Rasehets mot blondiner

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Rasehets mot blondiner

Beitragvon Linda » Mo, 20. Mär 2006, 20:16

http://www.propaganda-as.no/php/art.php?id=296559

Beklager men jeg sitter her og ler meg i hjel... og jeg er blond..
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Rasehets mot blondiner

Beitragvon Grønn Demon » Mi, 22. Mär 2006, 13:42

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/22/461471.html

Sutring er de glad i...

Det som er litt dumt er at idioti på lik linje når fram, så lenge den stemmer fra venstresiden.
Jeg tenker f. eks. på reklamen for Oslo City og ski-legene (eller hva de enn het).

Men generelt er jeg nok enig i at rasisme ofte aksepteres, så lenge den er rettet mot hvite.
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mi, 22. Mär 2006, 13:47

rassisme mot blondiner?
Fordi man lager vitser om dem?

Da jeg var ung (høhøhøhø) hadde vi "alle barna" vitser. Ok rassisme mot barn.
Så har vi ingeniør vitser
Svenske vitser
dankse vitser osv.

Nei og nei så fæl verden er da ;)

Bra denne saken ikke nådde frem
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Mi, 22. Mär 2006, 13:48

Enig!
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Mi, 22. Mär 2006, 14:13

Linda hat geschrieben:rassisme mot blondiner?
Fordi man lager vitser om dem?

Da jeg var ung (høhøhøhø) hadde vi "alle barna" vitser. Ok rassisme mot barn.
Så har vi ingeniør vitser
Svenske vitser
dankse vitser osv.

Nei og nei så fæl verden er da ;)

Bra denne saken ikke nådde frem

Samtidig er det ikke greit med "negervitser" eller jødevitser eller "pakkisvitser". Er det dobbeltmoral?

Jeg synes ikke, siden blondiner (eller ingeniører eller svensker) ikke blir diskriminert i virkeligheten, mens de gruppene jeg listet opp faktisk erfarer rasisme på kroppen hver dag, ikke minst fra grupperinger slik som den som skapte seg pga. en harmløs blondinevits.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Mi, 22. Mär 2006, 14:26

Ingo M hat geschrieben:Samtidig er det ikke greit med "negervitser" eller jødevitser eller "pakkisvitser". Er det dobbeltmoral?

Jeg synes ikke, siden blondiner (eller ingeniører eller svensker) ikke blir diskriminert i virkeligheten, mens de gruppene jeg listet opp faktisk erfarer rasisme på kroppen hver dag, ikke minst fra grupperinger slik som den som skapte seg pga. en harmløs blondinevits.

Problemet er at det vil være vanskelig å definere hvem som blir diskriminert i virkeligheten.

Blondiner (etniske nordmenn/tyskere) erfarer faktisk diskrimering i innvandrer-miljøet. Jeg har nylig lest en artikkel om at norske jenter på skoler på Grönland har begynt å dekke seg til, for å slippe å bli kalt "horer".
Og gjerningsmennene slipper problemer fordi kritikk ofte oppfattes som rasisme.
Etter min mening er altså dagens oppfatning av "rasisme" diskriminerende i seg selv, ettersom det er greit å fornærme hvite. Er de virkelig så spesielle?

På skolen hadde jeg en venninne som var leder i "Grüne Jugend" (ungdomsorganisasjonen til partiet "Bündnis 90/Die Grünen").
Hun hadde jeg mange morsomme samtaler med :D.
Etter en stund fikk jeg nemlig overtalt henne til at afrikanere faktisk hadde genetiske fordeler i sport. Det var heller ikke så lett, men at afrikanere faktisk var bedre, det gikk jo an.
Og så snudde jeg det hele ved å si: "Men hvis de er bedre i det ene, kan det vel også hende at de er dårligere til annet?"
Ikke at jeg egentlig brydde meg, men å se henne slåss med logikken var rett og slett genialt! :D
Bild
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Mi, 22. Mär 2006, 14:49

Grønn Demon hat geschrieben:Problemet er at det vil være vanskelig å definere hvem som blir diskriminert i virkeligheten.

Jeg tror du oppsummerer problemet ganske greit i denne ene setningen.
Jeg tror også at rasisme har veldig mye med majoritet/minoretet i et enkelt miljø å gjøre. Der blondiner eller etniske nordmenn er i mindretallet kan det godt hende at de blir utsatt for rasisme i form av nedsettende omtale. Og igjen helt enig med deg, nei, det er ikke greit.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Mi, 22. Mär 2006, 14:54

Linda hat geschrieben: Så har vi ingeniør vitser

Og advokat-vitser:

St. Peter og Gamle-Erik hadde en gjerdetvist.

"Jeg gaar til sak mot deg!" sa St. Peter

"Haah, hvor skal du faa tak i advokater", svarte Gamle-Erik

Mvh
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 22. Mär 2006, 20:20

Hei, alle sammen!

Ikke alle oppfatter blondiner som noe diskriminerende! Har dere engang sett på et tyrkisk TV-programm? Da kan man alltid se unge tyrkiske damer med blondt hår, enten de synger eller de moderer en TV-diskusjon eller de rapporterer fra en begivenhet. Helt sikkert er ikke alle disse damene blondiner, men de har gjort seg blond. Dvs at blonde damer har en bedre status i Tyrkia enn hos oss, fordi tyrkiske menn liker å se på blonde damer på TV-skjermen, særlig siden man møter mørkhårede kvinner i Tyrkia først og fremst.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Mi, 22. Mär 2006, 20:24

Jeg har også hørt at de ikke diskriminerer tyrkere i Tyrkia.
Det må virkelig være et fantastisk land å leve i!
Bild
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk