Gelöscht von henrik

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Hvorfor utvandre til Norge? (warum in Norwegen auswander

Beitragvon henrik » Do, 20. Jan 2005, 23:03

gelöscht von henrik
Zuletzt geändert von henrik am Fr, 28. Jan 2005, 16:34, insgesamt 1-mal geändert.
henrik

Beitragvon stockfisch » Fr, 21. Jan 2005, 9:33

hei hendrik,
jeg bor litt lenger nordover en du og at du synes kulturtilbud utenfor oslo er elendig vis meg at du ikke er godt informert om alle de som ikke bor i oslo område.
det er det samme med ett innleg om nynorsk som du har skrevet.
praten her er veldig interessant og spennend men jeg lurer på om du er like godt informert om landet ditt som om utlandet......
jeg trives veldig godt og spørsmålet er jo hvor mye "kultur" må hver enkelte ha.
og at nynorsk er et språk som bare noen "få" snakker er ikke rett heller. langs kysten snakker veldig mange nynorsk eller en blanding av bokmål og nynorsk likevel om de skriver og leser bokmål.
kanskje du har lyst å bo noen år i "villmarka" slik at du kan se hvordan er realitaeten her "oppe" ...... :wink:

med vennlig hilsen
karoline
stockfisch
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Fr, 21. Jan 2005, 10:41

Ikke bland nynorsk og dialekt nå, Karo :wink:.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Julia » Fr, 21. Jan 2005, 10:48

@ alle andre

Hm, jeg er egentlig knallfornøyd med hvor jeg bor. Det er midt i blinken. Alt av interesse kan nås innen noen få timers kjøring: Oslo med kulturen og shoppingmulighetene, Sørkysten med badelivet om sommeren, fjellet ligger rett foran stuedøra (og vi har faktisk hatt bra skiføre nesten hele tiden selv i denne fram til nå så elendige vinteren), og heller ikke fjordene er langt unna. Det eneste det er langt til er flotte Nordnorge, men man kan som kjent ikke ha alt heller :wink:.
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Carsten » Fr, 21. Jan 2005, 11:07

Jeg er i det meste helt enig med alt som Julia skriver.

Bare i tilleg skal jeg si at jeg flyttet til Norge fordi jeg trivdes så veldig godt hver gang jeg reiste hit. Jeg følte (og føler) ganske hjemlig som nord tysker i Norge. Derfor flyttet ikke jeg til et område med en fremmed kultur og mennesker jeg ikke forstår, både språklig og kulturell. På den grunnen kunne jeg aldri tenke meg til å bo f.eks. i Oberbayern. :lol:
Carsten
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Fr, 21. Jan 2005, 11:59

Jeg skjønner vi er på bølgelengde, Carsten :wink: .
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Bjørn » Fr, 21. Jan 2005, 13:11

Menneskejerven hat geschrieben:
Det forundrer meg riktignok litt at tyskerne oppfattes som nasjonalistiske i Norge!!!

Hei menneskejerven,

Som jeg synes, finns det noen forskjell mellom yngre og eldre generasjoner. Mens de som opplevte krigen delvis er preget av tyskere som okkupanter, har yngre generasjoner mindre fordom. Dertil teller det også hvor de bor. Dyp på land får du sikkert annet resultater enn i større byer.

Dessuten regerer ”Kong TV” likedan i Norge som i Tyskland. Og da finns det av og til dels primitive, mest engelske produksjoner med tyske nazi-typer som dummenpart og brutalo-representant. Og det er ikke lite folk som reagerer på en slik støtt risling. Så det er ikke rart at det oppdager fordom.

Vi selv overveiende er oppdraged med et forstirred forhold til et ”normalt” nasjonalbevissthet p.g.a. vår politisk historie. Det er fakt osså. Og det er dermed ofte årsaken av våre problemer med den under utlandetsoppholdet. Enten finns det overdrivelse eller skammfull undertrykkelse.

Mens vi svermer over juletrepynting med papirflagg i Norge kann ingen tysker forestille seg å gjøre likedan med tyske papirflagg hjemme i Tyskland. De massevis synlige flagg spredd over hele norske landet får vår full resonans, mens vi ler over folk som heiser flagg i nabolag i Tyskland. Vi kann godt følge begeistringen av nordmenn om den 17. mai, amerikanerne den 4. juli og franskmenn den 14. juli. Og vi forstår at det er fest og dans og msikkorps osv. da. Men for de fleste av oss er den 3. oktober en simpel feriedag og ikke noe ellers.

Og det var bare noen eksempel for vårt fillet forhold til dette emne. Vi ble ikke lærd å identifisere seg i en postitiv måte med en tysk nasjon i det heletatt. Især jeg selv, som har foreldre ut av de nevnte nasjoner, har temmelige vanskeligheter med og finne meg frem når det gjelder "nasjonalt hjemsted".
Vennlig hilsenBild
Bjørn
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Christian König » Mi, 26. Jan 2005, 0:10

Hallo zusammen!

Ich möchte alle, die sich im Weiteren an diesem thread beteiligen, um eine sachliche Diskussion bitten. Alle weiteren Infos findet ihr hier:

http://forum.norwegen-freunde.com/viewt ... me=3#32260

Viele Grüße,
Christian
Lust auf Abenteuer heißt: ein großes Ja zum Leben und ein kleines Nein zur Gesellschaft.
(G. Seeßlen)

peakbook ... ein buch der berge
pixelsea ... ein meer aus bildern
Christian König
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon henrik » Mi, 26. Jan 2005, 2:40

gelöscht von henrik
Zuletzt geändert von henrik am Fr, 28. Jan 2005, 16:35, insgesamt 1-mal geändert.
henrik

Beitragvon stockfisch » Mi, 26. Jan 2005, 7:00

den strang wieder aufzumachen ist schon lustig
aber wenn man dann unerwuenwschte beitraege einfach rausnimmt verdreht ihr einen strang und es fuehrt zu immer mehr verwirrung.

entweder alles drinlassen oder nichts - diese dikussion ist so nicht gefuehrt worden und somit enspricht sie nicht mehr den tatsachen.

hat also keinen sinn sie ubwerhaupt weiterzufuehren.

karoline

ps auch nicht richtig fuer alle die die es vorher nicht gelesen haben und nun einen voellig falschen eindruck bekommen
stockfisch
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Alsterix » Fr, 28. Jan 2005, 2:44

stockfisch hat geschrieben:entweder alles drinlassen oder nichts - diese dikussion ist so nicht gefuehrt worden und somit enspricht sie nicht mehr den tatsachen.

hat also keinen sinn sie ubwerhaupt weiterzufuehren.

karoline

ps auch nicht richtig fuer alle die die es vorher nicht gelesen haben und nun einen voellig falschen eindruck bekommen

Dem kann ich leider nur zustimmen.
Aber genau diese Diskussion ist hier ja offenbar nicht einmal im Rahmen
der verkuendeten Forums-Nettiquette geduldet.
Schade.

alsterix
Wer sagt: hier herrscht Freiheit, der lügt, denn Freiheit herrscht nicht. (Erich Fried)

Kultur ist, wenn man aus dem Schädel seines Feindes eine hübsche Trinkschale anfertigt,
Zivilisation, wenn man dafür ins Gefängnis kommt.

Wo gibt`s Høgørøk-Øl ? - http://www.monochrome.com/hogorok

DAS! neue Norwegenforum : http://norwegenforum.foren-city.de email : alsterix@sarpsborg.net
Alsterix
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Fr, 28. Jan 2005, 11:57

Hei venner av det norske språket,
dette er en "forum på norsk" jeg bare vil minne på.
Vi har ingenting imot diskusjoner heller ikke her, men vær så snill, ta det på norsk, takk.
Hilsen Pilze-Börnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Re: Gelöscht von henrik

Beitragvon norgejenta » Mo, 14. Feb 2005, 10:49

hei Henrik,
har du virkelig slettet overskriften som omfatter hovedtemaet?

Til alle;
Jeg har lest alle bidragene som fremdeles står oppført under tema "gelöscht.." og finner diskusjonen ganske interessant. Det som slår meg, er hvordan innleggene til dels viser innsendernes forskjellige bakgrunn. Hell eller uflaks på livets vei er til en viss grad styrt av de ressursene man fra naturen av har til rådighet eller gjennom oppveksten er blitt gitt, og en mann eller kvinne med de "rette" sosiale kontaktene og en god utdanning og godt betalt jobb kan tilegne seg helt andre erfaringer enn en person uten en god og sikker privatøkonomi. Hva som er de beste livsbetingelsene kan man jo diskutere... Oppfatningene styres altså i stor grad av selvopplevde gode eller dårlige erfaringer; et fullstendig objektivt syn på ting kan derfor være vanskelig å formidle. Jeg tror at alt i alt er det hver enkelts innstilling til livet i seg selv som blir avgjørende for hvordan man oppfatter hverdagen i hhv. Norge eller Tyskland. Man kan klare seg med få midler i begge land, men det er også svært behagelig å ha tilstrekkelig midler til å kunne gjøre det man har lyst til. Man kan møte mange hindringer i begge land, og akseptansenivået hos hver enkelt vil være utslagsgivende for hvordan disse hindringene oppfattes; som et slag i ansiktet - eller som en oppfordring til å stå på videre. Norge er mulighetenes land på så mange måter, og nordmenn er et åpent folkeslag som gjerne ønsker positive tyskere velkommen.

Heia Norge! :wink:
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Gelöscht von henrik

Beitragvon gullfisken » Do, 17. Feb 2005, 22:27

Hei Karin,

Jeg har lest alle bidragene som fremdeles står oppført under tema "gelöscht.."
og finner diskusjonen ganske interessant.

Jeg også, hovedtemaet er fremdeles meget interessant for meg :!:

Hell eller uflaks på livets vei er til en viss grad styrt av de ressursene
man fra naturen av har til rådighet eller gjennom oppveksten er blitt gitt,
og en mann eller kvinne med de "rette" sosiale kontaktene og en god utdanning
og godt betalt jobb kan tilegne seg helt andre erfaringer enn en person uten
en god og sikker privatøkonomi.

Alt man har opplevd påvirker livet på en viss måte, akkurat som du sier det. Enhver skaper sin egen virkelighet, mer eller mindre. Alle opplevelser, erfaringer i livet og naturligvis oppdragelsen bygger opp (og forandrer!) ens personlighet og dermed instillingen til livet, menneskene og miljøet. Hele ens personlighet inneholder direkte og indirekte "bivirkninger" av alt dette synes jeg.

Man kan klare seg med få midler i begge land, men det er også svært behagelig å ha tilstrekkelig midler til å kunne gjøre det man har lyst til. Man kan møte mange hindringer i begge land, og akseptansenivået hos hver enkelt vil være utslagsgivende for hvordan disse hindringene oppfattes; som et slag i ansiktet - eller som en oppfordring til å stå på videre.

Å ha nok råd til å kunne opprettholde livsstandarden man er vant fra hjemlandet sitt er en hovedforutsetning mange har dersom de bestemmer seg for å flytte til et annet land. Hvordan det nøyaktig utvikler seg når man er utflyttet kan ikke kalkuleres på forhånd, i allfall ikke på en måte som gir deg resultater du kan regne med. Men som du sa er det svært ofte opp til dem som står overfor store problemer på hvilken måte det prøves å bli kvitt dem.

Norge er mulighetenes land på så mange måter, og nordmenn er et åpent folkeslag som gjerne ønsker positive tyskere velkommen.

Hvis du har en positiv instilling har du det alltid lettere å finne deg til rette, uansett hvor nøyaktig du befinner deg på jordkloden.

Så flott at du tok opp tråden igjen! :super:

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk