Ventetid?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Ventetid?

Beitragvon gullfisken » Di, 01. Mär 2005, 21:12

Hei,
leste denneartikkelen akkurat nå og lurte på hvorfor det varte inntil 4 år til jenten endelig ble operert. Jeg vet at ventelisten er ikke akkurat kort når det gjelder ordopedisk kirurgi, men er dette virkelig årsaken til?

Masse hilsen fra gullfiskdammen! :wink:
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Ventetid?

Beitragvon norgejenta » Di, 01. Mär 2005, 21:24

Ja - ventetid må man regne med når det gjelder ortopedi - men slik jeg har forstått artikkelen var ikke dette tema her.
Jeg forstår det slik at jenta sikkert nok har oppsøkt en fagmann/lege og fått vite at "dette her, jenta mi, dette må du nok leve med ei stund.. dette går ikke over av seg selv!"... tror jeg. Men så - når fortvilelsen blir for stor og TV blir koblet inn - DA er det en oppdatert sjel/fagmann som sier at " neida jenta mi - der trenger du ikke å ligge og ha vondt - kom til meg, for jeg vet hvordan man opererer bort slike plager!" Og vips - gjennom TV og kringkasting fikk jenta den hjelpen hun trengte... noe som hun sikkert kunne ha fått hvis hennes "fag-nær-doktor" hadde visst det han skulle ha visst. Altså nok en historie om unødvendige plager hos pasienter og udyktige / overforsiktige leger. Også i Norge da!?!? Nei-å-nei.. :oops:

Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Do, 03. Mär 2005, 22:47

Hei Karin,
sånn kunne det vært, tror du har opfattet det helt riktig. Var ikke klar over hva årsaken var til at jenten ble ikke operert så lenge tid. Det gikk ikke frem av artikkelen hva som egentlig står bak denne tilstanden.

"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 03. Mär 2005, 23:51

Spør meg hvorfor så mye nordmenn ligger på tyske sykkehus. Selvom de må betale selv for hjelpen men her får de den. Unisykehus Heidelberg for eksempel har innstilt egne norskspråklige sykepleier på grunn av den stadig økende tallen med norske pasienter.

Pilze-Börnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon norgejenta » Fr, 04. Mär 2005, 12:09

Pilze-Börnie hat geschrieben:Spør meg hvorfor så mye nordmenn ligger på tyske sykkehus. Selvom de må betale selv for hjelpen men her får de den. Unisykehus Heidelberg for eksempel har innstilt egne norskspråklige sykepleier på grunn av den stadig økende tallen med norske pasienter.

Pilze-Börnie

Ja, det er et godt spørsmål. Hvilke operasjoner handler det om?
Jeg vet at det er etablert noen "broer" til utlandet slik at folk som står i ventekø for å bli operert for en ALVORLIG lidelse kan komme fortere gjennom køen og bli operert av eksperter på området. Eks. hjertebroen til England.
I de siste årene har det imidlertid dukket opp "operasjonstilbud" hvor folk selv kan velge om de er "alvorlig" trengende, eks. å få rettet ut nesen sin, få forstørret brystene eller forminsket lårene, få normalt syn igjen osv osv. Dette er vel slikt som man overalt må betale for dersom lidelsen ikke anses som ALVORLIG og derfor må bli operert på samfunnets bekostning.
Å reise utenlands for å bli operert henger ikke nødvendigvis sammen med kvalitet (uten å fornærme noen her til lands... ). Et eksempel på dette er alle dem, herunder også tyskere, som reiser til utlandet for å få "mekka litt" på kroppen sin til en billig penge...
Men som sagt, jeg vet jo ikke hvorfor nordmenn absolutt reiser til Tyskland. Kanskje fordi det er så mange Norwegen-Freunde her? :D

mange hilsener fra Karin

ps.. et lite tips; i forbindelse med folk og dyr bruker man helst uttrykket MANGE gutter/nordmenn eller dyr/kuer/hunder - mens en kokk ville for eksempel si at han bruker MYE mel, metereologen gir oss MYE snø. På fotballplassen kan reporteren velge om han vil si at det var MYE folk eller MANGE tilskuere.
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Fr, 04. Mär 2005, 13:15

Hei Karin, takk for rettelsen
spesielt mye og mange er deg mye feil av meg, dessverre.
Om spørsmålet ditt, såvidt jeg vet er det ingen "sjønhetsoperasjoner" jeg hadde snakk om i forbindelsen med uniklinik Heidelberg men nødvendige operasjoner folk står eller stod lenge i kø for i Norge. Og fordi de velger selv operasjon i utlandet så må de betale selv.
Det var flere nordmenn som fortalte meg for eksempel at folk som ikke hadde råd til fikk ikke operasjon i Norge selvom operasjonen var livsnødvendige. Jeg kan ikke bedømme det og fram for alt vill det ikke heller, det som forbauser meg er at det fremdeles finnes so mye ledige arbeidsplasser for leger og legepersonal. Der over det hører eller leser man fra mye bedre arbeidstider enn de er her i Tyskland med regelmessige arbeidsslutt osv. mens man hører/leser her fra landet at alt lege- og pleiepersonal på sykehusene må jobbe i uendelige timer i overtid.
Somsagt jeg vil ikke bedømme hva som stemmer her for jeg jobber ikke i denne sparten , kanskje det er jo noen her som kan gi oss litt videregående oppklaring.

Hilsen Pilze-Boernie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Fr, 04. Mär 2005, 14:44

Heisann,

Og fordi de velger selv operasjon i utlandet så må de betale selv.

Synd jeg har ikke sett artiklene på merkelista, leste flere av dem i det siste som inneholdt nærmere opplysninger om kostnader en må betale selv for utenlandsk behandling, og det fantes flere tilfeller som ikke måtte betales selv, men staten gjorde det.

Det var flere nordmenn som fortalte meg for eksempel at folk som ikke hadde råd til fikk ikke operasjon i Norge selvom operasjonen var livsnødvendige.

Du mener de fikk overhodet ingen mulighet til å bli operert pga de kunne ikke betale selv? Eller mener du snarere at ventelista var rett og slett for stor for å få det nødvendige inngrepet innen et visst tidspunkt? Å ikke få operasjonen man har behov for bare pga dårlig råd selv om man er forsikret betyr, hvis man ser nøye etter, ingen annet enn å betale inn i en forsikring som eksisterer ikke når man trenger det. Hørte ofte at det er svært enkelt for nordmenn å få tak i behandling i utlandet som ikke må betales selv, aldri hørt maken til.

det som forbauser meg er at det fremdeles finnes so mye ledige arbeidsplasser for leger og legepersonal.

Mange norske sykehus blir drevet med altfor mange hjelpearbeidere, vikar eller lignende. Det er rett og slett slikt fordi de koster ikke så mye som fagutdannede. Hvis du tar en kikk på norske sykehjem er det enda mer tydelig: 75% uutdannede og altfor lite fagpersonell. I tillegg må du se på det faktum at sykepleie er fremdeles en typisk "kvinnejobb", og kvinnejobber er alltid dårligere betalt enn andre, også i Norge, hvor man såpass ofte hevder at man setter stort pris på likestilling. Bortsett fra dette spiller det også en stor rolle om man ser nord- eller sørover.

Der over det hører eller leser man fra mye bedre arbeidstider enn de er her i Tyskland med regelmessige arbeidsslutt osv. mens man hører/leser her fra landet at alt lege- og pleiepersonal på sykehusene må jobbe i uendelige timer i overtid.
Somsagt jeg vil ikke bedømme hva som stemmer her for jeg jobber ikke i denne sparten , kanskje det er jo noen her som kan gi oss litt videregående oppklaring.

Vil gjerne gjøre det, bare spør hva du vil vite. :wink:

Zuletzt geändert von gullfisken am Fr, 04. Mär 2005, 17:37, insgesamt 1-mal geändert.
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Fr, 04. Mär 2005, 21:01

Hei igjen,

Der over det hører eller leser man fra mye bedre arbeidstider enn de er her i Tyskland med regelmessige arbeidsslutt osv. mens man hører/leser her fra landet at alt lege- og pleiepersonal på sykehusene må jobbe i uendelige timer i overtid.

Jeg antar at å jobbe overtid er ikke bare en tysk problem og du vil også bli nødt til å jobbe lenger i Norge, synes jeg. Men det har seg sånn at denslags overtid er først of fremst planlagt her i tyske sykehus. Du begynner kl. 7 om morgenen, kl. 14 i ettermiddag påmelder seg en som ikke er alvorlig syk men har en standardinngrep som må gjøres, og vedkommende betaler kostnader til inngrepet selv. Alle rutineoperasjoner er allerede planlagt og det står noen av pasientene i kø. Ingen problem, du må bli her så lenge til hele programmet er ferdig og din nye pasient blir operert etterpå. Vanligvis er det imidlertid blitt kl. 19. Neste dagen begynner du tidlig om kl. 5. Hvis du har spørsmal hvorfor slike historier ma gjøres på denne måten må du regne med å få sparken. Snart legger du merke til at slike pasienter kommer stadig mer ofte, og en vakker dag vet du hvorfor: det er ønsket at de kommer når det passer dem. Om det passer deg, til tross at du har slutt på lenge, dette bryr seg faen ingen om.

Bortsett fra det er jeg helt sikker på at sykepleie på denne måten man kjenner det vil ikke eksistere lenger i Tyskland. Innførselen av DRG reduserer pasientene til "tilfeller" som bare skaffer penger inni sykehusene dersom de blir skrevet ut så fort som mulig. Jeg skal forklare litt: du blir innlagt i sykehuset pga nyresmerter. Du har bare de nevnte smerter og er ellers frisk som en fisk. Så regningen er enkelt og raskt gjort: 1 x nyresmerter = xxx EUR. Du får diagnostisert en liten nyrestein, den må opereres. Det skjer i morgen. I overimorgen blir du skrevet ut. Fint for sykehuset og fint for deg, iallfall hvis du har ingen komplikasjoner etterpå. Men det kunne vært helt annerledes: du blir operert og ca. 3 timer etter at operasjonen er over får du særlig høy feber, bakterier har funnet veien inn i blodårene dine. Du må behandles med flere antibiotika og blir bare frisk etter en behandlingstid av 7 dager. Sykehuset får samme beløp, likevel. Det spiller ingen rolle at du måtte behandles så lenge, kostnader må overtas av sykehuset. Trygdekassen betaler bare et fastbeløp som tilsvarer din DRG. Uansett hvor mye du koster eller hvor lenge du blir innlagt.

Så kommer opp et spørsmal: hva gjøre? Det er enkelt: alle pasienter må bli skrevet ut så fort som mulig. Det sparer tid od penger. Uansett om de er allerede helt frisk eller ikke. Og naturligvis må man skaffe seg stadig mer "tilfeller" (som selvfølgelig bør bli inne i sykehuset så kort som mulig). Resultatet av saken er: sykehusene reduserer personell, fordi personell er en stor pengefaktor, reduserte personalkostnader dekker underskuddet som oppstår pga DRG. Resten av personell har stadig flere pasienter å takle, og pasientene blir stadig mer utilfrede. Innstrømmen av pasienter går på en høy grad opp og ned, og derfor kan sykehusene ikke lenger drives på en økonomisk og sunn måte. Imens besparingene går videre og stadig mer personell får sparken (eller må jobbe under umenneskelige tilstander). Mange sykehus spesialiserer seg nå på ambulansebedrift eller polikliniske aktiviteter, og det er helt klart hvorfor: fort inn, fort ut. Så mange som mulig. Og da trengs det ikke lenger sykepleiere, heller ikke spesialsykepleiere, de er altfor dyre (bortsett fra polske eller russiske jenter som gjør samme jobben på halv pris :twisted: ). Utdanningsplasser blir redusert, denne jobben har rett og slett ingen framtida her i Tyskland. Ta en kikk i retning av Hessen, det er bare to sykepleieskoler igjen (sentrum Hessen-Nord (Kassel) og sentrum Hessen-Sued (Frankfurt), alle andre er allerede stengt. Der jeg jobber var engang en stor sykepleieskole med tre kurs per år, nå er det bare ett, med et sterkt redusert antall av elever. Ingen av dem vil en eller annen gang ha en sjanse å få seg en riktig flott jobb eller videreutdanning, selv om karakterene deres ville være beste som mulig.

Ok, vel nok for nå. :lol:

(P.S.: Så hvorfor miste sin gode humør og ikke jobbe i Norge? 8) )
Zuletzt geändert von gullfisken am Fr, 04. Mär 2005, 21:14, insgesamt 1-mal geändert.
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon gullfisken » Fr, 04. Mär 2005, 21:10

Bare en ting i tillegg: Kjell Magne Bondevik har gjort det riktig, helt i motsetning til Tyskland: arbeidsgivere må betale tariflønn (eller et lønnstrinn som er likeverdig) også for polske og andre utenlandske arbeidstakere, og da lønner seg prisdumping ikke lenger.
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk