Her er det stille!

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Her er det stille!

Beitragvon Lavskriken » Sa, 07. Jul 2007, 17:10

Ikke noe nytt på tråden siden flere uker! Det finnes ikke lenger Norge enthusiaster i Tyskland som kanskje liker å skrive på norsk!

Jeg er fremdeles her. Og nå er det bare 2 uker igjen at jeg skal reise til Norge. Været er for tiden ikke det fineste i Norge: Mye regn og gråvær. Men jeg håper at det skal forandre seg i løpet av de neste ukene. Litt av en sommer skulle vi virkelig ha, mens vi oppholder oss i Norge! Vandringer i regn og tåke er ikke så ønskelige.

Jeg skal dessuten besøke mine norske venner - og kanskje møte lavskriken, den liten brun fugl i skogen som gav meg sitt navn som brukernavn er på tråden.

En hjertelig hilsen til alle som kanskje kikker inn her og har interesse til å gjøre tråden litt mer belivelig enn den var i de siste 6 uker!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Her er det stille!

Beitragvon Susanne » Sa, 07. Jul 2007, 18:56

Lavskriken hat geschrieben:...Været er for tiden ikke det fineste i Norge: Mye regn og gråvær. ...

Spørs hvor i landet man oppholder seg... her på Sunnmøre har det vært sommer i flere uker nå - og i går hadde jeg 30 grader i stua! Nesten litt for varmt, men jeg skal ikke klage! Og 20 grader etter midnatt ute på terrassen er veldig deilig... 8)
Jeg er glad at jeg ikke bor i Sørnorge!

Hilsen fra sommeren i Norge
Susanne
Susanne
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Udo » So, 08. Jul 2007, 0:03

Susanne hat geschrieben:
Lavskriken hat geschrieben:...Været er for tiden ikke det fineste i Norge: Mye regn og gråvær. ...

Været i Tyskland er for tiden ikke det fineste heller!
Mandag reiser vi til Nordnorge (Lofoten) og håper at det er finere der.

Dessuten er jeg helt ny her og syntes alt at denne tråden var ikke i bruk.

Hilsen Udo
Udo

Beitragvon the-sun » Mo, 09. Jul 2007, 18:55

Endelig har mi god vær i Sørlandet igjen :-) Sol og litt kjøling, så fint.
Synes ikke det er så verst med regn. Da blir i hver fall strømmen til vinteren ikke så dyrt. :-)

Hilsen, Britta
Nicht mehr im Forum aktiv.
the-sun
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Barney Bär » Di, 10. Jul 2007, 13:06

Hei, lavskriken,

de fleste spørsmål skrives jo på tysk, fordi de er fra tyskene og da er det enkelter å spørre og å svare på tysk, ikke sant?
Og skrive på norsk om været...vet ikke, men kanskje bedre enn ingenting...

Her har vi bare noen lysne øyeblikker, men for det meste regner det og ofte ganske sterk. Derfor frykter alle her, at vannet i Drammen stiger igjen. Vannet i Drammenselva kommer jo fra flere store fjellområdelser.

Håpentlig finnes noen temaer å skrive om, fordi jeg liker det egentlig å skrive på norsk og lærer meg opp i språket.

Ha en fin dag!
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Di, 10. Jul 2007, 19:18

Barney Bär hat geschrieben: at vannet i Drammen stiger igjen. Vannet i Drammenselva kommer jo fra flere store fjellområdelser.

Siden du bor i Drammen, kjenner du kanskje denne: "En dram i timen er bedre enn en time i Drammen!" :D Haha!
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Barney Bär » Di, 10. Jul 2007, 19:55

:lol:

Nei, denne kjente jeg ikke, men jeg bor jo ikke akkurat i drammen. Det er omtrent en time å kjøre. Men jeg skal huske den, tusen takk.

:lol:
lg
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 11. Jul 2007, 17:57

Hei, Barney Bär!

Barney Bär hat geschrieben:Og skrive på norsk om været...vet ikke, men kanskje bedre enn ingenting...

Her har vi bare noen lysne øyeblikker, men for det meste regner det og ofte ganske sterk. Derfor frykter alle her, at vannet i Drammen stiger igjen. Vannet i Drammenselva kommer jo fra flere store fjellområdelser.

Tusen takk for svaret!
Det var ikke hensikten å skrive om været. Hensikten var det å gjenoppleve kontakten her på forumet på norsk! Det var jo ingen bidrag der siden 25. mai!

Hvordan været i Norge skal vise seg, skal jeg snart oppleve selv: den 26. juli skal jeg reise med fergen fra Kiel til Oslo. Selvfølgelig håper jeg at vi ikke bare sitter i regnværet.

For øvrig: Er det ikke bedre å skrive: "Å skrive på norsk om været ..."?

Hilsen til deg!

Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Barney Bär » Mi, 11. Jul 2007, 19:49

åh, det er riktig, det skulle hete "og å skrive på norsk..."

vi alle venter på solen her, i dag ble det litt bedre, men vi må se, hva helgen bringer...

Skal du besøke Buskerud, da?

hilsen
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Sa, 14. Jul 2007, 21:22

Hei, Barney Bär!

Ja, det er sikkert mulig at vi reiser i Buskerud, når vi er underveis i Norge. Vi har ingen bestemt reiserute, skal reise med bil og telt (ikke bobil!). Det var først og fremst min kone som har planlagt alt. Hun har en lang rekke av mål som vi skal ta - dersom været tillater dette!

Og tilsist skal vi møte våre venner Håkon og Kristian med kona Ingjerd. Håkon har sin hytte på Vestre Gausdal, og Kristian og Ingjerd bor i Lillehammer og skal visst besøke Håkon i den tiden, da vi er hos ham.

Ved Mjøsaen har jeg mine norske røtter!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon cantara » Sa, 14. Jul 2007, 21:33

Halaien, tror de fleste tyskerne som bor i Norge har nok språk utenom dette forumet, og de er kanskje lite grann mer fokusert på å opprettholde morsmålet sitt enn å skrive på norsk innenfor dette vinduet. Jeg vet ikke, jeg.

Når det gjelder været så er jeg nå temmelig lei meg, kun regndager, av og til en eller to dagers perioder med solvarme. Resten regn. Og enda betre: nå begynner det å blåse igjen, i tillegg til regnbygene. Skulle tatt meg en tur til syden, jeg. 8)
cantara

Beitragvon Barney Bär » Sa, 14. Jul 2007, 23:24

vi snakker for mye tysk hjemme, som jeg synes: ungene har ferie og min mann snakke engelsk for det meste på jobben, fordi der er medarbeiderer fra flere andre land.
Og jeg er hjemme med en stor familie og naturligvis mye arbeid, huset må pusses opp, osv.
I blant er jeg lykkelig når en nordmann ringer som jeg kan snakke norsk med.

Bjørkene får gule blad! :shock:
Betyr det sommerens ende nå? :cry:

ha det...
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 17. Jul 2007, 19:22

Regn?! Jeg hadde vært glad for regn i de siste to dagene... Vi hadde 38 varmegrader i går og 34 eller noe sånt i dag. Det er da alt for varmt for meg. Tror jeg må flytte til nordpolen hvis det skal være sånn nå fremover.

cantara hat geschrieben:Halaien, tror de fleste tyskerne som bor i Norge har nok språk utenom dette forumet, og de er kanskje lite grann mer fokusert på å opprettholde morsmålet sitt enn å skrive på norsk innenfor dette vinduet. Jeg vet ikke, jeg.

Ja, det kan være slik kanskje. Mens jeg bodde i Norge så prøvde jeg også å snakke tysk med folk når jeg hadde muligheten. Og her i Tyskland leter man desperat etter folk som snakker norsk. Selv om jeg har en norsk-talende romkamerat hjemme, snakker vi nesten aldri norsk sammen. Kanskje også fordi han ikke er så glad i å snakke norsk. Ja vel... Men det hjelper jo når man leser bøker og har mye kontakt til nordmenn. Synes jeg 8)

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Wilarda » Sa, 21. Jul 2007, 18:22

@ hobbitmädchen
<Tror jeg må flytte til nordpolen>
Ja, hvis du trenger kul lufta, jo.
Polarkrisen hadde nesten 25°C for enn uke. Jeg hadde et fint Solbrann på ansikten, ble nesten spist av knott og mygg foran polarsirkelen.BildBildMen ja, nå været er fint, litt blåst, litt regn og delvis sola.
I går, på jakten om makrell, jeg hadde virkelig bruk for min hanske...

Hilsen Tay
Back to the roots.
Wilarda

Beitragvon cantara » So, 22. Jul 2007, 0:34

Wilarda hat geschrieben:I går, på jakten om makrell, jeg hadde virkelig bruk for min hanske...

Skjønner ikke helt hva du mener med dette, men likevel...
Hvorfor trenger du hansker på deg når du får deg noen makrell?

Har forresten fått noen 30 stykker i dag innenfor 15 min., med fiskeharp (shrimps) og rett under overflaten. 5-6 stykker med en gang er ikke akkurat sjelden. Det er nå helt vanlig her i området, men det lønner seg mer til slutten av Augusten/ i begynnelsen av Septemberen, da har makrellen seg mett- og fettspist og har blitt mye større (og kjøttet inneholder også mye mer fett).
cantara

Nächste

Zurück zu Forum på norsk