Norge er såååå dyrt!

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Norge er såååå dyrt!

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 18. Jul 2006, 23:39

greit :wink:

har heller ikke lyst på en lidl-diskussion 8)

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Kerstin i Norge » Mi, 19. Jul 2006, 7:18

Jeg handler største delen av grønnsaker direkte hos bonden.
Kerstin i Norge
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 19. Jul 2006, 8:14

og hvor mye betaler du da, hvis jeg får spørre om det?!

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Kerstin i Norge » Mi, 19. Jul 2006, 9:04

definitiv mindre en i de meste butikker. Poteter f.eks. på øyeblikket 6 kr per kilo, jeg få en hel plastpose fylt med squash for 20-30 kr osv.
Kerstin i Norge
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 19. Jul 2006, 11:11

det var jo jammen en god pris! ja, det lønner seg da!

hilsen
den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Kerstin i Norge » Mi, 19. Jul 2006, 11:19

Finnes det landbruk i nærheten, bare spør om de selger direkte. På denne måten skaffer jeg meg rødbete, syltagurker, alt mulig av kål, også frukt, gresskar osv. Og jeg har flere plasser hvor jeg få lov å plukke rips, solbær osv.
Kerstin i Norge
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » So, 23. Jul 2006, 13:21

For meg er det ren ironi at det finnes mange butikker eller kjeder i Norge som reklamerer med „LAVPRIS“ for produktene sine...
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Mo, 24. Jul 2006, 16:34

Hei Menneskejerven, det er slett ikke ironisk ment, men berre "advertising as usual". Når en leser det magiske ordet så setter seg det fast i underbevisstheten, og det er nok for å ha en viss påvirkning hos folk flest.Og enkelte ting er virkelig "lavpris", enten med eller uten at de blir betegnet på denne måten.

Men helt enig med deg, bortsett fra noen enkelte ting fins det ingenting her som er lav i prisen :-?
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Mo, 24. Jul 2006, 22:26

Helt enig, frøken Ur, jeg forstår taktikken og vet at den går opp, totalt sett. Lavpris betyr vel bare „lavere pris enn i butikken rundt hjørnet“. Men for en utlending er det ren ironi å gå inn i en „lavprisbutikk“ og se at nesten alt koster 30-50- eller 100% MER enn det du er vant til hjemmefra...

De fleste utlendingene, som det her er snakk om, er riktignok i Norge på ferie og betaler disse pengene mer eller mindre frivillig.
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Di, 25. Jul 2006, 11:47

Heisann,

Menneskejerven hat geschrieben:Lavpris betyr vel bare „lavere pris enn i butikken rundt hjørnet“.

Temmelig ofte opplever du at de lover lavprisen til deg, men når du ser deg rundt innenfor butikken, så finner du den ikke :shock: Men de har nå nettopp oppnådd det de ville med dette, nemlig at du har kommet deg innenfor deres butikk, og de håper, når du først er inne, vil du da helt sikker ta med deg det ene eller andre :-?

Men for en utlending er det ren ironi å gå inn i en „lavprisbutikk“ og se at nesten alt koster 30-50- eller 100% MER enn det du er vant til hjemmefra...

Det er det, selvsagt. I går hadde jeg til og med anledning å være vitne til en handletur av en tysk familie her i det lokale supermarkedet. De stod foran fiskeutstyret og fikk sjokk da de så hvor kjempedyrt det er, "98 NOK, das kann ja nicht stimmen, dass das fast 13 Euro sind, fuer 2 Blinker in dieser Groesse, ich fasse es nicht! Und guck mal hier unten, habe dieselbe Rolle, nur eine Nummer groesser, die kostet hier fast 80 Euro, die habe ich zu Hause fuer 29.95 gekauft!" Da måtte jeg tenke på inlegget ditt med det samme :idea: :wink:

De fleste utlendingene, som det her er snakk om, er riktignok i Norge på ferie og betaler disse pengene mer eller mindre frivillig.

Frivillig, hmm, de blir vel nødt til det, mer eller mindre, de har jo rett og slett ingen annet alternativ...
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 25. Jul 2006, 12:02

Det er ikke rart at folk stapper biler og boboiler fulle av mat når de skal oppover.
Det at andre ting er dyre er greit nok, hvis man har litt peiling sørger man for å bruke skjemaer fra tollkontoret hvor man får igjen hele merverdiavgiften (ikke tax refund, der får du ca halvparten, den andre halvparten tar firmaet) etter man har forlatt landet igjen.
Vi handler klær og sko når vi er i Norge, når man trekker fra merverdiavgiften er det billigere enn her nede.

Men når man så vil ta buss, spise mat, gå på kino, være litt sosial.. det er da lommeboken tømmes.
Man kan klare seg uten en del ting mens man er på ferie, men mat er en av tingene man MÅ ha.
Jeg ser venner som har dårlig råd, de blir tvunget til å spise usunt fordi usunn mat er billigere. Er litt ironisk at en stor bolle koster 10 kroner mens en liten agurk koster 16 kroner.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon snowstorm » Mi, 26. Jul 2006, 0:08

Har besøk fra Tyskland for tiden. Kan trygt si at det merkes når jeg handler. Nå er de ikke veldig kresen, men når det er ferie liker vi ferske rundstykker til frokost med greit pålegg. Går minst en hundrelapp hver morgon bare der, gjerne litt til.

Middager var det en del grilling men også enkel pasta med spinat. I løpet av ei uke brukte jeg nesten 3000 nok, bare på mat, øl ikke med i regnestykket.

Besøket, som var i Norge for første gang, var forberedt at ting og tang koster litt mer enn det de er vant til. Matprisene ble akseptert uten mas, bare øynene ble store. Men inngangsbilletten til en liten mineralmuseum kom på 80 nok og det skapte vantro.

Hilsen Patricia
Ich bin keine Signatur. Ich bin hier nur die Putzfrau!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Heico-M » Di, 01. Aug 2006, 15:38

Det opplevde vi også når vi var i Norge i 2005.
Inngangsbilletten til Sima Kraftverk i Eidfjord kostet 180 kr. for 2 vaksne og 2 barn. Da kjørte vi med en buss ind i berget og så en film over byggningen av annlegget - det var alt.
Matpriserne var også dels sjokkerende.

Men folk må jo ha noen penger - vi var i Legoland i Billund / DK denne sommeren - og det koster 225,- DKK for en voksen og 195,- DKK for et barn. Men til tross for det var det sååå mange folk i. Jeg så på parkeringsplassen, at de fleste var danske, svenske og nordmenn. Og de kjøpte masser av leketøy, og restaurantene var full også.

Hilsen

Heico

(unnskyld hvis norsken min er ikke så godt)
Heico-M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon tica » Di, 01. Aug 2006, 21:20

Heico-M

Dit norske er perfekt til en dansker :wink:
Gruß, tica
-------------------------------------------------------
Schlofoten - Verdens Vakreste Øyrike
tica

Beitragvon Heico-M » Mi, 02. Aug 2006, 8:43

Haha, jeg er tysk, men har lært meg dansk til jobben min.

8)

Hilsen

Heico
Heico-M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk