Valg i Norge

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Valg i Norge

Beitragvon Magnetic North » Di, 30. Aug 2005, 23:23

Linda hat geschrieben:...dirndl og Bratwurst er ikke noe for meg.

Man må vel ikke være norsk for å kunne si det (sier en som hater Dirndl og Bratwürste (grøss!), uansett om de er bayriske eller kommer fra hvor som helst ) ;)
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon snowstorm » Di, 30. Aug 2005, 23:24

Syns ikke i det hele tatt at man må ta statsborgerskap for å være integrert! Jeg er tysk og bor i Norge, mest sannsynlig kommer jeg til å bli boende her bestandig. Men jeg skal ikke gi opp mitt tysk statsborgerskap, kommer ikke på tale. Hvis jeg kan få den norske i tillegg, da hadde jeg takket ja. Men ellers ikke.

Tror nok at Linda er i en liknende situasjon som meg. Flyttet til utlandet pga mannen. At man har det greit der er fint og vel, men man er ikke der fordi det var livets store ønske. Men det har ingenting med integrering å gjøre.

Og ærlig talt: for Nordmennene kommer jeg alltid til å bli tysk, spiller ingen rolle hvilken pass jeg har.

Hilsen Patricia

PS. Fant ut at mitt barn ikke lengre får tysk statsborgerskap automatisk. Siden jeg er gift med Nordmann og er fast bosatt i Norge må jeg søke om tysk statsborgerskap innen første leveåret. Og det skal jeg gjøre!
Ich bin keine Signatur. Ich bin hier nur die Putzfrau!
snowstorm
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon pannekakelansk » Di, 30. Aug 2005, 23:42

Hei sammen.
Jeg har tysk passen og statsborerskapet mitt er også tysk. Men er jeg tysk føler jeg som en tysk? Jeg bo her siden jeg blitt født også foreldrene mine, besteforeldrene osv.
Men er jeg en typisk tysk?
Jeg skjønner Linda veldig godt.
Om jeg skal skaffe meg kanskje norsk statsborgerskap i sju år har jeg ikke bestemt men jeg tror det pga jeg elsker dette landet.

Men at det finnes nesten tyriske bydeler i Berlin f.eks. ha jo også noen for å gjøre med politiken. Denne første tyrkene som har kommet i seksti-tallet trodde jo at de skal flytte hjem etter noen år og at derfor tysk er ikke så viktig - men når de fikk barn her som ønsker ikke å flytte tilbake til Tyrkia har de ombestemt seg. Delvis har de også kommet fra områder hvor de hat ikke fått en (god) skoleutdanning så at de kan ikke skrive tykisk. På dem er det sikkert kjempe vanskelig å lære seg tysk. Samtidig med en tysk kultur som ofte viser med pekefingeren på utenlanske medborger.
Jeg tror det finnes mye som har hatt det mye vanskeliger å integrere seg selv uten støtte enn vi har det nå vi flytter til Norge.
Hvor ofte bli en av de russisk-tyskerne oppkalt russisk ennå de har tysk statsborgerskapet og ikke den fra Russland? Og hvor ofte har de bllitt oppkalt tyskerne i Russland foran???

Det hele er ikke så enkelt som det synes av og til.

Er jeg tysk? God spørsmål. Sikkert er at jeg har dette statsborgerskapet og at familien min er påvist ned til 17XX for å være tysk. Men til tross har jeg blitt oppkalt som "du er jo noet annet - du har jo alltid være forskjellig fra oss".

Så du kan ha alt fra et land og bor der uten å føle deg som å tilhører til dette landet. Men du kan også ha alt fra et land og bo i et annet men føler deg tilhørig til dette landet du er fra.

Hilser

Pannekakelansk
pannekakelansk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Di, 30. Aug 2005, 23:56

Magnetic North hat geschrieben:her lever mange utlendinger som er slett ikke integrert på noen måte. For det ene skyldes det omstendigheten at de ønsker ikke å bli integrert,

Nettopp.

Magnetic North hat geschrieben:for det andre er det helt tydeligvis ikke sååå viktig, Tyskland er jo svært utlendingsvennlig og tåler at en kan muligens ikke tilstrekkelig tysk eller kjenner ikke visse omgangsformer av det tyske samfunnet.

Absolutt uenig. Jeg ser ikke på Tyskland som utlendingsvennlig, tvert imot. Denne "integreringspolitikken" nytter ingen. Utlendingene som ikke integrerer seg har mye vanskeligere for å finne en jobb og få nye sosiale kontakter. Jeg kan ikke se noe vennlig med det.
Og siden man ikke får kontakt, bygges opp foredommer mot hverandre.

Magnetic North hat geschrieben:So what? Er det grunn nok til at de skulle stikke av??

Jeg håper ikke det. Jeg håper det betyr nok for dem at de vil integrere seg, akkurat som jeg hadde integrert meg i deres land og akkurat som jeg kommer til å integrere meg i Norge.

Magnetic North hat geschrieben:Denne setningen trengs vel noe nærmere forklaring. Bortsett fra dette skjønner jeg ikke sammenhengen mellom omstendigheten jeg er tysk (som jeg er faktisk) og uttalelsen av min egen mening om saken.

Det er ganske vanlig for tyskere å misbruke ordet "rasisme".

Magnetic North hat geschrieben:Hva har faren din med alt dette å gjøre?

Faren min er utlending, det er derfor svært ulogisk at jeg skulle være rasist.

Magnetic North hat geschrieben:
Linda: Men jeg lurer: Hvorfor bor du i Tyskland hvis du føler deg norsk da?

Linda skrev om det allerede....

Jeg gikk dessverre glipp av det. Gidder du forklare?

Marvin
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Mi, 31. Aug 2005, 0:58

pannekakelansk hat geschrieben:Hei sammen.

Heihei

pannekakelansk hat geschrieben:Jeg har tysk passen og statsborerskapet mitt er også tysk.

Som på en måte henger sammen :wink:.

pannekakelansk hat geschrieben:Men er jeg en typisk tysk?

Det var ikke spørsmålet mitt, tvert imot. Som statsborger finnes visse rettigheter og plikter.
Når man blir født får man automagisk statsborgerskapet. Man kan ikke vente til man er 18 for å så bestemme seg, om man vil være en del av landet eller ei.

Akkurat som hobbitjenta lurer jeg på hvorfor man skulle få stemme til et land man ikke har tenkt å komme tilbake til de neste tiårene.

pannekakelansk hat geschrieben:Men at det finnes nesten tyriske bydeler i Berlin f.eks. ha jo også noen for å gjøre med politiken.

Selvfølgelig!

pannekakelansk hat geschrieben:Denne første tyrkene som har kommet i seksti-tallet trodde jo at de skal flytte hjem etter noen år og at derfor tysk er ikke så viktig

Ja, og det var begynnelsen av problemet. Og jeg er redd for at det samme skal skje med Norge, nå at de henter så mange arbeidere fra utlandet.

pannekakelansk hat geschrieben:men når de fikk barn her som ønsker ikke å flytte tilbake til Tyrkia har de ombestemt seg.

Og akkurat da burde politikken hjulpet dem ved å presse dem til å lære seg tysk.
Jeg skjønner ikke hvordan man kan se på det som rasistisk. Man lar jo heller ikke noen kjøre bil hvis den personen ikke har førerkort.

Å si at "vi er så multikulturelle å åpne" fører IKKE til integrasjon, det fører til segregasjon.

pannekakelansk hat geschrieben:Jeg tror det finnes mye som har hatt det mye vanskeliger å integrere seg selv uten støtte enn vi har det nå vi flytter til Norge.

Definitivt.

pannekakelansk hat geschrieben:Er jeg tysk? God spørsmål. Sikkert er at jeg har dette statsborgerskapet og at familien min er påvist ned til 17XX for å være tysk. Men til tross har jeg blitt oppkalt som "du er jo noet annet - du har jo alltid være forskjellig fra oss".

Uten noen som helt form av politikk anbefaler jeg da at du finner ut hvor du føler deg tilhørende. Det kan jo godt hende det er Norge - hva gjør du her da? :D

pannekakelansk hat geschrieben:Så du kan ha alt fra et land og bor der uten å føle deg som å tilhører til dette landet. Men du kan også ha alt fra et land og bo i et annet men føler deg tilhørig til dette landet du er fra.

Helt enig, så lenge dette innebærer en følelse av tilhørelse for landet man bor i. Jeg kommer antakeligvis også til å føle meg tysk for alltid.

Marvin
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mi, 31. Aug 2005, 8:11

Marvin jeg bor som nevnt i Tyskland fordi min mann er tysk og fordi jeg trives veldig godt her. Men det betyr ikke at jeg må like alt tysk ;) Jeg liker jo ikke alt norsk.
Synes Dirndl er fine jeg men jeg er norsk, så da kommer ikke det på tale for meg å kle meg i Dirndl. Jeg har bunad :)

Aldri hørt om noen som mente man burde anta statsborgerskapet bare fordi man bor og jobber i et land.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » Mi, 31. Aug 2005, 13:11

Linda hat geschrieben:Men det betyr ikke at jeg må like alt tysk ;) Jeg liker jo ikke alt norsk.

Nei, det var heller ikke det jeg mente.

Linda hat geschrieben:Synes Dirndl er fine jeg men jeg er norsk, så da kommer ikke det på tale for meg å kle meg i Dirndl. Jeg har bunad :)

Hehe, ingen av delene hadde vært noe for meg :wink:.

Linda hat geschrieben:Aldri hørt om noen som mente man burde anta statsborgerskapet bare fordi man bor og jobber i et land.

Er jeg så unik?

Marvin
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Fr, 02. Sep 2005, 19:53

Hei, alle sammen!

Jeg er litt overrasket over hva jeg leser her! Hadde tenkt å informere meg litt om Stortingsvalget. Har derfor begynt å lese hva dere skrev. Det finnes 2 sider under "Valg i Norge", men dere diskuterer om helt andre ting. Jeg oppfatter dette litt som stambord-samtaler (for å si det mer høflig!). Dere skulle diskutere disse problemer under en annen tittel, for alt som ble skrevet her, har lite med Stortingsvalget å gjøre.

Til dette som blir diskutert, vil jeg ikke skrive noe spesielt. Jeg kan godt være enig med en del av argumentene som ble skrevet, men som allerede sagt: dette alt har ingenting med Stortingsvalget å gjøre. Men derfor vil jeg gjerne støtte Linda med appellen til alle Nordmenn som bor i Tyskland ikke å glemme å delta i valget. Demokratien lever bare av at folk deltar i valget!

Hjertelig hilsen! Lavskriken.
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » So, 04. Sep 2005, 21:12

Hei!

Det finnes 2 sider under "Valg i Norge", men dere diskuterer om helt andre ting. Jeg oppfatter dette litt som stambord-samtaler (for å si det mer høflig!). Dere skulle diskutere disse problemer under en annen tittel, for alt som ble skrevet her, har lite med Stortingsvalget å gjøre.

Denslags avvikelser fra temaet hender ganske ofte når man er først i gang, og det er ikke noe galt med dette. Forumets administrasjon hadde jo kunnet oppdele tråden, det er helt vanlig nå til dags at en tråd ender opp med et helt annet tema enn den ble startet. Bedre en flytende og blomstrende diskusjon enn å ødelegge tråden snart etter den har begynt.
Til dette som blir diskutert, vil jeg ikke skrive noe spesielt.

Da burde du bare gjøre en ting: å la det være ;)
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » So, 04. Sep 2005, 21:25

Hei, Magnetic Morth!

Du skrev: Da burde du bare gjøre en ting: å la det være.

Nettopp, dette har jeg allerede gjort!

Men hvor informerer man seg om Stortingsvalget som er allerede i gang?

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » So, 04. Sep 2005, 21:40

aviser ville jeg tro, på partienes hjemmesider... radio, tv... norsk språklige forum som i nettavisen f.eks
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 14. Sep 2005, 15:39

Ja, imidlertid har det vært valg i Norge! Nå skal vi oppleve en regjeringsskifte. Den borgerlige regjeringen i Oslo som har jobbet til og med nå, skal ikke fortsette. En rød-grønn regjering skal komme.
Hva vil Nordmennene oppleve da? Skal Norge bli medlem i EU eller ikke? Det ble jo allerede 2 ganger stemt Nei til EU. Skal det innføres mer grensekontrollering (noe som ville stå imot Schengen avtalen). Skal Norge oppleve en reform-prosess i samfunnet slik som vi har hatt den i løpet av de siste 7 år?
Vi skal se hva som følger!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon henrik » Mo, 19. Sep 2005, 19:05

Jeg har ofret nesten en uke på å drive valgkamp for mitt parti, Høyre, og må si jeg ble skuffet over valgresultatet. Når det gjelder EU er situasjonen ganske fastlåst. I den borgerlige regjeringen var Høyre for og Krf og Venstre (såvidt) imot, mens i den kommende Stoltenberg-regjeringen vil Arbeiderpartiet være for og koalisjonspartnerne imot. Egentlig ønsker jeg meg en storkoalisjon etter tysk mønster, altså Arbeiderpartiet og Høyre. Det har aldri vært forsøkt i Norge, men jeg tror ikke Høyre og Arbeiderpartiet egentlig står så veldig langt fra hverandre. En slik regjering ville kunne sende en ny ansøkning om EU-medlemskap.
henrik

Beitragvon Linda » Mo, 19. Sep 2005, 19:27

host host, etter tysk mønster? ingenting er sikkert ennå...
Ang EU er det en helt annen diskusjon og når man backer Bondevik som statsminister og har en toppleder ala Solberg.. tja da får man kvitteringen :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mo, 19. Sep 2005, 21:51

Jeg tror ikke at en storkoalisjon er noe som man skulle ønske seg. Vi har hatt en storkoalisjon til slutten av 1960-tallet, og det betydde, at de store partiene kranglet mye, men arbeidet ble ikke gjort. Det manglet en ordentlig opposisjon. Og i Tyskland førte det til at vi fikk en opposisjon utenom parlamentet, den såkallte APO. Studenter gikk på gaten og kjempet mot myndighetene.
Selvfølgelig må ikke alltid følge storkoalisjonen en slik reaksjon fra ute. Men det finnes en stor fare for, at arbeidet i parlamentet ikke kommer foran. Vi står nettopp for desamme problemer nå etter Forbundsdagsvalgen i Tyskland igår!

Hilsen! Lavskriken.
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk