3 spørsmål til moderatoren

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

3 spørsmål til moderatoren

Beitragvon Lavskriken » Sa, 03. Dez 2005, 17:47

Hei, alle sammen!

Visstnok deltar jeg i forumet siden noen uker nå. Men jeg har ikke enda lært å benytte den riktig. Derfor stiller jeg 3 spørsmål til moderatoren:

1) Hvordan kan jeg benytte riktig sitater? Jeg har ikke vært heldig med å bruke denne funksjonen riktig.

2) Hvordan kan jeg korrigere min bidrag etterat den ble allerde sendt? Det skjer av og til at jeg oppdager feil i mine tekster etterat de ble sendt. Men jeg finner ikke muligheten å forbedre dette hva jeg har skrevet, det går bare sålenge den ikke enda er bortsendt.

3) Hvilken betydning har piktogrammene i tabellen? En del av piktogrammene står stille, andre er i bevegelse, en del av dem er farget, andre er hvite. Når gjelder et tema som topp-tema, selv om flere uker ingen har tilføyet noen nye bidrag?

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: 3 spørsmål til moderatoren

Beitragvon Grønn Demon » Sa, 03. Dez 2005, 18:17

Hei,

se her for sitatfunksjonen.

Vil du forresten at vi skal rette feilene dine?

GD
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Sa, 03. Dez 2005, 21:11

Hjertelig takk!

Nei, det var ikke meningen at noen annen skulle rette mine feil. Dette vil jeg gjerne gjøre selv. Men beklageligvis er det umulig, etterat jeg har sendt bort bidraget mitt og det kan leses i forumet. Eller kan jeg forandre det allikevel?

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Sa, 03. Dez 2005, 21:14

Jeg mente om vi skal gjøre deg oppmerksom på det når du skriver feil.

Du kan redigere innleggene dine ved å klikke på "Edit" ved siden av "Zitat"-knappen.
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » So, 04. Dez 2005, 12:22

Ja takk!

Det kunne være interessant for meg å bli henvist på noen ord eller gammatiske feil som jeg gjør uten å vite det; dessuten på ytringer som kanskje kunne misforståes fordi de er usedvanlige i daglig norsk språk.

Jeg tar dine henvisninger gjerne imot!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » So, 04. Dez 2005, 13:34

Endringer i fet skrift:

"Visstnok har jeg deltatt i forumet i noen uker nå. Men jeg har ikke lært å benytte (bruke?) det ordentlig enda. Derfor stiller jeg 3 spørsmål til moderatoren:

1) Hvordan kan jeg benytte (bruke?) sitatfunksjonen ordentlig? Jeg har ikke vært heldig med å bruke denne funksjonen riktig. <- skjønte ikke den forrige setningen helt

2) Hvordan kan jeg korrigere (redigere?) mitt innlegg etter at det er sendt? Det skjer av og til at jeg oppdager feil i mine tekster etter at de ble (har blitt?) sendt. Men jeg finner ingen mulighet å forbedre det jeg har skrevet, det går bare så lenge det ikke er sendt enda.

3) Hvilken betydning har piktogrammene(???) i tabellen? En del av piktogrammene står stille, andre er i bevegelse, en del av dem er farget, andre er hvite. Når gjelder et tema som topp-tema, selv om ingen har skrevet nye innlegg i flere uker?"

Jeg er ikke norsk heller, så det kan hende jeg rettet for mye eller har oversett noe.
Bild
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » So, 04. Dez 2005, 19:55

Hjertelig takk skal du ha!

Du skrev at du heller ikke er norsk. Men du bor i nærheten av Oslo og hører bokmål over hele dagen. Da blir det en viss forskjell.

Jeg hører bare norsk, når jeg ringer til Norge av og til, eller til ferietiden, mens vi er underveis i Norge.

Ha en god kveld!

Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » So, 04. Dez 2005, 20:00

Lavskriken hat geschrieben:Men du bor i nærheten av Oslo

Jeg bor faktisk i Oslo.
Bild
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Maya » Mo, 05. Dez 2005, 0:13

Hei alle sammen,

Grønn Demon hat geschrieben:Men jeg har ikke lært å benytte (bruke?) det ordentlig enda.

Jeg ville brukt "ennå" her (nesten synonymt med fremdeles).

1) Hvordan kan jeg benytte (bruke?) sitatfunksjonen ordentlig?

Benytte er helt greit synes jeg da.

2) Hvordan kan jeg korrigere (redigere?) mitt innlegg etter at det er sendt?

...har blitt sendt.

Det skjer av og til at jeg oppdager feil i mine tekster etter at de ble (har blitt?) sendt. Men jeg finner ingen mulighet å forbedre det jeg har skrevet, det går bare så lenge det ikke er sendt enda.

Det hender av og til....

Jeg er ikke norsk heller, så det kan hende jeg rettet for mye eller har oversett noe.

Lavskriken, det er slett ikke vanskelig å forstå deg, og du skriver utmerket norsk synes jeg da. :wink:
First there was darkness, then came the strangers...
Maya

Beitragvon Harald96 » Mo, 05. Dez 2005, 3:25

Maya hat geschrieben: - - - Men jeg finner ingen mulighet å forbedre det jeg har skrevet,

Skal man vaere helt korrekt:

- - Men jeg finner ingen mulighet til aa forbedre det jeg har skrevet- - -

Mvh
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mo, 05. Dez 2005, 23:10

Maya hat geschrieben:Lavskriken, det er slett ikke vanskelig å forstå deg, og du skriver utmerket norsk synes jeg da.

Hei, Maya! Hjertelig takk skal du ha!

Jeg har nemlig aldri lært norsk på skolen eller på en kurs i folkehøyskolen. Jeg har lært det for mange år siden, da jeg jobbet på et hjem for psykisk og fysisk hemmede. (Vi snakket dengang om et åndssvakehjem).

Seinere har jeg holdt mine norsk kunnskaper vedlike med telefonsamtaler (Hei, hvordan er været? Hvordan står det til med din familie, osv.) og med noen brev. Dessuten leser jeg mye, fortiden f. eks. Ingar Sletten Kolloen: Hamsun, Svermeren.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Mo, 05. Dez 2005, 23:29

Lavskriken hat geschrieben: Jeg har nemlig aldri lært norsk på skolen eller på en kurs i folkehøyskolen. Jeg har lært det for mange år siden, da jeg jobbet på et hjem for psykisk og fysisk hemmede. (Vi snakket dengang om et åndssvakehjem). Seinere har jeg holdt mine norsk kunnskaper vedlike med telefonsamtaler (Hei, hvordan er været? Hvordan står det til med din familie, osv.) og med noen brev. Dessuten leser jeg mye, fortiden f. eks. Ingar Sletten Kolloen: Hamsun, Svermeren

Du skriver veldig godt norsk! Hvis jeg hadde skrevet like godt tysk som deg, saa - - -!

Ellers: Bind 2 av denne Hamsun-biografien fra Sletten Kolloen har jo utkommet! Det heter "Hamsun -Erobreren"! Ogsaa en fantastisk god bok!

Hans hustru (Marie Hamsun) har jo ogsaa skrevet to boeker om deres samliv. Selv har jeg kun lest den foerste delen "Regnbuen", del to finnes, saavidt jeg vet, kun i antikvariater.

Med vennlig hilsen Harald =
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk