Kan jeg flytte fra Tyskland med barna?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Kan jeg flytte fra Tyskland med barna?

Beitragvon Dagros » Mo, 31. Okt 2005, 21:45

Hei!

Jeg har et spørsmål som gjelder lover og regler i Tyskland. Håper noen av dere har kunnskap om følgende;

Har jeg lov til å flytte fra Tyskland og tilbake til Norge uten at faren til barna er enig? Trenger jeg farens samtykke for å flytte med barna tilbake til Norge?

Det er absolutt ingen aktuell problemstilling, jeg er bare nysgjerrig på hva reglene er her i Tyskland. Vi er foreløpig "bare" samboere og som samboer virker det ikke som pappaer har noen som slags rettigheter i Tyskland. Helt utrolig!
Men hvis vi gifter oss og HVIS det skulle bli brudd, hvilke regler har vi å forholde oss til?

Jeg liker å ha full oversikt:)
Time you enjoy wasting is not a waste of time.
Dagros

Re: Kan jeg flytte fra Tyskland med barna?

Beitragvon Wick1e » Di, 01. Nov 2005, 2:51

Hvis du og faren begge har forsørgerretten (i tyskland), så må faren gi sitt samtykke.

Rettigheten til faren i D henger sammen med om han har forsørgerretten (og plikten).

Hva for statsborgerskap har barna?

Hvis du tar med deg barna, kan du i D blir anmeldt for "kidnapping", men hvis du samtidig har forsørgerretten til barna i N og ungene er norske statborgere, vil norske myndigheter ikke utlevere barna til tyskland.

Dette kann bli en veldig innvikklet sak, tror det er lurest du hører med en advokat.

Det var et slikt tilfelle i D, hvor den franske faren, som også hadde forsørgerretten, tok med seg ungene til F. Franske myndigheter nektet å utlevere ungene, fordi dem var franske statsborgere og faren hadde forsørgerretten.

Dermed prøvde moren, lovlig (hun har også forsørgeretten), å "kidnappe" ungene når dem kom ut av skolen i F, for så å ta dem med til D. Er ungene i D, utleverer tyske myndigheter igjen ikke ungene, siden dem også er tyske statsborgere.

Og det hele ble nok en dramatisk opplevelse for barna :(
Wick1e
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 01. Nov 2005, 12:22

Dagros hat geschrieben:som samboer virker det ikke som pappaer har noen som slags rettigheter i Tyskland. Helt utrolig!

Fint at du synes det.
Jeg tror ikke jeg har lov å skrive hva jeg synes om feminister her, men du får bare se for deg en fin fornærmelse her :wink:.
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Di, 01. Nov 2005, 18:05

Hei!
Dagros hat geschrieben:som samboer virker det ikke som pappaer har noen som slags rettigheter i Tyskland.

Da tar du feil. Hvis ingenting står imot, så får både far og mor tildelt foreldreansvar på samme måten. Det betyr at du kan ikke ta med deg barna hvor som helst uten at faren samtykker. Ellers kan det godt hende at du snart havner i fengslet or blir tiltalt for bortføring!

Hvis du er gift og ekteskapet skulle skilles en vakker dag, så blir dine rettigheter avgjørt av familieretten, og du kan med til visshet grensende sannsynlighet går ut fra at i sånn tillfelle foreldreansvar blir delt og.
Det finnes bare to tragedier i dette livet: den ene er ikke å få det som man vil, og den andre er å få det som man vil.
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon snowstorm » Di, 01. Nov 2005, 19:20

Magnetic North hat geschrieben:Hei!
Dagros hat geschrieben:som samboer virker det ikke som pappaer har noen som slags rettigheter i Tyskland.

Da tar du feil. Hvis ingenting står imot, så får både far og mor tildelt foreldreansvar på samme måten.

Tror at du tar feil her. Ugifte par får som regel IKKE delt foreldreansvar, bare når mor samtykker og så vidt jeg husker må foreldrene søker om det. Ingen automatisme der.

Etter skilsmisse er regelen slik at begge skal få foreldrerett, men i praksis ser det annerledes ut. Skulle mor søke om å få foreldrerett alene får hun det også i det fleste tilfellene. Tyskland har forandret reglene de siste åra men er kanskje ikke like flink til å bruke de. Utrolig mange mødre som saboterer samvær uten å få problemer.

Hilsen Patricia
Ich bin keine Signatur. Ich bin hier nur die Putzfrau!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 01. Nov 2005, 19:23

Men husk! Sosialistene er de gode! *spy*
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Di, 01. Nov 2005, 23:22

Hei Patricia!

Ugifte par får som regel IKKE delt foreldreansvar, bare når mor samtykker og så vidt jeg husker må foreldrene søker om det. Ingen automatisme der.

Jeg forstår at du muligens er ikke helt up-to-date når det gjelder tyske loven, men ville henvise på §1626a BGB (endret 1998). Der går det frem at både far og mor har foreldreansvar fra grunn av. Det fins kun et unntak: når faren nekter å overta denne retten/plikten, så går det fullstendig og i de fleste tilfeller ugjenkallelig over til moren. Dette ble innført på 1998, før lå foreldreansvaret helt hos moren.

EDIT: glemte å nevne at når det skjer skilsmisse har alltid begge deler foreldreansvaret, med unntak når det står viktige grunner imot dette (alkohol, rusmidler, vold osv.).
Zuletzt geändert von Magnetic North am Di, 01. Nov 2005, 23:53, insgesamt 1-mal geändert.
Det finnes bare to tragedier i dette livet: den ene er ikke å få det som man vil, og den andre er å få det som man vil.
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Di, 01. Nov 2005, 23:32

Hei!
Grønn Demon hat geschrieben:Men husk! Sosialistene er de gode! *spy*

Aner ikke hva dette har med tråden å gjøre eller hvordan det står i sammenheng med de siste innleggene, men du kommer sikkert til å opplyse min uforståelse :wink:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 01. Nov 2005, 23:36

Følte bare for å bli kvitt litt aggressjon :wink:.

Har nettopp hatt en liten diskussjon om det på usenet og et annet forum...

Vurderte å slette innlegget etterpå, siden jeg tenkte meg at det kanskje ikke var så lett å forstå. Men siden man bare kan redigere innleggene gadd jeg ikke.
Bild
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Mi, 02. Nov 2005, 0:00

Grønn Demon hat geschrieben:Følte bare for å bli kvitt litt aggressjon :wink:.

Trodde ikke mine egne øyne da jeg så at du hører på Sophia`s Herbstwerk, faktisk.... :super:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Mi, 02. Nov 2005, 0:01

Har nettopp fått anbefalt litt musikk på Lichttaufe-forumet :wink:.
Bild
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon moonie » Mi, 02. Nov 2005, 13:33

Hei Dagros,
det er kanskje lurt å snakke med noen på barnevernkontoret ved ditt hjemsted. Der skulle de i hvert fall være oppdatert i forhold til lover og regler i Tyskland.

Hvis dere er samboere og har felles barn er det i hvert fall bra å undertegne noe som heter "Sorgerechtserklärung", da har dere foreldrerett sammen.

Håper det blir ikke skilsmisse da :)

Vennlig hilsen fra

moonie
moonie

Zurück zu Forum på norsk