Har anseelsen til det tyske flagget forbedret seg under VM?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Har anseelsen til det tyske flagget forbedret seg under VM?

Beitragvon Menneskejerven » So, 02. Jul 2006, 11:40

Jeg synes dette er et godt diskusjonstema i spalten “på norsk“. Meningen fra nordmennene selv er kanskje ekstra interessant i denne sammenheng, for noe slikt kan nok bedømmes best fra utlandet.

Personlig så har jeg aldri hatt noe spesielt forhold til det tyske flagget, jeg har mye mer beundret utenlanske sportsvenner, Norge er i høyeste grad med, som klarer å identifisere sine egne flagg med sportsidolene sine på en nesten perfekt måte. Selv tilhører jeg ikke krigsgenerasjonen, jeg er født flere årtier senere, men det har alltid ligget noe skittent over det tyske flagget allikevel. De fleste skammet seg nok litt om de hadde brukt flagget like ellevilt som det norske folket f.eks. på 17. mai.

Men dette ser ut til å forandre seg i øyeblikket. Det er et velykket VM. Verdens aksepterer tyskernes ærlige gjestefrihet. De ser at „Verden til gjest hos venner“ ikke bare er noe betydningsløst motto. Og det tyske fotball-landslaget viser seg like positivt ute på banen. Tyskerne bruker plutselig flagget sitt. UTEN å skamme seg. Og verden tar dem det ikke ille opp, tenker jeg.

Hva mener dere? Noen som har lyst til å kommentere dette (gjerne sett med norsk vinkling)?

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Har anseelsen til det tyske flagget forbedret seg under

Beitragvon Imre » Sa, 08. Jul 2006, 20:33

Jeg synes at det tyske flag kommer aldrig til at blive en "fødslesdagsdannebrog" :wink:
Imre

Beitragvon Dagfinn » So, 09. Jul 2006, 11:35

Flagget bør vell være mere et identitetssymbol en et symbol for trender og regimer slik, som Hitler og nazismen. Det er pase'.
Vi kjenner de flaggene som er ute i verden og markerer seg positivt.
Og det bør vel Tyskland også nå ha like stort behov for. Jeg syns det er fantastisk praktisk å se det tyske flagget bak på en båt i havn her i norge.
Hvor ellers skulle det være nyttig med identifikasjon enn når mann er i utlandet. Vi norske vil jo helst være norske når vi er ute. :!:
Dagfinn

Beitragvon Menneskejerven » Mo, 10. Jul 2006, 19:03

Takk Dagfinn, men synd at det kom så godt som ingen svar på dette egentlig veldig interessante tema. I dag fant jeg et godt svar på spørsmålet i „Dagbladet“ allikevel. Bare les, alle sammen:

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... post/13207
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Nordverg » Mo, 10. Jul 2006, 21:04

Jeg har lest ikke for lenge siden denne saken http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... post/12729

og jeg må si at jeg begynner å bli lit stolt på hjemmelandet mitt.Og jeg ser landet mitt endelig våkne.

Det er veldig sjelden at man bruker tyskeflagg i tyskland og jeg ønsker meg at folket mitt kommer til å få en nasjonalstolt igjen. Og resten av verden kan hjelpe med dette idet de glemmer endelig dene nazisaken.
Denne gangen jeg dro til norge blitt jeg hilset med Sieg Heil ich bin ein Nazi. Det var ikke fint å høre. Men så begynnte jeg å tenke litt annerledes om nordmenner og. Plutselig var en barriere mellom meg og nordmenner. Jeg ønsker meg gjerne at norskefolk kommer litt mer ned fra stoltheten. Slik kan man bedre leve med hverandre.

Hilsen

Thomas
Nordverg

Beitragvon Frøken Ur » Di, 11. Jul 2006, 18:27

Hei,

Nordverg hat geschrieben:Denne gangen jeg dro til norge blitt jeg hilset med Sieg Heil ich bin ein Nazi. Det var ikke fint å høre.

Det minner meg akkurat om et skilt russerne har laget her til 17.mai feiringen, det stod "Arbeit macht frei!" på. Jeg spurte flere hvorfor de hadde skrevet dette og oppdaget at ingen skjønte hva det egentlig betyr og hvor det kommer fra. :shock: Men etter en liten forklaring visste de ihvertfall hvem Hitler var. Det var da litt dumt, det. 8)

Vi alle er berre mennesker...
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Nordverg » Di, 11. Jul 2006, 19:17

Ihvertfall ikke i norge.
Jeg hadde tyskeflagget på bilen min (norsk kjennemerke) og noe dumme mennesker måte knekke av flagget. Da var jeg syr. Stolt på tyskerne under VMen men noen likte ikke det.
Sånn er det, dumme mennesker finns i hele verden.
Nordverg

Beitragvon Karsten » Do, 10. Aug 2006, 2:20

Hei på dere!

Unnskyld, men jeg måtte fjerne et uakseptabelt innlegg.

Hilsen
Karsten
Bild

Ruut-wieß kritt mer ahnjeboore, en die Weech erinnjelaat,
wer en dä Südkurv opjewaaße, dä blieht ruut-wieß bess en et Jraav.
Karsten
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Harald96 » Do, 10. Aug 2006, 6:01

Menneskejerven hat geschrieben: Tyskerne bruker plutselig flagget sitt. UTEN å skamme seg. Og verden tar dem det ikke ille opp, tenker jeg.

Hva mener dere? Noen som har lyst til å kommentere dette (gjerne sett med norsk vinkling)?

Ja, jeg merket meg dette da vi kjoerte litt rundt paa Vestlandet i sommer. Det var mange tyske biler med flagg ut av sidevinduene! Man saa ikke slikt for noen aar siden.

Og i Kiel og Hamburg (dette var like etter fotball-VM) var det enda flere biler med flagg ut av vinduene!

Personlig synes jeg dette er bare morsomt, men jeg ville neppe selv kjoere bil med flagg ut av vinduene!
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Do, 10. Aug 2006, 19:58

Nei, det ville ikke jeg ha gjort heller, Harald. Men jeg likte å ha flagget på kinnet da vi fulgte en del kamper på storskjerm... og dette var en ny følelse egentlig. :)
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Heico-M » Fr, 11. Aug 2006, 8:28

En time før Argentinien-kampen så jeg en bil med en argentinsk flagg...

Hilsen

Heico
Heico-M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 11. Aug 2006, 14:39

Heico-M hat geschrieben:En time før Argentinien-kampen så jeg en bil med en argentinsk flagg...

Og hva skjedde med denne bilen? Er den fremdeles i kjoerbar stand??

Mvh
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 11. Aug 2006, 14:54

Nei, nei! Fra spoek til (H)alvor, wie man es sagen koennte!

Som jeg har sagt, personlig finner jeg det bare morsomt at tyske turister viser det tyske flagget! Hva andre norske, som er 10 eller 20 aar eldre enn meg mener, det vet jeg ikke. (Jeg bilr 63 aar i desember!!)
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk