Henrik skrev: Det var da ikke det jeg sa.
Det var da heller ikke det
jeg sa.
Jeg sa: Det er flott for deg at du trives i hjemlandet dit, men føler du aldri kallet i deg for å oppdage andre land,
litt mer enn bare å reise dit for å ligge på stranden?
For det er det nordmenn (eller tyskere for saks skyld) vanligvis gjør: reise til syden for å ligge på stranden. Jeg snakket om
mer enn det --> altså emigrere, enten midlertidig eller permanent.
Men for all del: lysten å emigrere kommer kanskje noen ganger også gjennom mye reising, nemlig at man da oppdager at man har lyst å leve andre plasser også (det var slik det begynte hos meg).
Jeg skjønner heller ikke motforestillingene dine for å lære språk. Nå har jeg alltid likt språk, og dette er jo individuelt.
Når det gjelder norsk, så er dette faktisk det språket som lettest åpner hele det skandinaviske språkrommet for en, ikke bare Norge men til en viss grad Danmark, Sverige og den svensktalende del av Finnland i tillegg. Det er sånt sett et veldig attraktivt språk å lære. I tillegg er norsk heller ikke spesielt vanskelig når du er tysk eller nederlandsk og kan litt engelsk fra før. Det er et morsomt og flott språk som er gøy å lære. Så det finnes masse gode grunner! Jeg personlig begynte med det før jeg kom hit, bare fordi jeg var lei å alltid måtte snakke engelsk her oppe på ferie, og fordi det var noe annet enn fransk og spansk som alle andre tyskere lærer seg. Og så var jeg rett og slett heldig at tilbudet fantes der jeg kommer fra.
Og da jeg fikk tilbud om jobben, ja da var det kjekt å kunne lite grann norsk fra før! Så heldigvis lærte jeg språk.
Når det er sagt, så snakker jo du nesten feilfritt tysk, har jeg inntrykk av. Så hvorfor din vegring mot språk? Du snakker jo tydeligvis noen ganske så godt selv! Så det tyske språket kan da ikke være grunn for deg å la være å flytte til Tyskland - det måtte da i tilfelle ha andre grunner!
Nå kan jeg forstå deg til en viss grad, Henrik, at du som nordman ikke synes brydertiet med å emigrere til et annet land verdt. Du er en av de få heldige som er født i et av verdens flotteste land, så for all del, hvorfor skulle du emigrere? Men tenk du hadde møtt en flott utenlandsk jente en gang, ville du aldri vurdert å flytte til henne? Eller om du hadde blitt tilbud drømmejobben i utlandet? Det kan tenkes mange grunner også for nordmenn for å leve i utlandet. Det er også mulig at den økonomiske situasjonen i landet blir såpass dårlig en gang at mange vil begynne å se seg om for en arbeidsplass utenfor landets grensene.
Så den som er åpen, den som er fleksibel og den som tørr, er vinneren til slutt. [edit] for seg selv, mener jeg [/edit] Uansett.