Bjørnen på skogmester ballet

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Bjørnen på skogmester ballet

Beitragvon Lavskriken » So, 25. Dez 2005, 18:02

Bjørnen vaklet gjennom skogen. Det var i vinter forresten. Han gikk til maskeraden. Han var i meget godt humør. Han hadde allerede drukket flere baljer bjørnesnaps. Den blandes med honning, wodka og mange vanskelige urter. Bjørnens maske var merkelig: Han gikk i grønn frakk, utrolige støvler og med jaktgevær på skulderen. Dere skjønner: Han var skogmesteren.
Da kom ham noen imøte på den knirkende snøen: likeså i grønn frakk, med utrolige støvler og jaktgevær på skulderen. Dere skjønner allerede: dette var skogmesteren. Skogmesteren sa med en dyp basstemme: "God natt, herr kollega! De skal likeså til skogmesterballet?" "Brumm!" svarte bjørnen, og basstemmen hans var så dyp som slukten langs veien, hvor omnibussene alltid faller inn i. "Om forlatelse!" sa skogmesteren skremt, "jeg visste jo ikke, at De er overskogmesteren!" "Gjør ingenting!" svarte bjørnen vennesæl. Han tok skogmesteren under armen for å holde seg opprett, og så vaklet begge til kroen, hvor skogmesterballet skulle gå for seg. Alle skogmestere var allerede tilstede. En del av dem gikk med hjortetakker som de viste omkring; andre hadde horn med seg og kunne blåse på den. Alle skogmestere hadde store skjegger og svingende mustasjer, men bjørnen hadde de fleste hår i ansiktet.
"Juhu", skrek skogmesterne og slo bjørnen kraftig på ryggen. "Stemning!" svarte bjørnen og slo skogmesteren på ryggen, men det var som en stor steinras. "Om forlatelse!" sa skogmesterne skremte, "vi visste jo ikke, at De var overskogmesteren!" "Fortsette!" sa bjørnen. Og så danset de og drakk og lo. Jeg vet ikke om dere engang har opplevd, i hvilken tilstand man kommer, når man danser mye, drikker, ler og synger. Skogmesterne følte en ordentlig virkelyst. Bjørnen sa: "La oss gå ut og skyte bjørnen!"
Da tok skogmesterne sine fellvanter på seg, spennet skinnbelten fast om maven og gikk ut i den kalde natten. De stampet gjennom skogen. De skjøt med jaktgeværene i luften. De skrek Hussa og Hallihallo og Halali. Alt betyr så mye som det annet, nemlig ingenting. Slik er jegerlivet! Da de gikk forbi ved en busk, rev bjørnen noen tørre nyper løs og spiste dem. Skogmesterne ropte: "Se på overskogmesteren, din skjelm!" og spiste likeså nyper og ville bare le.
Litt etterpå la de merke til, at de ikke kunne finne bjørnen. "Hvorfor finner vi ham ikke?" spurte bjørnen. "Han sitter i sin høle, din dumrian!" Han gikk til hølen, skogmestrene fulgte ham. Han trakk frem nøklen og låste opp lokket og steg ned. Skogmestrene fulgte ham. "Bjørnen er ikke hjemme!" sa bjørnen snusende. "Men det er ikke lenge siden, at han gikk. Det lukter enda meget sterkt etter ham her!" Så vaklet han tilbake til kroen og skogmestrene fulgte ham. Etter denne anstrengelsen drakk de mye, men bjørnen drakk så mye som smeltevannet som river vekk bruene. "Om forlatelse!" sa skogmestrene skremte, "De er en storartet overskogmester!"
Bjørnen sa: "Bjørnen er ikke i skogen, bjørnen er ikke i sin høle. Da blir det bare ett: Han må være blant oss, forkledd som skogmester!" "Helt enig!" skrek skogmesterne og begynte å kontrollere hverandre mistenksomme. Det fantes blant dem en meget ung skogmester med en bare liten skjegg. Han var den svakeste og mest engstelige i det hele tatt. De avgjorde, at han skulle være bjørnen. De letet noe langs veggene. "Hva leter Dere etter?" spurte den unge skogmesteren. "Vi leter etter våre jaktgevær, for vi skal nå skyte deg! Det er du, som er bjørnen!" svarte de.
"Dere skjønner absolutt ingenting om bjørn!" sa bjørnen. "Bjørnen ha en hale og dessuten klor på potene!" "Dette har ungen ikke!" sa skogmestrene, "Men, pokker, De har jo en hale og klor på potene, herr overskogmester!"
I samme øyeblikket kom hustruen av bjørnen inn i kroen og var meget sint: "Fy fan! I hvilken selskap befinner du deg her?" skrek hun. Hun bet bjørnen fast i nakken for å gjøre ham nøktern igjen og gikk ut med ham. "Det var bare synd at du kom så tidlig!" sa bjørnen i skogen. "Vi hadde nettopp funnet bjørnen! Men det gjør ingenting! La oss fortsette en annen dag!"

Peter Hacks

Oversettelse: Lavskriken
Zuletzt geändert von Lavskriken am Mi, 28. Dez 2005, 12:13, insgesamt 1-mal geändert.
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Bjørnen på skogmester ballen

Beitragvon Harald96 » So, 25. Dez 2005, 20:42

Lavskriken: Du koenntest doch Hamsun ins Deutsche uebersetzen!!

Ich nicht!

MfG Harald =
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » So, 25. Dez 2005, 21:23

Hei, Harald!

Det er ikke nødvendig! Det finnes allerede en meget god oversettele over Hamsun! Denne historien om bjørnen på skogmester ballen har jeg engang hørt i radioen, en jule-ettermiddag for lenge siden. Jeg husker ikke navnet til skuespilleren som leste det. Det var nettopp han som synkroniserer John Wayne i Western-filmene. En mann med meget dyp og grov basstemme. Jeg fant historien på tysk i en liten bok med dikt og små historier til jul.

Velsignet Jul til deg! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 27. Dez 2005, 21:14

Lavskriken du mener nok ballet ok ikke ballen, dette er to helt forskjellige ting.

Artig historie men vil du ha hjelp til feil korrigering?
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 28. Dez 2005, 11:51

Hei, Linda!

Ja takk! Det tar jeg gjerne!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Mi, 28. Dez 2005, 13:03

Lavskriken hat geschrieben:Jeg husker ikke navnet til skuespilleren som leste det. Det var nettopp han som synkroniserer John Wayne i Western-filmene. En mann med meget dyp og grov basstemme.

Ja, det opplevde jeg ogsaa i Tyskland i 70-aarene aa hoere John Wayne snakke paa tysk i filmene!! (Groess, som Groenn Demon sier!!!)

Med vennlig hilsen Harald +
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Bjørnen på skogsmester ballet

Beitragvon Linda » Mi, 28. Dez 2005, 13:24

Har forandret historien til å bli bedre norsk, neppe perfekt men bedre :)

Bjørnen vaklet gjennom skogen. Dette var forresten i vinter. Han var på vei til maskeradeballet. Han var i meget godt humør, da han allerede hadde drukket flere baljer bjørnesnaps. Den blandes med honning, vodka og mange rare urter. Bjørnens forkledning var merkelig: Han gikk i grønn frakk, store støvler og med jaktgevær på skulderen. Dere skjønner: Han hadde kledd seg ut som skogsmesteren.
Plutselig kom ham noen imøte på den knirkende snøen: likeså i grønn frakk, med store støvler og jaktgevær på skulderen. Dere skjønner det kanskje allerede: dette var den ekte skogsmesteren. Skogsmesteren sa med en dyp basstemme: "God kveld, herr kollega! De skal likeså til skogsmesterballet?" "Brumm!" svarte bjørnen, og basstemmen hans var så dyp som slukten langs veien, hvor bussene alltid pleide å falle ned i. "Om forlatelse!" sa skogmesteren skremt, "jeg visste jo ikke, at De er overskogsmesteren!" "Gjør ingenting!" svarte bjørnen vennlig.
Han tok skogsmesteren under armen for å holde seg opprett, og så vaklet begge til kroen, hvor skogsmesterballet skulle gå for seg. Alle skogsmesterne var allerede tilstede. En del av dem gikk med hjortelabber som de viste omkring; andre hadde horn med seg som de kunne blåse på. Alle skogsmestere hadde store skjegg og svingende barter, men bjørnen hadde flest hår i ansiktet.
"Juhu", skrek skogsmesterne og slo bjørnen kraftig på ryggen. " Bra stemning!" svarte bjørnen og slo skogsmesteren på ryggen, men det var som et stort steinras. "Om forlatelse!" sa skogsmesteren skremt, "vi visste jo ikke, at De var overskogsmesteren!" "La oss fortsette!" sa bjørnen. Og så danset de, drakk og lo.

Jeg vet ikke om dere noensinne har opplevd, i hvilken tilstand man kommer i når man danser mye, drikker, ler og synger. Skogsmesterne følte en ordentlig tiltakslyst.
Bjørnen sa: "La oss gå ut å skyte bjørnen!"
Da tok skogsmesterne sine fellvanter på seg, spennte skinnbeltene fast om maven og gikk ut i den kalde natten. De stampet gjennom skogen. De skjøt med jaktgeværene i luften. De skrek Hussa og Hallihallo og Halali. Alt betyr like mye som det andre, nemlig ingenting. Slik er jegerlivet!

Da de gikk forbi ved en busk, rev bjørnen noen tørre nyper løs og spiste dem. Skogmesterne ropte: "Se på overskogsmesteren, din luring!" og spiste likeså nyper og måtte bare le.
Litt etterpå la de merke til at de ikke kunne finne bjørnen. "Hvorfor finner vi ham ikke?" spurte bjørnen.
"Han sitter i sin høle, din dumrian!" Han gikk til hølen, skogmestrene fulgte ham. Han trakk frem nøklen og låste opp lokket og steg ned. Skogmestrene fulgte ham. "Bjørnen er ikke hjemme!" sa bjørnen snusende. "Men det er ikke lenge siden, at han gikk. Det lukter enda meget sterkt etter ham her!" Så vaklet han tilbake til kroen og skogsmestrene fulgte etter ham. Etter denne anstrengelsen drakk de mye, men bjørnen drakk så mye som smeltevannet som river vekk bruene. "Om forlatelse!" sa skogsmestrene skremte, "De er en storartet overskogsmester!"
Bjørnen sa: "Bjørnen er ikke i skogen, bjørnen er ikke i sin høle. Da blir det bare ett: Han må være blant oss, forkledd som skogsmester!" "Helt enig!" skrekde andre skogsmesterne og begynte å se på hverandre mistenksomme. Det fantes blant dem en meget ung skogmester med bare et lite skjegg. Han var den svakeste og mest engstelige av dem.
De avgjorde, at han måtte være bjørnen. De letet etter noe langs veggene. "Hva leter Dere etter?" spurte den unge skogsmesteren. "Vi leter etter våre jaktgevær, for vi skal nå skyte deg! Det er du som er bjørnen!" svarte de.
"Dere skjønner absolutt ingenting om bjørner!" sa bjørnen. "Bjørnene har en hale og dessuten klor på potene!" "Dette har gutten ikke!" sa skogsmestrene, "Men, pokker, De har jo en hale og klor på potene, herr overskogsmester!"
I samme øyeblikket kom bjørnens hustrue inn på kroen og var meget sint: "Fy faen! I hvilket selskap befinner du deg her?" skrek hun. Hun bet bjørnen i nakken for å gjøre ham edru igjen og gikk ut med ham. "Det var bare synd at du kom så tidlig!" sa bjørnen i skogen. "Vi hadde nettopp funnet bjørnen! Men det gjør ingenting! La oss fortsette en annen dag!"
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Bjørnen på skogmester ballet

Beitragvon Lavskriken » Mi, 28. Dez 2005, 14:07

Hei, Linda!

Hjertelig takk for korrekturen! Jeg er helt enig: Din tekst leses mye bedre og mer flytende enn min. Du skjønner kanskje: Jeg prater og skriver norsk ikke "med hodet", men "med magen". For jeg har aldri fått en skikkelig undervisning i norsk grammatikk. Jeg skriver bare etter følelsen.

Et spørsmål i tillegg: Skriver man skogmesteren med forbindelses-s eller ikke? Skogmester eller skogsmester?

Jeg vet at jeg svært ofte tar feil med kjønnet. Jeg beklager at jeg har en ordbok hvor jeg ikke kan gjenkjenne, om ordet er nøytralt eller ikke. Så skjer det igjen og igjen, at jeg bruker det galt.

Jeg aner heller ingenting om norske komma-regler. De er annerledes enn de tyske, la jeg merke til. Men jeg har ikke enda funnet ut, hva jeg må akte på i denne sammenhengen.

Det mest viktige er at man kan gjøre seg forståelig. Reiser jeg til Norge, så har jeg aldri beklemmelser på grunn av språket. Har man lært et språk på skolen, da er man bare ut etter å bruke grammatikken på den riktige måten, og dette blir en stor hemmelse i kommunikasjonen.

Original-historien på tysk om "Bjørnen på skogsmester ballet" kan du forresten lese i boken "Weihnachtsbuch für Kinder", utvalgt av Elisabeth Borchers, Insel-forlag, Frankfurt. Min utgave er fra 1975. I denne utgaven finner du dessuten den anekdoten om "Babusjka og de tre kongene" som jeg har oversatt en annen dag.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mi, 28. Dez 2005, 14:16

Det heter skogsmesteren mener jeg, höres for meg bedre ut enn skogmesteren.
Jeg har null peiling paa norsk grammatikk og bruker kun to kjönn, hankjönn og intetkjönn men saa er jeg jo fra Bergen
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Mi, 28. Dez 2005, 14:41

Linda hat geschrieben:Det heter skogsmesteren mener jeg, höres for meg bedre ut enn skogmesteren. Jeg har null peiling paa norsk grammatikk og bruker kun to kjönn, hankjönn og intetkjönn men saa er jeg jo fra Bergen

Der er jeg nok litt uenig. Jeg ville si skogmesteren. Men, man kan nok forsvare begge stavemaater.

(Men, jeg er fra Oestlandet!!)

Mvh Harald =
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Dagros » Mi, 28. Dez 2005, 15:41

Det heter skogmesteren uten s.
Time you enjoy wasting is not a waste of time.
Dagros

Beitragvon Frøken Ur » Mi, 28. Dez 2005, 17:51

Hei!

Lavskriken hat geschrieben:Jeg vet at jeg svært ofte tar feil med kjønnet. Jeg beklager at jeg har en ordbok hvor jeg ikke kan gjenkjenne, om ordet er nøytralt eller ikke.

Jeg anbefaler i dette tilfellet å kjøpe "Tanums store rettskrivningsordbok",
i tillegg til en vanlig ordbok, selvsagt. Den inneholder alt du trenger, fra kjønn til bøyingsformer, du vil i hvertfall aldri angre på kjøpet.
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Di, 03. Jan 2006, 8:09

Lavskriken hat geschrieben:Jeg aner heller ingenting om norske komma-regler. De er annerledes enn de tyske, la jeg merke til. Men jeg har ikke enda funnet ut, hva jeg må akte på i denne sammenhengen.

Her finner du de viktigste kommareglene:

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=717

Jeg maa innroemme at jeg av og til slurver litt med disse reglene. Men feil bruk av komma kan jo ha fatale konsekvenser! Sammenlign f. eks. disse to setningene:

"Skyt ham ikke, vent til jeg kommer!" og

"Skyt ham, ikke vent til jeg kommer!"

Mvh Harald =
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Di, 03. Jan 2006, 8:32

Dagros hat geschrieben:Det heter skogmesteren uten s.

Ja, det gjoer nok det. Det heter ogsaa maskinmester og banemester, for ikke aa snakke om malermester, roerleggermester osv.

Men, paa den annnen side: Det heter faktisk stasjonsmester!

Mvh
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Di, 03. Jan 2006, 11:58

Harald96 hat geschrieben:
Dagros hat geschrieben:Det heter skogmesteren uten s.

Ja, det gjoer nok det. Det heter ogsaa maskinmester og banemester, for ikke aa snakke om malermester, roerleggermester osv.

Men, paa den annnen side: Det heter faktisk stasjonsmester!

Mvh

...og det heter skogsvei ;-)

En helt ok ordbok finnes online under http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk