Nei, der fikk jeg den! Vel, vel. Jeg er jo vant til at fundamentalistiske kristne har en inherent "Jeg føler meg såret"-måte å svare på all kritikk på ... Dette gjerne mens de pøser ut eder og galle om homofile som vil brenne i helvete osv. (Det sies selsvagt sjelden så åpent, men det er jo det som er ment.)
At 90% skulle være religiøse, er for det første et usaklig argument, sånn som "fjortis"-argumentet ditt: "Jeg har rett fordi alle andre mener det samme." For det andre tviler jeg på at det stemmer. Rett nok står sånn rett under 90% i statskirken, men at de skulle ha en veldig sterk tro om at alle ikke-troende og/eller homofile, fraskilte osv. havner i helvete, se det tviler jeg på.
Det må også være klart at jeg ikke kritiserer troende mennesker. For all del! Men at de skal kunne komme vekk med alle mulige merkelige meninger, som de attpåtil gjerne vil prakke på hele samfunnet, med begrunnelsen "Dette er min tro, så det har du det med å respektere", det finner jeg for drøyt. Jeg forbeholder meg retten ikke bare til å kritisere undertrykkelse av kvinner, homofile o.a., vitenskapelig dumskap som såkalt kreasjonisme, samt misjonering, men også til å ironisere over det.
Når du mener at
http://www.herregud.com står for "fjortishumor", ja, så har du selvsagt all rett til å mene det. Selv om det du sier ikke forblir annet enn skjellsord, ettersom du ikke begrunner påstanden din. Selv må jeg nok si meg veldig uenig i det. Av de fjortisene jeg har hatt gleden av å undervise, hadde nok ingen, eller blott få, vært i stand til å forstå den siden. Og for øvrig; Intet stygt sagt om fjortiser!!! Rent objektivt må jeg vel også si at ironien der er på et rett høyt plan.
Å si at "Paven har mange liv på samvittigheten" er nok å gå litt over streken, jeg skal være enig i det. Men synes en sånn formulering var på sin plass etter all den ukritiske forherligelsen. Det medfører dog delvis riktighet om en ser på alle som sannsynligvis er døde som følge av kondompolitikken hans eller alle de homofile som har tatt livet sitt som følge av DEN politikken hans.
Argumentet "Vi trenger en konservativ motvekt i samfunnet" finner jeg veldig hjerterått, og det står hele tiden ubegrunnet. Hvorfor trengs en motvekt? For å vise at det finnes noen bedre måter å leve livet på enn det vi homofile gjør, det alenemødre måtte gjøre?