Jeg synes dette er et godt diskusjonstema i spalten “på norsk“. Meningen fra nordmennene selv er kanskje ekstra interessant i denne sammenheng, for noe slikt kan nok bedømmes best fra utlandet.
Personlig så har jeg aldri hatt noe spesielt forhold til det tyske flagget, jeg har mye mer beundret utenlanske sportsvenner, Norge er i høyeste grad med, som klarer å identifisere sine egne flagg med sportsidolene sine på en nesten perfekt måte. Selv tilhører jeg ikke krigsgenerasjonen, jeg er født flere årtier senere, men det har alltid ligget noe skittent over det tyske flagget allikevel. De fleste skammet seg nok litt om de hadde brukt flagget like ellevilt som det norske folket f.eks. på 17. mai.
Men dette ser ut til å forandre seg i øyeblikket. Det er et velykket VM. Verdens aksepterer tyskernes ærlige gjestefrihet. De ser at „Verden til gjest hos venner“ ikke bare er noe betydningsløst motto. Og det tyske fotball-landslaget viser seg like positivt ute på banen. Tyskerne bruker plutselig flagget sitt. UTEN å skamme seg. Og verden tar dem det ikke ille opp, tenker jeg.
Hva mener dere? Noen som har lyst til å kommentere dette (gjerne sett med norsk vinkling)?
Hilsen Menneskejerven