Er tyskere besatt av putzen og sauberkeit?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Er tyskere besatt av putzen og sauberkeit?

Beitragvon Dagros » Di, 20. Dez 2005, 20:36

Eller er det bare et inntrykk jeg har fått etter å ha bodd i Tyskland i ca 5 år?!

Jeg hører til stadig, både blant bekjente og på TV, "hier ist nicht sauber genug", "hier musst du noch mal putzen"... putzen putzen putzen.

Er dette del av den tyske disiplinen? Jeg kjenner ikke dette fra Norge nemlig. Jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg, men Putzen er liksom ikke et stort, viktig tema i mitt liv.
Det virker som visse tyskere jeg kjenner blir i dårlig humør hvis det ikke er 120 prosent klinisk rent.

Jeg har hatt to tyske kjærester og de holdt også på med dette Putzen og Sauber osv. Nesten litt feminint å holde på sånt, synes jeg da.

Eller er det bare vi nordmenn som er griser?
Dagros

Re: Er tyskere besatt av putzen og sauberkeit?

Beitragvon oter » Di, 20. Dez 2005, 20:44

*ser meg om* Kanskje er jeg ikke heller tysk? :shock:

Men kanskje kunne du gi meg adressene til ekskjærestene dine... :lol:
Bild
oter
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Di, 20. Dez 2005, 21:40

Hei hei,

Dagros hat geschrieben:Er dette del av den tyske disiplinen? Jeg kjenner ikke dette fra Norge nemlig. Jeg liker å ha det rent og ryddig rundt meg, men Putzen er liksom ikke et stort, viktig tema i mitt liv.

Jet vet hva du mener med dette, da :lol: :lol:
Naturligvis har "putzfimmel" som man kaller det for på tysk vært alltid en del av personligheten av dem som har den, men jeg frykter at dette fenomenet er en slags "tysk disiplin" akkurat som du kjente på det og. Ikke alle tyskere setter såpass stor pris på å rydde opp hele dagen, men det fins usedvanlig mange blant dem som driver på det sterkeste med det.

Men da skal jeg gi deg et lite tips: bare venn deg til å ignorere denslags ting, du er helt sikkert ingen gris pga det 8)
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Di, 20. Dez 2005, 22:03

Hei Frøken Ur!

Det er godt å vite at det ikke bare er innbildning fra min side da. Jeg må innrømme at jeg har blitt litt påvirket av dette fenomenet etter at jeg kom til Tyskland. Har aldri vasket så ofte og mye i hele mitt liv før jeg kom hit:) Men jeg er på langt nær så "flink" som de som vasker komfyren innvendig flere ganger i uka, stryker alt som kan strykes og løper etter støvsuger'n så fort barnet i familien har sølt litt brødsmuler på gulvet. Hjemmet skal jo gjenspeile litt LIV og sjarm også, og ikke virke som et museum:) Vel, jeg ville bare spørre siden dette er noe jeg har lagt merke til over en tid. Og jeg merker at jeg vasker litt ekstra før jeg får tyskere på besøk! Hihi.
Dagros

Hei Frøken Ur!

Det er godt å vite at det ikke bare er innbildning fra min side da. Jeg må innrømme at jeg har blitt litt påvirket av dette fenomenet etter at jeg kom til Tyskland. Har aldri vasket så ofte og mye i hele mitt liv før jeg kom hit:) Men jeg er på langt nær så "flink" som de som vasker komfyren innvendig flere ganger i uka, stryker alt som kan strykes og løper etter støvsuger'n så fort barnet i familien har sølt litt brødsmuler på gulvet. Hjemmet skal jo gjenspeile litt LIV og sjarm også, og ikke virke som et museum:) Vel, jeg ville bare spørre siden dette er noe jeg har lagt merke til over en tid. Og jeg merker at jeg vasker litt ekstra før jeg får tyskere på besøk! Hihi.
Dagros

Hei Frøken Ur!

Time you enjoy wasting is not a waste of time.
Dagros

Beitragvon Dagros » Di, 20. Dez 2005, 22:07

Mist! Det var ikke meningen å sende innlegget tre ganger. Maskinen hang seg litt opp her. Tut mir leid, altså.
Dagros

Beitragvon Frøken Ur » Di, 20. Dez 2005, 22:30

Hei Dagros,

Dagros hat geschrieben:Hjemmet skal jo gjenspeile litt LIV og sjarm også, og ikke virke som et museum:)

Ikke bry deg så mye om dette, jeg synes (som tysker) at du har absolutt rett i det og den som ikke kan akseptere måten som du er som person, vel, skal bedre la være det. Enkelt og greit. :wink:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Di, 20. Dez 2005, 22:58

Hei, Dagros!

Jeg tror at du har rett i dette som du opplevde hos oss i Tyskland. Bare besøk en venn som bor i et tysk hus med flere appartementer. Hva ser du? "Große Kehrwoche" og "Kleine Kehrwoche". Det er et skilt som vandrer gjennom huset og gjør oppmerksom på, at den som bor her, må rengjøre korridoren der hvor han bor, og den som har skiltet med "Große Kehrwoche", den skal feie gaten og holde det rent utenfor huset. Men er det derfor rensligere i Tyskland enn i andre land?

Da min sønn var småbarn, bodde vi i et rekkehus. Naboen var meget snill og likte å prate med min kone. Engang har kona besøkt naboen og lot vår sønn leke på gulvet. Med engang skrek naboen at min kone skulle ta opp gutten igjen og ikke la ham leke på gulvet, for hun ikke enda hadde støvsuget idag! - En annen gang klaget hun overfor min kone at hun hadde så aldeles mye arbeide. Kona kunne ikke forstå dette, fordi naboen levde alene bare med ektefellen. Men så klaget hun at hun enda måtte tømme hele vitrinen og vaske alle glass som sto der. Kona spurte hvorfor hun ville gjøre dette, siden glassene så helt rene ut. Men naboen fryktet det kunne kanskje komme uventet besøk, og da var det kanskje dårlig å trekke ut et vinglass som var litt støvet. Dette er en typisk tysk tvangsnevrose! Og dette får man, når foreldrene tvinger barna altfor tidlig på do, for de vil ha et renslig barn og spare penger for bleiene.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Di, 20. Dez 2005, 23:01

Hei alle sammen!

Lavskriken hat geschrieben:Dette er en typisk tysk tvangsnevrose!

Det sier det alt. Godt sagt! :D
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon smh » Mi, 21. Dez 2005, 2:35

Finnes ikke sangen " Reinlichkeit +Recht+ Freiheit"?
smh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Mi, 21. Dez 2005, 13:37

Hei Lavskriken.
Det var et interessant innlegg. Jeg opplevde forresten nylig noe jeg synes er uvanlig. Ei (tysk) jente på 5 år var her hos oss og lekte med min datter på 2 år. Det var leker over hele gulvet og hun ville gjerne hjelpe til å rydde opp før hun gikk hjem. Og det synes jeg er flott! Barn SKAL lære å rydde opp etter seg. MEN, det var ikke grenser for hvor nøye hun var. Vi har et par kasser som vi legger lekene i og jeg bruker ikke tid på å sortere hver lille leke etter farge og størrelse. (det kommer jeg heller aldri til å gjøre, uansett hvor lenge jeg blir boende i Tyskland).
Vel, denne tyske jenta sortere altså lekene og var såå nøye. Jeg hjalp til, men hun sa til meg at det var bedre hun gjorde det alene :) Og dessuten sjekket hun at stolene på rommet til min datter stod ordentlig inntil bordet og at det ikke lå noe på gulvet.
Puh! Skal hun fortsette slik, kommer hun jo til å være mentalt utkjørt før hun er voksen.
Jada, jeg vet jeg ikke bør bry meg om slikt, men pappa'n til barnet mitt er tysk og han er dessverre litt påvirket av dette han også... Han blir liksom litt stresset hvis ikke kranene på badet skinner.
Hmmmm. Das Leben ist hart.
Dagros

Beitragvon Ingo M » Mi, 21. Dez 2005, 14:10

Haha. Ut ifra innleggene i denne tråden begynner jeg å tvile på om jeg egentlig er tysk... eller om jeg har vært i Norge for lenge.
Men nå igjen....nei. Jeg har aldri vært glad i eller spesielt opptatt av å rydde og vaske.
Når jeg ser innlegget over som nevner "Kehrwoche", får jeg helt mark. Det må nok dreie seg om Sørvest-Tyskland. Der jeg kommer fra (nord i Tyskland), er dette helt ukjent.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 21. Dez 2005, 15:28

Hei, alle sammen!

Ingo M hat geschrieben:Når jeg ser innlegget over som nevner "Kehrwoche", får jeg helt mark. Det må nok dreie seg om Sørvest-Tyskland. Der jeg kommer fra (nord i Tyskland), er dette helt ukjent.

Jeg vet ikke, om "Kehrwoche" er bare typisk i Sørvest-Tyskland. Visstnok har jeg først og fremst levd bare der, men aldri i Nordtyskland. Men da jeg var student, bodde jeg i Hessen i nærheten til Frankfurt. Dengang bodde jeg i et hus med 9 leiligheter. Og da fantes likeså "Kehrwoche". Jeg husker, at leien ble dyrere og dyrere og jeg fikk vanskeligheter med å betale den, siden jeg hadde ikke så mange penger som student. Dengang snakket jeg med husverten. Han forstod mine problemer. Da unngikk jeg fortsatt stigning av leien, men jeg fikk oppdrag til å overta "Große Kehrwoche" hvereneste lørdag. Jeg gjorde det. Det var nokså besværlig, fordi huset stod på en aldeles stor jordeiendom og det fantes mye trafikk der: i samme huset fantes det postkontoret, en apotek og en tannlege. Da var jeg opptatt med rensningen av fortauet i flere timer hver lørdag - og det spilte ingen rolle om solen skinte, om det regnet, om det blåste en stor vind eller om det fantes snø om vinteren. Dere kan sansynligvis forestille seg, at jeg var meget glad, da jeg kunne flytte derifra etterat jeg var ferdig med mitt studium i Frankfurt.

Nå bor jeg i Baden-Württemberg, har mitt eget hus og tar det ikke så nøye med "Kehrwoche" som andre naboer. Da finnes det grantre-nåler og grantre-tapper på fortauet som falte ned fra grantreet som står på vår jordeiendom. Da finnes det sigarettstumper og annen avfall som jeg ikke koster vegg hver helg. Om sommeren blomstrer løvetanner ved vegkanten - og de skal bare gro! Men engang, da jeg stod ute, kom en nabo-dame forbi og sa til meg: "Ja, det er vel lenge siden du har renset fortauet ditt! Dette skulle du virkelig gjøre nå!"

Hilsen! Lavskriken
Zuletzt geändert von Lavskriken am Mi, 21. Dez 2005, 16:01, insgesamt 1-mal geändert.
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 21. Dez 2005, 15:50

Hei, engang til!

En liten historie til "tvangsnevrosen" som jeg har opplevd engang:

Jeg er barnelege og jobber på mitt eget kontor. Engang kom unge foreldre med datteren til meg, fordi jenta hadde en forkjølelse. Da jeg hadde undersøkt piken og forklart behandlingen til foreldrene, sa faren at han hadde et annet problem i tillegg: Datteren var nå 2 og et halvt år gammel. Foreldrene var meget fornøyd med jenten. Hun plapret over hele dagen, hun kunne godt leke med allslags leketøy, hun spiste med god appetit og sov meget godt om natten. Men hun hadde etter farens mening en feil: hun nektet å sitte på do og foretrakk å tisse i bleiene. Faren hadde gjerne sett at datteren lærte seg endelig å gå på do, fordi han ville gjerne spare penger og ikke gi dem bort for store pakker av bleier.

Jeg ba ham å vente enda. Jenten var såpass ung, hun var ikke enda moden nok for dette som han ønsket fra henne. Selvfølgelig er det mulig å tvinge henne til å bli ren, sa jeg, men da var sjansen stor at hun fikk en tvangsnevrose. Da jeg snakket om dette til foreldrene, la jeg merke til, at de ikke forsto hva jeg hadde sagt. Så forklarte jeg det nærmere: "Et menneske med en tvangsnevrose tåler ikke uorden. Har den for eksempel et reol med mange bøker, så må de alle stå i en skikkelig rekke, pent sortert i størrelsen. Det er ikke tillatt at en bok står litt nærmere ved forkanten og en annen litt mer i bakgrunnen. Og har han en leksikon, så må alle bind stå i korrekt rekkefølge. Dessuten tåler han ikke noe støv i leiligheten og er hele dagen opptatt med å rengjøre."

Da så moren til faren, hevde pekefingeren mot ham og sa: "Har du hørt dette? Ser du! Ser du!" - Og faren ble helt mørkerødt i ansiktet.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk