Overflatespråk

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Overflatespråk

Beitragvon norgejenta » Do, 24. Mär 2005, 9:04

Hei alle norgesvenner!
Noe av utfordringen med å lære et nytt språk består i å lære og å bruke nye ord og uttrykk. Det er vanskelig å snakke og skrive like detaljert og skildrende som om man brukte morsmålet, og det er deprimerende for en "innfødt" å oppleve at "innvandrere" også etter flere år i et fremmed land fremdeles kun bruker et overflatespråk uten særlige nyanseringer. Etterhvert blir det rett og slett for kjedelig å prate med slike folk. :nixwissen:

For eksempel finnes det mange småfugler og sjøfugler, men det finnes enda flere spurver, gjerdesmetter, hettemåser og storskarv. I påsken er man ikke bare ute på ski; man kjører slalom ned bratte heng og fyker forbi kronglete småkratt som stikker opp av snøfonnene, eller sklir på langrennski i løyper som slynger seg i høyden over forblåste vidder eller i lavlandet mellom grantrær og furuer. Og nå som våren er her ser vi svært mange hvitveis og hestehov i skog og på mark, og hele verden våkner til liv igjen med berusende lyd- og synsinntrykk. :D

For å unngå å bli en av dem som kun bruker overflatespråk er det kanskje en god idé å bevisst øve seg litt mer på "skjønnlitterære" beskrivelser her i den norske delen av forumet?

Ønsker dere alle ei riktig fin påske! :winkewinke:
Karin
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Overflatespråk

Beitragvon Linda » Do, 24. Mär 2005, 14:10

overflatespråk? helt nytt begrep for meg dette. Fant det ei heller hos norsk språkråd. Kan du ikke forklare hva dette er eller mener du at man snakker overfladisk?
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 24. Mär 2005, 14:59

Hei kunne tenke meg at Karin mener det, jeg ville uttrykke med "et enkelt språk", altså det språket jeg for eksempel bruker så ofte fordi det mangler meg ord i det aktive ordforrådet mitt. Jeg kan lese og forstå det er det passive ordforrådet mitt men vil jeg nærmere gå inn i en diskussion for eksempel om fugler i naturen, så mangler det meg med de faglige ord, med de spesielle ordtak altså alt dette en morsmålsnakkende bruker til å uttrykke seg uten å ha krav til å ettertenke seg. Hvis jeg skriver noe sånt her leser jeg hver settning og retter i ord og i ordstilling og likevel tår jeg masse feil med grammatik og særlig preposisjoner. Kommer jeg til Norge så må jeg prøve å omtale alle disse ord og ordtak jeg enten ikke vet eller har glemt, = språket blir på en vis måte altfor enkelt og dermed kjedelig får en morsmålsnakkende.
Dette problemet reduserer naturligvis min dagligtale-ordforråd på bare noen få hundre ord og det virker sånt at jeg trygt vil overleve i Norge men det er ikke særlig moro å prate med meg. Jeg skjønner at det var det Karin med hensikt ville henvise oss på da hun uttrykte det med "overflatespråk".
En gammel lærer sa en gang til med, først hvis man forstår folkets vitser skjønner man at man kan språket. Jeg tror han hadde vel rett i.
Jeg for min del er i hvertfall takknemlig til dere alle som utfordrer meg til nye mål og som hjelper meg med råd og tipps til å forbedre de norske språkkunnskapene mine.

Jeg ønsker dere alle ei fin påske
Børnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon norgejenta » Do, 24. Mär 2005, 17:31

@ Linda: Overflatespråk er muligens et ord som ikke står i ordboka, men det blir ofte brukt av folk som jobber i skolen og med språkopplæring som f.eks. morsmålsopplæring samt med opplæring i majoritetsspråket, jfr. norsk for innvandrere.
@ Pilze-Børnie: du har fattet poenget, og du forklarer det også veldig godt. :D

Det er mange ulemper ved at f.eks. innvandrerbarn kun har et overflatespråk med et faktisk og forstått ordforråd på kanskje bare 2-300 ord. Det verste er at det er vanskelig å oppdage det fordi de selv ikke greier å gi til kjenne at de ikke forstår undervisningen på skolen. Barna får problemer med å tilegne seg faglig stoff som de egentlig har gode intellektuelle forutsetninger for å kunne forstå, og resultatet kan bli at de altfor tidlig dropper ut av undervisningen. Man kan kanskje sammenligne det med å ha lese- og skrivevansker; barnet selv forstår ikke hvorfor det ikke greier å tilegne seg det samme lærestoffet som andre elever klarer. Før i tiden ble slike folk til og med klassifisert som dumme- og det gjorde jo ikke saken noe bedre. Ekstra vanskelig blir det dersom barna i tillegg har foreldre som heller ikke har et godt utviklet språk og/eller et stort ordforråd, for ikke å snakke om hvor vanskelig det er for barna dersom bare morsmålet benyttes i hjemmet.
Dette kan altså oppsummeres slik; snakk norsk i Norge og skriv mye på norsk her i forumet - og benytt sjansen overalt til å øve flittig på ord og vendinger. Og sist men ikke minst; lær å le av egne feil og mer eller mindre morsomme misforståelser. :rofl:

Tjo og hei!
Karin

ps.. å trene på norsk ved å lage en reiseberetning fra Norge med et livaktig og rikt språk er kanskje en god idé?
norgejenta
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk