Forum på norsk

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Forum på norsk

Beitragvon Jesco » Di, 10. Sep 2002, 18:06

Hei Norwegen-Freunde !

Det er veldig synd, at bare noen få personer forsøker å skrive på norsk. Er ikke det en bra mulighet til å lære seg det norske språket ? Dere er kanskje redd, men forsøk det allikevel. :super:

hilsen

Jesco (Sibylle & Markus)
Jesco
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Forum på norsk

Beitragvon Trollet » Di, 10. Sep 2002, 19:44

Hei Jesco,

endelig noen ord igjen i min favoritt-spalte :D

Jeg tror du har rett!! Det er sikkert mange som har lyst til å prøve seg
på norsken,men ikke tør og det synes jeg er temmelig leit.

Det er jo vel ikke noe problem,om man gjør noen feil vel?Det er jo liksom det man lærer av da. :wink:

Jeg lurer på om det kanskje hadde vært en idee å benytte Chatten til dette også?
Tankene gikk i retning av en bestemmt dag i uken med bestemmt klokkeslett hvor det bare er lovlig å " snakke " norsk.Kanskje 1 time eller
noe i den duren. :scatter:

Det skulle vært intresant å høre hva dere mener om det?

Og til alle andere:Jesco har rett,styrt dere opp i fornøyelsen,så skal dere
se hvor mye morro vi kommer til å ha !!!!!!!!!!!!

Masse hilsener fra Trollet

PS:Er det ikke mulig å få tak i en " troll-smilie " noen steder ???
Trollet

Norsk

Beitragvon Martin Schmidt » Mi, 11. Sep 2002, 10:12

Hei på dere!

Altså jeg hadde veldig lyst til å skrive noe mer på norsk. Men problemet er sikkert at det mangler emner. Kanskje vi skulle prøve å finne på noe vi kan snakke om på norsk óg.
Ellers kunne jo de som har spørsmål angående det norske språket stille disse her i denne "Forum-avdelingen".
Angående denne chatten: dessverre har jeg ingen mulighet til å bruke internett om kvelden men hvis noen hadden vært der om dagen ...

Hilsen
Martin

P.S. Hva med en rubrikk: Spennende og / eller rare avisnyheter fra Norge? :*:
Martin Schmidt
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Forum på norsk

Beitragvon Bjørn » Di, 08. Okt 2002, 12:53

[quote="Trollet"]Det er jo vel ikke noe problem,om man gjør noen feil vel?Det er jo liksom det man lærer av da. :wink:

Og til alle andere:Jesco har rett,styrt dere opp i fornøyelsen,så skal dere
se hvor mye morro vi kommer til å ha !!!!!!!!!!!!

Hei Trollet,
om du har rett med det du sier :!: Men det finnes dessverre også andre oppfattelser her i forumet (ikke sant, JOHNNY WALKER :!: :!: :?: ). Særlig hvist noen trenger hjelp bl. a. med oversettelser osv. så burde da bestemmte personer å holde seg unna med sine kommenteringer, som det hendte før.
Synes i hvert fall at den er høflig, snil og fair, oppfattingen du har, Trollet :super:
hjertelig hilsen
Bjørn
Vennlig hilsenBild
Bjørn
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Norweger » Mi, 09. Okt 2002, 9:00

Jeg synes at det er veldig bra at det fins en forum på norsk her. Så kan man lære mer norsk i fritiden - det er en slags språkkurs (som jeg går også på, ikke sant Martin? :) )
@ Martin: Kanskje du kan være på internett (er datan samme ord?) hvis datamaskinen din er reparert. :wink: For resten: Har du vært på forretningen jeg har sagt til deg?

Hilsen og kos fra Halle
Stefan (kjent som Norweger)
Vi kjenner aldri en tings verdi før vi har mistet den. (Cervantes)
Norweger
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Christoph » Mi, 09. Okt 2002, 12:06

Hei, hei...

jeg kan ikke skrive norsk veldig bra, men jeg håper, det vil forandre seg, fordi jeg lærer norsk nå.

Men vær so snill og skrive, når jeg har en feil på (?) texten.

Hilsen Christoph
"Wen Gott liebt, den lässt er fallen in dieses Land am Polarkreis (Helgeland)."

frei interpretiert (erweitert) nach einem Zitat von Dr. Ludwig Ganghofer
Christoph
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Norweger » Mi, 09. Okt 2002, 12:39

Man skriver på teksten ikke texten. "x" er vanligvis erstattet med "ks" på norsk; "z" vanligvis med "s". Du kan skrive "koz" med ordet heter egentlig "koselig" med en "s".

Hilsen
Stefan (kjent som Norweger)
Vi kjenner aldri en tings verdi før vi har mistet den. (Cervantes)
Norweger
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Charly » Mi, 09. Okt 2002, 19:28

Christoph hat geschrieben:Men vær so snill og skrive, når jeg har en feil på (?) texten.

Hei Christoph,

det blir sikkert bedre etter hvert. Man må smøre seg med tålmodighet. :-?

Setningen høres bedre ut sånn:

"Men vennligst skriv, hvis det er (finns) feil i teksten."

:!: Glem ikke:
Imperativ uten "e" (med "e" bare i indikativ eller etter hjelpeverbene)
"hvis" = falls
"i teksten" = im Text

:arrow: Preposisjoner er nesten det mest vanskelige i det norske språket.

Øvelsen gjør mesteren. Lykke til.

Hilsen fra Tromsø,

Charly
Charly

Beitragvon Trollet » Do, 10. Okt 2002, 16:24

Hei Bjørn,
tusen takk for rosen :oops:
Nå har jeg ikke vært innom Forum på et par dager,og må jo si at jeg er gledelig overrasket over at det så og si begynner å" boble i vannet". Kjempefint at alle begynner å merke at man kan ha nytte av et slikt Forum.Både Normenn og alle som gjerne vil lære språket profiterer her.(Vi har nå hatt noen fine diskusjoner i faget gramatikk,hvor selv ikke Ola Dunk " se meg selv" kunne si hva som var riktig eller galt,men det var morro,og DET skal det jo vel være også tenker jeg!!!)
For kanskje å slå litt olje på det oprørte havet følgende:Dette er etter min mening et Forum,hvor det blir verdlagt at folk hjelper hverandre.Noe som ikke alltid er så aktuellt i andere foren etter det jeg kan lese.Hadde det ikke vært slik,hadde dette Forumet ikke hatt en slik høy verdi for meg i alle fall,tulleprat finner man alle steder i nettet.Hvis så noen har den mening at hjelp ikke er viktig,så er grunnen vel kanskje at han eller hun aldri trenger noen hjelp selv da.Lykkelig skal den være!!! " Fakt er vel at her blir det hjulpet hvor det hjelpes kann",noen andere erfaringer har JEG i alle fall aldri gjort :D

Som du ser Björn,ingen skal la seg hindre i å bruke den norsken de behersker til dato fordi andere mener at det ikke er nødvendig å hjelpe.Vi to,og alle andere som nyter å bruke det norske språket forsetter med glede å hjelpe der vi kann!!!!

Masse hilsener fra

Trollet
Trollet

Beitragvon Tysker » Mo, 13. Jan 2003, 21:02

Jeg ville bare si at jeg er mektig imponert over hvordan dere mestrer norsken. Jeg har selv reist den andre veien (jeg antar at de fleste av dere enten bor eller har bodd i Norge en gang), fra Molde i Möre og Romsdal til Berlin og er nä overbevist om at tysk er vanskeligere enn norsk!
Tysker

Beitragvon Anne U » Di, 14. Jan 2003, 21:03

Hei Tysker!
Jeg er helt enig med deg at tysk er myyye vanskligere enn norsk.Jeg har bodd her i Tyskland i en årrekke, men kvier meg fremdeles for å skrive tysk.Muntlig går kjempefint, men med alle disse endingene er jeg redd for å gjøre feil. Så jeg kan godt forstå dem som ikke tør å trå til med norsk.Man må bare tenke på at vi er bare noen få norske som ser eventuelle feil, og jeg synes det er en stor ting at noen lærer seg dette språket som bare litt over 4 millioner mennesker har som morsmål.Så sett igang! Jeg er veldig imponert. :lol:
Mange hilsner fra Anne.
Anne U

Beitragvon Rolf » Di, 14. Jan 2003, 21:30

Hei,

jeg tror en av grunnene for at det er forholdvis få innlegg her i forum på norsk er at det er forholdsvis få av de besøkende som leser/skriver norsk i det hele tatt. Siden de fleste emnene er interessante for alle, blir det heller åpnet en ny tråd i det tyske forum. Da blir det ikke så mye igjen vi kan kaste oss over her i "den norske avdelingen".

Jeg savner dessuten ikke muligheten til å skrive norsk, det som jeg lengter etter er noen jeg kan snakke med.

Hilsen
Rolf
Rolf
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Norsk

Beitragvon Hanna » Do, 16. Jan 2003, 19:37

Hei hei!
Jeg har aldri skrivet her i forum på norsk, fordi jeg har i moment ikke så masse peiling hvordan man skriver. Det er ja egentlig veldig lett, men jeg er alltid litt usikert.
Men kanskje er det en godt idee å skrive her, så lærer jeg i hvert fall hvordan man skriver i norsk.

Martin Schmidt hat geschrieben:
Angående denne chatten: dessverre har jeg ingen mulighet til å bruke internett om kvelden men hvis noen hadden vært der om dagen ...

Hilsen
Martin

Det samme gjelder for meg! Siden jeg er som utvekslingselev i Norge, hat jeg ikke lenger tid til å bli i chat så sent. Sikkert noen ganger er det mulig, men da er jeg altid veldig trøt neste dagen om ofte veldig seint ved bussen.
En chat litt tidligere om kvelden vil bli bedre for meg, i hvert fall de neste måneder.

Jeg øsker dere alle en god dag og hoper at jeg har ikke får mye skrivefeil!
Mange hilsen fra Norge
Hanna
Hanna

Beitragvon skifjorden » Do, 16. Jan 2003, 23:39

Hei alle tyske venner !
Morsomt å se at så mange av dere faktisk skriver norsk veldig bra ! Jeg er selv norsk, og synest det er like morsomt hver gang det kommer tyske på besøk til vestlandet - og de faktisk snakker norsk veldig bra. Det blir liksom ekstra morsomt å ha besøk da.

Dersom dere vil trene litt på norsken, kan jeg jo anbefale et besøk på siden vår http://www.skifjorden.no. Ingen proff side, men vi gjør så godt vi kan.

Da må alle ha en fin januar - og så håper vi mange av dere kommer på besøk i sommer !

Beste hilsener Rolf Risnes
skifjorden

Zurück zu Forum på norsk