringen er nok kommet videre enn mange ønsker å ha det til. De som våger skrittet til et nytt liv er individualister og bryr seg trolig ikke særlig om at utvalget på restauranter er mindre, maten der nesten er ubetalbar osv. – og nyter naturen, dyr- og friluftslivet og alle de vakre utsiktene i stedet.
I tillegg gjelder nordmennene å være ikke fullt så hektiske, litt ærligere og gjestefriere enn oss. Dette lyder tiltrekkende også. Og denne forestillingen er jo til dels riktig, selv om jeg synes at oljepengene har forandret dette litt i løpet av de siste 20-30 årene, men bare litt. Norge er i hvert fall et supert land for dem som ønsker å stifte familie og ha barn...
Bare rett meg når dere synes at jeg tar feil med mine vurderinger, nordmenn og tyskere. :-?
Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Di, 18. Jan 2005, 20:33

Heisann,

Menneskejerven hat geschrieben:Bare rett meg når dere synes at jeg tar feil med mine vurderinger, nordmenn og tyskere. :-?

Det er faktisk ingenting "å rette". Dette er din mening som enhver skulle/må akseptere :!:

Hilsner fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Susanne » Di, 18. Jan 2005, 20:37

Linda hat geschrieben:I allefall når jeg ser hvor mye bedre man egentlig har det i Tyskland.

Dette gjelder i hvert fall ikke for meg!
Jeg kom til Norge pga jobben min... jeg var ikke fornøyd med min jobbsituasjon i Tyskland og det var ingenting som tydet på at det skulle bli bedre innen rimelig kort tid!
Da jeg hørte at Norge hadde behov for leger, var det ikke vanskelig for meg å bestemme meg for å prøve det... og nå har jeg bodd her i over 6 år og kan ikke tenke meg tilbake til Tyskland - i hvert fall ikke til å jobbe der!!! Jeg trives utrolig godt i jobben min her i Norge... og dette er veldig viktig for meg! Da aksepterer jeg gjerne at ikke alt er perfekt - ikke en gang her i Norge... :wink:
Men her er det absolut perfekt for meg når jeg tenker fritid (og det har jeg en god del mer av her enn i Tyskland!). Hvor i Tyskland kann man stå på ski en dag og dykke i sjøen neste dag? Når en liker fjellturer så er Sunnmørsalpene eller Tafjordfjellet topp!
Men å forlate Tyskland var ikke å forlate hjemlandet mitt - ikke for meg! Jeg har bodd i utlandet i mange år, i forskjellige land, som barn og ungdom, og har aldri sett på Tyskland som mitt hjemland... det var derfor vel mye enkler for meg å flytte hit enn det er for mange andre!

Hilsen
Susanne
Susanne
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon trolljenta » Di, 18. Jan 2005, 20:44

denne spørmål lese jeg her ikke for første gang. Vi hadde en lignende diskusjon her http://forum.norwegen-freunde.com/viewt ... =0&theme=3 og her http://forum.norwegen-freunde.com/viewt ... en&theme=3

Hvorfor jeg ha flyttet til norge finner man på hjemmesiden min. Men kort sagt, fordi jeg føler meg hjemme her!

Trolljenta
Bild http://www.trolljenta.net - Tipps und Infos für Reisende, Auswanderer und alle anderen die Norwegen interessiert.
trolljenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Di, 18. Jan 2005, 21:42

Heisann,

I allefall når jeg ser hvor mye bedre man egentlig har det i Tyskland.

Når du sier man mener du selvfølgelig deg selv.:wink:
Det er helt ok når du klarer deg bra her i Tyskland men du skulle kjenne at det rett og slett ikke gjør alle.

Jeg har arbeidt her i over 15 år og fremdeles elsker jobben min men ifølge store besparelser vil det snart kommer til å bli stadig mer vanskelig for meg å holde levestandarden min, og det er ikke noen ting som tyder på at det skulle bli bedre en eller annen gang i framtida. Har høy faglig utdanning, mange års yrkeserfaring og er ikke lenger ønsket her i hjemlandet mitt. Jeg orker ikke arbeidslivet mitt på denne måten og skal ikke vente til jeg kommer til å bli helt utbrent og sliten. :|

Jeg snakker språket, jeg er ønsket, jeg elsker landet, naturen og folket, og jeg er helt sikker på jeg trives godt i jobben min der, så det er svært enkelt å bestemme meg/oss for å flytte herfra.

Linda, det kommer an på hvilke øyne man ser med på saken og hvordan utgangspunktet er.

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 18. Jan 2005, 21:59

Ja ok jeg generealiserte. Men helt alvorlig, de fleste har det bra her, i mer eller mindre grad. Finnes alltid untak men det gjør det i Norge også. For meg er Norge annerledeslandet, et land som er rikt men hvor veldig mange av de jeg kjenner sliter med dårlig råd, ingen sykeforsikring og tannlege, nei en slik "luksus" har de ikke hat råd til de siste ti årene.

Tror dvs vet at livet i Norge er slettes ingen dans på roser og jeg tror jeg ser Tyskland på en annen måte enn folk som har bodd her hele livet. Samme gjelder for tyskere som vil flytte til Norge, de ser landet på en annen måte enn vi som er født og oppvokst der.
For oss er det i allefall helt klart, til tross for teuro og en del andre mindre hyggelige ting, til dyre og bakvendte Norge vil vi ikke flytte :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Di, 18. Jan 2005, 22:51

Det var mange interessante innslag, og jeg synes hver eneste har rett på sin måte. Det er i hvert fall riktig at ingenting kan generaliseres i denne sammenheng, enhver har sin egen historie eller bakgrunn. Dessuten er gresset jo alltid grønnere hos naboen. Men muligens kan vi oppsummere at vi alle som skriver her og diskuterer dette – både tyskere og nordmenn – har en litt svekket nasjonalbevissthet!?? Jeg oppdager meg ofte selv at jeg tenker eller forsøker å føle norsk, at det er nordmenn jeg har mest å snakke med, at jeg holder med norske idrettsstjerner istedenfor de tyske osv. Årsaken er visst en norskifisering som har utviklet seg i løpet av alle Norgesturene, men er det ikke også med en „ubevisst flukt fra noe“ som kanskje angår oss alle :?:
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 18. Jan 2005, 22:57

hmm jerven intressant spørsmål.
Til tross for at jeg bor i Tyskland, er gift med en Tysker og aldri kan tenke meg å flytte tilbake til norge igjen, er jeg veldig stolt over å være norsk. Jeg heier også på norske idrettsutøvere. Jeg kommer vel aldri til å bli tysk statsborger, jeg er jo norsk til tross for at jeg ser feil ved hjemlandet mitt, feil jeg ikke tenkte over da jeg bodde der.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon henrik » Mi, 19. Jan 2005, 2:05

gelöscht von henrik
Zuletzt geändert von henrik am Fr, 28. Jan 2005, 16:33, insgesamt 1-mal geändert.
henrik

Beitragvon Julia » Mi, 19. Jan 2005, 9:42

Det skulle meget til før jeg ville ta beslutningen om å emigrere til et fremmed land

Det er flott for deg at du trives i hjemlandet dit, men føler du aldri kallet i deg for å oppdage andre land, litt mer enn bare å reise dit for å ligge på stranden? Jeg skulle gjerne hatt en jobb som tillot meg å jobbe i mange forskjellige land noen år! Og språk er jo noe flott! Språk er nøkkelen til verden! Du behøver jo ikke å flytte til Finland for det, men jeg personlig kunne godt tenkt meg å kunne litt finsk (jobber litt mot Finland og synes det er frustrerende å måtte ty til Engelsk eller Svensk).

Selv om jeg alltid har vært glad i Norge, var det bare tilfeldigheter som gjorde at jeg til slutt havnet her og ikke andre steder. Det var ikke Norge jeg var på jakt etter da muligheten bød seg for meg å komme hit (gjennom et jobbtilbud), tvert imot, jeg siktet mot andre siden av jordkloden... Men jeg tenkte meg ikke om to ganger da tilbudet var der.

Det finnes mange fantastiske og interessante land med masse fantastisk kultur og natur som lønner seg å oppdage. Det utvider ens egen beskrenket horisont lite grann og kan derfor anbefales alle, uansett nasjonalitet.
Det er først når du bor i et annet land (eller reiser dit i lengre perioder) at du får en dypere forståelse for det landet, for levemåten, problemene og utfordringene der (og i retur kan bedømme dit hjemland på en helt annen og mer objektivt måte). Det behøver ikke en gang å være for alltid, et eller to år i et annet land holder ofte. Og den erfaringen du tar med deg hjem derfra er uvurderlig. Jorda er for liten til at vi kan lukke oss inne hjemme. Jeg personlig oppfatter meg egentlig mer som "verdensborger", og jeg vet at jeg ville trives i en del andre land også. Så ja, jeg har i hvert fall et svekket nasjonalitetsbevissthet eller nasjonalfølelse, eller hva dere kallte det.

Som sagt, så trives jeg veldig godt i Norge. Norge kan by på en livskvalitet du skal lete lenge etter andre steder, og jeg har aldri angret at jeg tok det skrittet. De årene jeg har levd her har jeg blitt ganske bortskjemt etter hvert.
Et sted jeg derimot aldri kunne tenke meg å bo, er Oslo. Takk, storby kunne jeg godt hatt hjemme i Tyskland også, og minst like attraktive. Norge har andre kvaliteter som lokker mye mer...
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Mi, 19. Jan 2005, 15:41

Hei igjen,

Årsaken er visst en norskifisering som har utviklet seg i løpet av alle Norgesturene, men er det ikke også med en "ubevisst flukt fra noe" som kanskje angår oss alle

det kommer an på hvor godt man kjenner seg selv tror jeg. Hva som skjer i Tyskland for tiden sikkert bidrar sin del til at noen muligvis utvikler en slik tenkemåte som det beskrives delvis her i tråden. Bare å ta beina på nakken og dra til et annet land er ikke gåtens (og problemets) løsning, det er jeg temmelig sikker på, iallfall når det gjelder meg selv. Det er opp til enhver selv hva man får ut av livet sitt. Envher skaper sin egen virkelighet, er vi jo alle voksne og ansvarlige for det vi gjør i og ut av livet vårt.
...til dyre og bakvendte Norge vil vi ikke flytte

Javisst er Norge f**n jævlig dyrt, og enda dyrere blir det hvert år, likevel skjer det samme også her i Tyskland. Men det er ikke poenget. Hvor "dyrt" det faktisk er kommer bare an på hvor mye du tjener i forhold til utgavene dine. Her i Tyskland er prisene lavere enn i Norge men du tjener også tydelig mindre. Jeg f. eks. tjener nesten dobbelt så mye i Norge som her, og hvis jeg ikke tok feil da jeg regnet ut utgavenes gjennomsnittlige beløp blir det bare litt mer igjen til slutt. Så ville Norge faktisk ikke være dyrere for meg og jeg kan gå ut fra at jeg skulle klare meg like bra der som jeg gjør det her for tiden.

Følelsen Julia forteller om kjenner jeg alt for godt, har aldri følt meg som Tysker (bare som "menneske") selv om jeg er oppvokst og bosatt her i Tyskland i hele livet mitt, så jeg antageligvis må føye meg til i rekken av andre som sier det/ føler på samme måten.

Så jeg er veldig spent på hva jeg/vi skal oppleve når jeg bor i Norge. Er helt sikker på vi vil trives like godt i Norge som vi gjør det her. :winkewinke:

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon henrik » Mi, 19. Jan 2005, 16:06

gelöscht von henrik
Zuletzt geändert von henrik am Fr, 28. Jan 2005, 16:33, insgesamt 2-mal geändert.
henrik

Nächste

Zurück zu Forum på norsk