Norsk i Stormarn

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Norsk i Stormarn

Beitragvon Tullemor » Fr, 31. Mär 2006, 17:30

Hei! Jeg er temmelig ny i forumet og liker det kjempegodt! Har bodd i Tyskland i snart 12 år. Liker meg godt, men savner å ha noen som snakker norsk i nærheten. Jeg har tre barn på 12, 8 og 5 år. De to yngste forstår, men snakker dessverre ikke så godt norsk. Fins det noen med barn som snakker norsk i her i Stormarn? Barn lærer jo best ved å leke med andre barn... Hilsen Tullemor
Tullemor

Re: Norsk i Stormarn

Beitragvon Imsewims » Fr, 31. Mär 2006, 20:00

Hehe! Hvor ligger Stormarn hen?
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Tullemor » Fr, 31. Mär 2006, 21:18

Kreis Stormarn ligger mellom Hamburg og Lübeck :)
Tullemor

Beitragvon whiskyheks » Mi, 05. Apr 2006, 11:00

Siden du bor i Großhansdorf skulle det vel ikke være store problemet for deg og ta en tur in til Sjømannskirken i Hamburg. Det må jo ikke være til gudstjenesten. De har mange andre aktiviteter òg.

Hilsen

Astrid
whiskyheks

Beitragvon Tullemor » So, 16. Apr 2006, 22:20

Takk for tipset, Astrid, men vet ikke om jeg hadde følt meg så vel der. Jeg har faktisk aldri vært i Sjømannskirken før, men så er jeg heller ikke medlem. Har aldri hatt noe godt forhold til kirken og er utmeldt av Statskirken. Hadde derfor håpet å kunne finne andre norske bosatt i nærheten via dette forumet... Er du forresten utvandret fra Norge?

Hilsen Tullemor
Tullemor

Beitragvon whiskyheks » Mi, 19. Apr 2006, 13:41

Nei, jeg er født og oppvokst i Hamburg. Foreldra mine flyttet fra Norge. Det er mange som bruker kirken bare som møtested for normenn. Og der kan du også få vite om det er noen som bor i din nærhet om du ikke har kontaktet konsulatet i Hamburg allerede. Marit gir også norskundervisning der både for voksne og for barn. Kanskje ungene dine kan treffe noen via henne? Ellers har de visst begynt med en gruppe for "damer" mellom 20 og 40 som treffes for å prate om Tyskland, familien og alt mulig rart.
Blir du med på 17.mai-feiringen i Planten un Blomen (Hamburg)? Vi går tog, har tale og det er lek for barna.
whiskyheks

Beitragvon Tullemor » Mi, 19. Apr 2006, 19:59

Hei igjen og takk for svaret! Nei, jeg har ikke spurt direkte på konsulatet, så det er jo også verdt et forsøk.
Ellers får vi snart ta oss en tur til Sjømannkirken da. Vet du tilfeldigvis når Marit er der? Og er 17. maifeiringen i Planten un Blomen på ettermiddagen? I Tyskland er det jo vanlig skoledag... Håper at vi kan klare å få med oss feiringen likevel!
Du snakker forresten tydeligvis perfekt norsk selv om du ikke har bodd i Norge noen gang. Så bra at foreldrene dine har vært konsekvente med å snakke norsk!
Tullemor

Beitragvon whiskyheks » Do, 20. Apr 2006, 16:36

Ja, vi prater bare norsk hjemme. Jeg kunne ikke et ord tysk da jeg begynte i barnehagen.
Marit er der ganske ofte, men du kan sikkert få nummeret når du ringer kirken.
Ja, 17.mai er en vanlig skoledag, men ungene dine har en rett å feire nasjonaldagen og vi fikk alltid fri fra skolen uten problemer. Ikke glem bunaden!
whiskyheks

Beitragvon Tullemor » Do, 20. Apr 2006, 17:52

Ja, da skal jeg prøve å få dem fri 17. mai. Jeg har husflidens Rogalandsbunad, så den skal jeg ta på meg. Da sees vi kanskje?
Tullemor

Beitragvon whiskyheks » Fr, 21. Apr 2006, 8:45

Ja, det gjør vi. Jeg har Sunnmørsbunad og mamma har Telemark, du finner oss nok. :-)
whiskyheks

Zurück zu Forum på norsk